Amazon -64 Uppdat. sker längst upp i 1: inlägget! 5/5 -2012

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
RobbanKnopp
Posts: 46
Joined: Thu Nov 05, 2009 9:03 pm

Amazon -64 Uppdat. sker längst upp i 1: inlägget! 5/5 -2012

Post by RobbanKnopp »

UPPDATERING 5/5 -2012!

Bilen nybesiktigad, inte ett enda nerslag :D



ÄLDRE UPPDATERINGAR NEDANFÖR !



UPPDATERING 29/4 -2012!

Image

Uploaded with ImageShack.us

Nu har man kommit en bit på vägen ändå, ska ställa in lysena hos en bekant annars så så ska den få rulla till besiktningen för att få sin dom lördagen den 5: Maj :D Sen får det bli lite arbete på den när man har lust, nu vill jag hinna åka lite denna sommaren.

Nyrenoverad huvudcylinder och nytt bromsrör framifrån till bakbromsarna pga att det gamla stålröret gick av när jag tryckte på bromsen efter luftning... tur att det händer hemma i verkstaden :shock:

Det som är att göra på den nu:

- Dörrarna behöver lagas upp
- Höger bakhörn behöver lagas lite
- Skärmkanter bak
- Laga en balk som har börjat på att bli dålig
- Diverse lackering följer ju självklart med på köpet

Men nu tar vi något roligt istället, förslag på saker att ha på takräcket?! :D

UPPDATERING 17/4 -2012!

Så ja, då har man fått lite gjort på Amazonen igen :D
Skärmarna och fronten har blivit lackade och kofångarna ... blablabla, lite bilder istället :wink:

Reservhjulsbaljan upplagad, inte mycket kvar att spara på det som satt där :(
Kände dock inte för att köpa en ny för över tusen riksdaler så knopade ihop en själv, blev riktigt bra!

Image

Image

Lackade med nån sprayburk, rätt nyans, oja :lol: Orkade inte ta fram sprutan och grejer till den riktiga färgen och ville få klar den...

Image

Image

Nu får det duga över sommaren

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Högersidan som får hålla över sommaren

Image
Image

Lackade om fronten lite hastigt tillsammans med skärmarna men det blev över förväntan :D

Image

Image

Skön fotomiljö (nej, jag lackade inte på denna platsen, nu har jag istället en väldigt vitdammig verkstad :lol: )

Image

Här i ladan står hon och väntar på bättre tider

Image

Detta ska väl bli bättre än innan är min tanke

Image

Image

Så långt är det kommet nu, inte mycket kvar. Med lite tur så är skärmarna, fronten, kofångarna på nästa gång vi hörs :)







UPPDATERING 14/3 -2012!

Amazonprojektet har varit i ide hela hösten och vintern men nu har det vaknat!
Hade 15 grader och sol igår så fick motivation att börja på med något, kofångarna stod närmst 8)
Inte mycket att säga mer än att det är på G igen, skickar med lite bilder till er också :wink:

Lite huller om buller men som ni ser så är dem nu nerplockade helt och har tagit bort rost med stålborsttrissan, blir lite grund och annan behandling på baksidan och upputsning av kromet (tyvärr är dem inte så bra så rosten har tagit sig igenom på några ställen men nu ska det väl inte bli värre i allafall...) Bultarna till bakre hornen drog man ju självklart av, men det väntade jag mig nästan :D

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Kommer nog mer inom kort!

UPPDATERING 24/7 -2011!

Amazonen är inte död och lusten är inte död heller, bilen SKA hinna rulla denna sommaren :D

2 månader och 1 dag sedan förra uppdateringen, vart tog dem två månaderna vägen? :shock:
Men lite har jag hunnit med i allafall, framdelen av amazonen är rostlagad och tektylad och allt vad det innebär, likaså trösklarna som jag fick laga lite på... fyller på lite text till bilderna så tar vi lite i taget.

Roade mig med att måla om ett par gamla plåtisar, dessa ska användas!

Image

Lite hjulmuttrar införskaffade

Image

Skärmarna är slipade och sprutspacklade, grund finns hemma precis som färgen gör så nu blir det lacka i dagarna :D

Image

Image

Var på en veteranmarknad i Kalmar förra helgen där dem bl. a.sålde ut saker från Bernts bilel, hittade bland annat en vattenpump och en Stromberg 175.

Image

Image

Bild på min bil och polarens 142, 72a.

Image

Så här fint står hon nu

Image

Image

...

Image

Image

Image

Image

Image

Nya tändstift monterade, har satt dit ett nytt avgassystem också, original tyvärr men det var billigt.

Image

...

Image

Sportratt, en Luisi som jag hittade på marknaden för 50 kr, helt okej pris.

Image

Har lagt i mattan och stolarna, får nog köpa lite masonit och såga till ett par skivor till torpedsidorna...

Image

Den fina baljan som jag inte orkar lägga tid på nu, får bli en senare historia.

Image


Lite extra bonusbilder på den gamla skogsmaskinen som hade brutit en arm...:D
Gissa vem som fick stå och sätta dit slangarna som var "lite" oliga :roll:

Image

Image

Image


Så, nu har ni fått lite uppdatering kring projektet!


UPPDATERING 23/5 -2011!

Tjena igen, nu har jag kommit en bit på vägen igen så får väl slänga in lite bilder till folket :D
Som ni ser har den nya balken kommit på plats och nederdelen är lagad och plåten till fronten är fixad, har precis grundat allt också...

Inte så mycket att säga, men som ni ser så går det framåt :D

Har precis lagt på en blandning med kaustiksoda, tapetklister och vatten på fronten så får man se om lacken släpper på den :) Som ni ser så har tapetklistret tagit ihop så var stora klumpar...

Här kommer i allafall lite bilder att glo på 8)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Det var det!

UPPDATERING 17/5 -2011!
Liten uppdatering nu igen, kanske att ni vill ha större uppdateringar men det är så segt att göra stora, så bättre att göra lite mindre ofta istället!

Har inte hänt så värst mycket men lite i allafall, har börjat på högersidan nu så här kommer lite bilder.

Fick kapa bort en rätt rejäl bit här som ni ser, kom på att det smidigaste sättet att laga detta var att åka och hämta en bit 50x50 fyrkantsrör och svetsa fast, sen en bit underifrån att fästa den nya sidobiten i, och sen har jag kapat till och bockat en bit att lägga i på sidan.

(Jag vet att jag inte är bra på att svetsa men denna gången får jag skylla på att gasen höll på att ta slut :shock: )

Image

Image

Image

Här har stänkskärmarna suttit och det har ju satt sina spår tyvärr...

Image

Fått hem lite saker från VP nu, bra leverans! Framskärmsinfästning, monteringssats till framskärmen, lite listclips och 2 nya fångband.

Image

Image

Image

Image

Självklart tar ju gasen slut när man håller på så det får bli en runda till storstaden imorgon.

Image

Har fått tag i 2 plastskärmar nu också, en röd vänsterskärm och en svart högerskärm för 300 kr, sen har jag en gul i plast hemma också så något ska man väl få ihop nu! Tyvärr inga bilder på nån av dem...

Det var allt för denna gången!


UPPDATERING 6/5 -2011!

Nu ni grabbar och tjejer, nu har jag äntligen fått tummen ur röven :D
Rosten har tagit över lite väl märkte jag så det var dags att sätta igång nu, en plåtfront har införskaffats och likaså en plastskärm. En plastskärm inväntas komma snart genom en bekant. Är ingen orginalnisse och bryr mig inte speciellt om att passformen inte är 100. :P

Men när man väl har rivit ner skärmarna och fronten så väntar ju det lite trevliga hål i balkarna man fäster skärmarna i så det var bara till att börja kapa... På vänstersidan har jag gjort en egen balk som jag sen ska lägga ett tjockare lock på som man kan gänga i. Men på högersidan så är det ännu sämre så jag tror att jag ska köpa en ny balk där, men vet inte vart man får tag på den billigast :(

Bromsslangarna har jag bytt pga att bromsarna ligger på fram men det hjälpte inte, så ska testa att renovera huvudbromscylindern...

Detta är väl i stora drag det som händer för tillfället, men nu kommer det lite bilder till folket!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Här kommer en bild på min andra "pärla", en 940 från -94
Image

Reservdelsbilen
Image

När jag hittade plastskärmen så hade även killen en hel del andra grejer bl. a. bakaxel, framvagn, gamla fälgen, en tank och ett avgassystem så det var bara att slå till :D
Image

Image

Som såg så börjar dörrarna bli darriga och tröskellådorna likaså, så där blir det mer jobb... Takräcke fick jag av en kompis också!
Planerna för bilen är att laga rosten, sätta på skärmarna, kleta på färg där det behövs, skita i att lacka skärmarna och ha dem i den färg det är, sänka den, och måla ett par plåtisar röda och kasta på :D

Som ni och såg så har jag lagt dit ny plåt i golvet på vänstersidan, inte så jättesnyggt där fram men det är funktionsdugligt och bak var jag så seriöst så att jag försökte knacka plåten originalliknande! Bilen har inte körts i regn på nästan ett år ändå så var mattan och golvet helt blött och mögligt, konstigt att det har rostat! På högersidan så var golvet skapligt, en gammal lagning fram håller bra och där bak har inte vattnet hittat än så det har klarat sig, men som sagt, längst fram i golvet är det ju hål...

Min metod vid rostlagning: Kapa bort gammalt, punkta dig en ny plåt, grundfärg från öb på burk, hammarlack från biltema på burk, täta med utefog, sedan på med tjock rostskydd på spray där det behövs.
Något att klaga på?

En låda till högtalarna har jag byggt sen senast och målat hyllan/stereofacket.

Ja det var väl det hela för denna gången, kommer nog en uppdatering ganska så snart skulle jag tro :)


6/1 - 2010
Länge sen man uppdaterade, men här kommer en liten :D :)
Det som nu har gjorts är, monterat sportratt, varvräknare, byggt en hylla/stereo, dock inte klar med den, som ni ser är det inte så mycket färg på den :( Sedan så sitter vinterhjulen på nu med... sidospegel på också!
Sen har vi ju problemet att det är sån stor skillnad på färgen över hela bilen... kanske ordnar sig till våren när man polerat och haft sig, hoppas det :)
Men här kommer det lite bilder 8)

Image

Image

Image

Image

Kommentarer uppskattas alltid, till och med kritik :mrgreen:
Uppdatering 1/12

Var ett tag sen jag uppdaterade, förlåt :(
Men nu kommer det en desto större uppdatering 8)
Börjar väl med att berätta lite. jag har nu rostlagat bagageutrymmet/hjulhusen, svetsat med tig, grundat, kletat fogmassa typ, målat, kletat underredsmassa, ganska jobbigt medn blir nog jävligt tätt och fint:) Sen gick det igenom lite med svetsen så jag har spacklat lite och så men tyvärr så är det inte samma färg på utsidan där jag skulle lacka som det är på askkoppen som jag mätte färg med.. men det får bli som det blir, lite för ljust...
Jag har köpt lite godsaker nu, jag har slängt på vinterdäck på ett par fälgar som jag håller på och lackar lite, men resultatet för ni se sen när jag är klar :P
Bromsarna ska luftas, eftersom ena cylindern läckte och då bytte jag och min pappa ena cylindern och backarna bak.
Behandlat tvärbalkarna har jag också gjort lite :roll: monterad överdragsklädsel, sen har jag också gjort två nya fästen till vänstra listen bak, monterat en ny ventilkåpspackning, sedan har jag satt fast mitt slutsteg till framsystemet på ett sätt som gör det mindre roligt när man ska byta till reservhjulet:) bälte har också monterats i bilen, nu var det nog allt! :lol:
Men nu kommer det lite bilder!

Image

Image Image

Image Image

Image Image

Image Image

Image Image

Image Image

Image Image

Image Image

Image Image

Image Image

Image Image

Image Image

Image Image

Image Image

Image Image

Image Image

Image Image

Image Image

Image Image

Image Image

Image Image

Image Image

Image Image

Image Image

Image Image

Image Image

Image Image

Tjenare, här kommer lite bilder på Amazonen som införskaffades någon gång i September:)
Lite projekt kommer det bli, svetsjobb står på listan tillsammans med bromsrenovering :o Men med tanke på att det är min första bil och mitt första rostlagningsarbete så tycker jag bara att det ska bli skoj att lära sig att rostlaga/svetsa, men det ändras nog på resans gång kan jag tänka mig :lol:
Var och knackade och rev och skrapade lite i skuffen med ett stämjärn och nu förstår jag vad folk menar med att det alltid är mer än vad man tror... :wink:
Men lite bilder kommer här :D vissa bättre än andra och vise versa...

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Och så kom vi till rosten.. 8) En cylinder bak hade gått läck, så jag märkte bara hur bromsen tog längre och längre ner och till slut tog den knappt alls:shock: Men det håller jag och min pappa på och fixar

Image

Image

Image

Image

Framtidsplaner för denna gamla skönhet är:
- en liten sänkning möjligtvis, skrapar dock med full bil i skärmkanterna med sommardäcken som är rätt feta :cry:
- 2" eller 2,5" hela vägen
- Bygga insug och extraktorgrenrör och sätta på en annan gasare, får se hur det blir med detta men det är en plan i allafall:)
- Sportratt och varvräknare :)

En fråga har jag faktiskt också, baksätets ryggstöd, hur f*an får man bort det, ska man trycka in dem två "plattjärnen" som sticker ut ca 2 cm bak i skuffen? sedan hänga av det där nere inne i kupén? :)
Last edited by RobbanKnopp on Sat May 05, 2012 4:40 pm, edited 21 times in total.
19amazon70
Posts: 73
Joined: Sun Aug 23, 2009 12:01 am
Location: jamtland

Re: RobbanKnopps Amazon -64

Post by 19amazon70 »

Om du lyfter ut sittdelen till baksätet så ser du nertill på ryggdelen, 2 "öglor" som är låsta med en plåtbil. böj upp dessa och lyft lite på ryggdelen så lossnar det.
Bamazon
Posts: 130
Joined: Wed Aug 13, 2008 10:43 pm

Re: RobbanKnopps Amazon -64

Post by Bamazon »

blirej u kanon me lite svets, såg ju riktigt fräsch ut invändigt
RobbanKnopp
Posts: 46
Joined: Thu Nov 05, 2009 9:03 pm

Re: RobbanKnopps Amazon -64

Post by RobbanKnopp »

19amazon70 wrote:Om du lyfter ut sittdelen till baksätet så ser du nertill på ryggdelen, 2 "öglor" som är låsta med en plåtbil. böj upp dessa och lyft lite på ryggdelen så lossnar det.
Tack så mycket:)
Bamazon wrote:blirej u kanon me lite svets, såg ju riktigt fräsch ut invändigt
Jo, idag har jag varit och inhandlat 0.9 plåt så förhoppningsvis så börjar jag kapa bort skiten imorgon, då jag slutar tidigt för en gång skull:)

Invändigt är den väldigt trevlig, och för att behålla den på det viset så har jag införskaffat överdrag till kldslen, därför jag undrade hur man får bort ryggstödet bak;)
Kapten_stofil
Posts: 86
Joined: Sun Apr 08, 2007 6:59 am
Location: Göteborg

Re: RobbanKnopps Amazon -64

Post by Kapten_stofil »

Fräna rims du har på kärran!

Med lite jobb har du en härlig bil att glida runt med till sommaren, längtar redan dit med alla utflykter själv.
Jag är ingen stofil som säger att ALLT var bättre förr!

Men det mesta var det.
RobbanKnopp
Posts: 46
Joined: Thu Nov 05, 2009 9:03 pm

Re: RobbanKnopps Amazon -64

Post by RobbanKnopp »

xyz
precis! Lite jobb är det men Amazon är ju jäkligt trevliga redan från start:)
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: RobbanKnopps Amazon -64

Post by Pälle »

Tuff bil med oerhört feta hjul. Lova att du behåller dom på! Otroligt ballt med sådär mycket gummi :twisted:
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
RobbanKnopp
Posts: 46
Joined: Thu Nov 05, 2009 9:03 pm

Re: RobbanKnopps Amazon -64

Post by RobbanKnopp »

xyz
haha, jo det är ju lite gummi faktiskt :) :)
Nu till vintern blir det 15" hålplåtisar med 175:or på, funderar på om man ska köra röda fälgar och kleta på lite vit färg på däcksidorna för att få lite fränt stuk på vintersulorna :D :)
Någon som har bra erfarenhet om det går att ha vilken sorts gummifärg som helst, orkar inte beställa en burk "tirepaint" för 300 kr.. :wink:
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: RobbanKnopps Amazon -64

Post by PeterB »

Den där ska du nog få ordning på! Instämmer med alla övriga när det gäller hjulen, det är fett med "högprofil", hade själv 205/65 bak på en amma en gång i tiden. Hoppas du kommer uppdatera med bilder under tiden du jobbar, det är kul att se framstegen!
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
1211962
Posts: 367
Joined: Sat Jan 26, 2008 4:06 pm
Location: skrika/fliseryd

Re: RobbanKnopps Amazon -64

Post by 1211962 »

det är inte så att du är från öland? tyckte jag kände igen parkeringen där bilderna är tagna :D
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland

har haft en underbar Amazon sommar
RobbanKnopp
Posts: 46
Joined: Thu Nov 05, 2009 9:03 pm

Re: RobbanKnopps Amazon -64

Post by RobbanKnopp »

PeterB wrote:Den där ska du nog få ordning på! Instämmer med alla övriga när det gäller hjulen, det är fett med "högprofil", hade själv 205/65 bak på en amma en gång i tiden. Hoppas du kommer uppdatera med bilder under tiden du jobbar, det är kul att se framstegen!
Tackar :)
Jag har faktiskt fått lite gjort, kommer uppdatering imorgon då det troligtvis blir mera jobb på rosten!
Kan ju säga att jag nu har testar att svetsa med MIG-svets för första gången, har kört med pinnsvets ett par gånger innan på lite större saker och detta var mycket lättare :D
1211962 wrote:det är inte så att du är från öland? tyckte jag kände igen parkeringen där bilderna är tagna :D
Ölandsraggare 8) Jo det är jag faktiskt, bor i Skogsby på Öland, bilderna är tagna på ÖoB-parkeringen, haha :lol:
1211962
Posts: 367
Joined: Sat Jan 26, 2008 4:06 pm
Location: skrika/fliseryd

Re: RobbanKnopps Amazon -64

Post by 1211962 »

intill Mcdragans :lol:
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland

har haft en underbar Amazon sommar
RobbanKnopp
Posts: 46
Joined: Thu Nov 05, 2009 9:03 pm

Re: RobbanKnopps Amazon -64

Post by RobbanKnopp »

1211962 wrote:intill Mcdragans :lol:
haha ja, vilken lirare :lol:
1211962
Posts: 367
Joined: Sat Jan 26, 2008 4:06 pm
Location: skrika/fliseryd

Re: RobbanKnopps Amazon -64

Post by 1211962 »

hahahahaaha ja det verkar det vara

då får man hålla ögonen öppna efter en amazon då när man åker till öb näst gång då
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland

har haft en underbar Amazon sommar
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: RobbanKnopps Amazon -64

Post by cruisingphill »

Jäkligt fräckt med såna American Racing liknande fälgar..eller det kanske är äkta AR? Är du i behov av garagehjälp så hör av dig, jag håller till i Kalmartrakten och brukar har rätt gott om fritid då jag inte pysslar med den egna bilen!


OffT
1211962: Du är välkommen till rätt sida sundet till denna herren också;)
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Post Reply