Amazon -64 grafitgrå under renovering

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Lemmy 121
Posts: 237
Joined: Tue Aug 11, 2009 8:31 am

Re: Amazon -64 grafitgrå under renovering

Post by Lemmy 121 »

Längtar tills min bil är nylackad och fin som din, känns som man kommit långt då lacken kommit på. Mycket bra jobbat!
DanneBD
Posts: 28
Joined: Wed Apr 09, 2008 7:22 pm

Re: Amazon -64 grafitgrå under renovering

Post by DanneBD »

Tack för alla positiva kommentarer, det värmer. Som de flesta som har renoverat en bil upptäcker så blir det alltid mer jobb än förväntat. För min del var det underarbetet som drog ut på tiden, men när man ser resultatet så glömmer man det. Håller på att sätta ihop bilen nu, skärmar, baklucka och dörrar åkte på idag, huven och front tidigare. Det är nu den riktigt roliga delen av renoveringen börjar!!
19911209
Posts: 170
Joined: Sun Mar 08, 2009 11:34 pm
Location: Vingåker

Re: Amazon -64 grafitgrå under renovering

Post by 19911209 »

Blir ju riktigt fint, alltid kul med nylackade saker :D
Vem fan behöver kjolpaket, när de finns sparklådor?
DanneBD
Posts: 28
Joined: Wed Apr 09, 2008 7:22 pm

Re: Amazon -64 grafitgrå under renovering

Post by DanneBD »

En snabb summering av helgen. Igår lackades bakskärmen om, inte för att den var dålig men vi ville se om den gick att göra bättre, å det gjorde det! Reflexer och tanklocksgummi åkte på i ett huj. Idag funderar jag på att montera bakluckehandtaget + kanske nått mer......

//Danne
DanneBD
Posts: 28
Joined: Wed Apr 09, 2008 7:22 pm

Re: Amazon -64 grafitgrå under renovering

Post by DanneBD »

En snabb summering av helgen. Igår lackades bakskärmen om, inte för att den var dålig men vi ville se om den gick att göra bättre, å det gjorde det! Reflexer och tanklocksgummi åkte på i ett huj. Idag funderar jag på att montera bakluckehandtaget + kanske nått mer......

//Danne
DanneBD
Posts: 28
Joined: Wed Apr 09, 2008 7:22 pm

Re: Amazon -64 grafitgrå under renovering Uppdatering 7/11

Post by DanneBD »

Dags för en större uppdatering! Hösten har gått i rasande fart och nu börjar amazonen bli färdig utvändigt. I helgen åkte dörrlister, skraplister och grill på plats. Arbetet med inredningen är påbörjad. Kvar utvändigt är: huvbokstäver, grillemblem och hjulen. Elen gick ganska bra förutom tutan som vi inte löst, drar man ur kabeln från rattstången är den inte rolig att få tillbaka... Nån som har några tips :?:

Har då lärt mig en sak under ihopmonteringen och det är att bilen INTE var särskilt komplett. Alla skruvar låg i burkar och många hade försvunnit under vägen.... Tur att farsan har ett välförsett lager med amazondelar!! Kommande helger ska inredningen på plats och sen är det bara små grejer kvar!! OBS bilen är garagedammig på bilderna...

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon -64 grafitgrå under renovering

Post by 123GT »

Ser riktigt fint ut på bilderna...gillar också vänsterframhjul med kapsel och tillbehörsringen :D blir det likadant på övriga fyra hjul ?

Sladd till signalhorn genom rattstången...har du provat med att dra en ståltråd igenom hela och sedan dra med dig kabeln igenom ?
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
DanneBD
Posts: 28
Joined: Wed Apr 09, 2008 7:22 pm

Re: Amazon -64 grafitgrå under renovering

Post by DanneBD »

Jo alla hjulen ska bli så, tyvärr så har jag inte råd att montera däck med vit rand. Det få vänta nått år. Har prövat med ståltråd, tyvärr tar den emot någonstans inne i snäckan!!
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -64 grafitgrå under renovering

Post by QV »

Man måste ta in dragtråden underifrån (börja vid snäckan) sugröret som går igenom snäckan är både långt och tunt.

Jag tog tutkabel nummer två och matade in bakvägen. Efter att ha avisolerat den 5 mm och tryckt ihop den med tutkabel nummer 1 (också avisolerad 5mm) så drog jag den sakta och föriktigt igenom.

Detta tar 2-3 minuter att fixa :D

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
DanneBD
Posts: 28
Joined: Wed Apr 09, 2008 7:22 pm

Re: Amazon -64 grafitgrå under renovering

Post by DanneBD »

QV
Förstod inte riktigt hur du menade. Har försökt för en ståltråd framifrån genom snäckan men då fastnar den i knuten.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -64 grafitgrå under renovering

Post by QV »

Måste kolla på bilen för att förstå problemet med knuten. Nu använde jag en elkabel (tutkabeln från min slaktade 64) och den är ju lite mera följsam än en ståltråd.

För att fixa detta måste du dra in en "dragtråd" framifrån för du kommer aldrig att träffa sugröret uppifrån i blindo..... (allt går med +10000 försök :? ) och vilket problem knuten än ställer till med så är det mindre än "sugröret" från rattsidan.

Utan att ha sett knuten (hardyskivan?) på min bil (eller din) så om man snurrar på kabel /hissar upp framvagnen så rattstången roterar fritt så borde man kunna tråkla igenom den.

Har ingen minnesbild om att detta gav mig några som helst problem (efter att jag hade monterat isär reservdelssnäckan från 64'an och upptäckt sugröret) men jag hade säkert fått en del övning med hardyskivan redan där för jag höll nog på en för lång stund innan reservsnäckan vart delad.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon -64 grafitgrå under renovering

Post by A-masen »

På VP Autoparts finns ju "sprängskisser" på dom flesta delarna.
http://www.vp-autoparts.com/Downloads/amazonkatalog.pdf

Runt sidorna 100 och 105 ungefär i katalogen, hittar ni nog bilder att använda i era förklaringar, kanske?
DanneBD
Posts: 28
Joined: Wed Apr 09, 2008 7:22 pm

Re: Amazon -64 grafitgrå under renovering

Post by DanneBD »

Tack för förslagen man fått ett tips till som jag tror jag ska pröva först, en gammal fjädrande gardinstång......

Var och hämtade hem inredningen igår, blir lika förbluffad varje gång för hur fin den är. Hittade dock ett hål i ena stoldynan, på undersidan. Tyvärr saknades ena askkoppen bak, man får aldrig vara riktigt lycklig!!!
DanneBD
Posts: 28
Joined: Wed Apr 09, 2008 7:22 pm

Re: Amazon -64 grafitgrå under renovering

Post by DanneBD »

Image
Image
Image
Image

Nu börjar det inte vara mycket arbete kvar på pärlan. Under veckan kom tuttråden på plats tack vare en gammal hederlig fjädrande gardinstång. I helgen blev inredningen också färdig + tvätt och putsning av fälgar. Upptäckte under provkörningen att kopplingen ligger på så det får bli en luftning nästa helg! Nu skulle det teoretiskt gå att beställa besiktningstid.....

Under veckan borde grillemblemet som jag ropade in på tradera komma med posten. Annars är det kvar att sätta dit stänkskydd och underredsbehandla! En annan karamell som jag sparar till nästa helg är jettyhyllan, en födelsedagspresent från mor och far just efter jag köpt bilen!

Som synes på bilderna är instrumentbelysningen grön men belysningen över fläktreglagen är gul, hur ska det vara på en 64:a???
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Amazon -64 grafitgrå under renovering

Post by granfot »

Min är också gul och grön och det är en 64:a. Men jag vågar inte svära på att det är original...
Post Reply