Det handlar nog mest om att få ihop det som jag påbörjade efter att den gamla ”Ollonblå” såldes. Sedan finns fortfarande mycket roligt att testa rent praktiskt av sådant som jag gått och grunnat på under årens lopp och som trots att åren gått ingen ännu har fattat att man kan göra....
Det är tyvärr väldigt ont om innovatörer på de motorforum som finns. Sedan kan det ju vara så att dom som finns håller väldigt tyst om det dom sysslar med..
Mycket kan man säga om B20 blocket, men det är knappast idealiskt eller optimalt att använda. Borret är alldeles för litet och det hindrar att man kan få till ett bra flöde ur toppen, hade det legat på 96mm så hade det varit en helt annan ”fyra”..:
Man ser snabbt hur borr och slag inverkar på möjligt effektuttag då man leker runt i simuleringsprogram och B20 måtten är inte idealiska. Eftersom jag kom över en gammal 16V topp som använts på just B20 i SSK sammanhang, så vore det kul att se hur bra den egentligen är. Toppen och dess ventilstorlek är tyvärr gjort för minst 93 borr och det är inget som håller i turbosammanhang. Därmed krävs det en hel del finlir innan jag får till installationen så det blir mekaniskt sund. Det enda som kommer att vara original Volvo på min motor är blocket och bakre vevaxeltätning, resten byt ut..
Men som jag ser det så är det blocket som bestämmer vad det är för motor i slutändan.
Jag har väl inga direkta tankar om vad andra använder för aggregat, jag har ju min egen inställning till det hela och där ingår inte aggregat med turbinaxel diametrar på 15mm och uppåt...
Hög effekt med hjälp av turbo brukar det sällan vara speciellt svårt att nå, det är dock något helt annat med att få till den transienta responsen som ger bra körbarhet. Själv har jag svårt för alla tidkorts jägare, vars motorer kräver minst 10 sek i trixande på startlinjen innan dom kan köra iväg, det är ingen racing i mina ögon.
Skall jag sedan vara lite spydig så kan jag tycka att det är en aning beklämmande att läsa om att det jag sysslade med för mer än 30 år sedan nu lanseras som om det vore nytt. Det senaste i den vägen som jag läste om, var idén med att blockera en av ingångarna på ett turbinhus med dubbelingång för att på så sätt bättra på aggregatets lågfarts respons. Detta tilltag patenterades redan 1969 av Cummins och är således inget nytt, själv hade jag detta patent i min hand i mitten av 70-talet.
Så jag har inget behov av att visa några lastbilsturbokillar hur man bygger bra motorer, jag vet var jag själv står rent kunskapsmässigt gentemot omgivningen och det räcker mer än väl för min del..
Ibland brukar jag dock fundera på hur långt jag egentligen hade kunnat driva det hela på 80-talet om jag bara haft de ekonomiska resurserna som krävdes för att fullfölja alla de ideér jag då hade. Ett exempel på detta var då jag 1980 blev lovad spons ett Comprex aggregat av dåvarande Brown Boveri , sedermera ABB. De firmor som just då höll på att testa Comprex var konsult firman Ricardo i England samt Ferraris formel 1 team (Ferrari 126 CX), så man hade ju hamnat i bra sällskap om man så säger…
Jag hade som privat person garanterat varit ensam om att få testa denna typ av överladdnings aggregat på gatan…
Jag gav en hint om det i slutet på artikeln om min gamla amazon. Det manus som jag filar på kommer att innehålla en hel del av det som jag sysslat med och grunnat på under årens lopp. Det kommer att visa att inget av det som nu avhandlas på forumen är nytt under solen, det mesta är tyvärr bara smarta varianter av det som redan uppfunnits.