Jag ringde runt lite till bensinbolagen för ett antal år sedan och frågade om tillgången på 98 oktan i framtiden.
Deras svar var åt hållet att så länge förbrukningen finns (snöskoter, utombordsmotorer ATV) så kommer dom att tillhandahålla det.
Som det börjar se ut i dag med all el och batteri så kanske min plan på att hitta ett bra sätt att konvertera B18 till 95 oktan åter skall sjösättas.
Då menar jag inte tjockare toppackning, utan bibehålla effekt (eller öka) fast på lägre oktan. Motorkonstruktören i Mariefred har ju tyvärr gått bort
Tyvärr har jag ju ingen koll på hur naturligtvis. Det är inte vad jag är bra på.
På något sätt så plockar ju motorer ur 200hk med 95 oktan så därav borde ju inte en B18 kräva 98 för 75 hk tycker jag.
Men om det är kolvtoppen som skall se annorlunda ut eller förbränningsrummet har jag absolut ingen koll på.
Inte heller om det skulle räcka med någon form av knacksensor som styr tändningen.
Det värsta är väl att kanske 98 stryker med samtidigt som 95 och då spelar det ingen roll!
Vore det en gammal diesel så skulle ju JET A1 + tvåtaktsolja fungera men sist jag kollade var det en bensinare...
Så har du någon fundering på vad som skulle kunna göras. Fast vi kanske har diskuterat detta ämne förut?