Stödlager och Gummibussning hjälp!

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Achilleos
Posts: 14
Joined: Tue Dec 01, 2009 2:48 pm

Stödlager och Gummibussning hjälp!

Post by Achilleos »

Jag har en ny inköpt Amazon -65 med en M40 låda som jag fick besiktad idag utan anmärkning ;) och såg att stödlagret och gummit på kardan va helt kaputt och såg att den plåtbit som sitter under lagret och gummit var fast svettsat så jag fottade det och drog till den lokala reservdelsfirman och visade bilderna och dom sa att det där var nått hemmabygge.
Så jag kollade upp i KG katalogen och gummit så inte ut som det jag hade,
Så min fråga är har nån några bilder på hur det ska se ut på en Amazon -65?
http://img697.imageshack.us/i/bild026k.jpg/
http://img686.imageshack.us/i/bild025.jpg/
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Stödlager och Gummibussning hjälp!

Post by Shift »

Så här ska det se ut!
Image
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Achilleos
Posts: 14
Joined: Tue Dec 01, 2009 2:48 pm

Re: Stödlager och Gummibussning hjälp!

Post by Achilleos »

Tack för bilden ;)
Om man tittar på bilden så har dom förmodligen monterat den undre varianten med nr 9 och går in på hemsidan som bilden är länkad ifrån så såg jag att det satt på 67- uppåt,så nu e frågan: är det samma kardanaxel på en 67- som på en -65, jag mätte min och den var 45mm tjock?
Last edited by Achilleos on Fri Dec 04, 2009 3:55 am, edited 1 time in total.
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Stödlager och Gummibussning hjälp!

Post by Shift »

Bilden är från 62-66. Men de verkar se rätt lika ut från 67 också. Vet dock inte skillnaden.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Stödlager och Gummibussning hjälp!

Post by QV »

på min 63'a så ser det ut så här. Är det inte samma upphängning på en 65'a?

Image
Image

När det gäller kardan är det mera typen av medbringare som avgör längden inte vilken variant av stödlagret man har.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Stödlager och Gummibussning hjälp!

Post by Ragge »

ooooj jäääävarr vilket underrede ... jag blev darrig i benen och fick kasta på solglasögon mitt i vintern då jag blev bländad... suck, vad avis man ble´ kan bara "skryta" med min bakaxel...

Image
Image
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Stödlager och Gummibussning hjälp!

Post by QV »

ooohhhh en NOBEL axel så här runt den 10 december..... Skall den upp till statshuset i Stockholm?

angåend underredet så slipper man besiktningsmanens hammare vid provningen :mrgreen: men så här efteråt funderar man på om det var värt tiden, men kul är det.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Stödlager och Gummibussning hjälp!

Post by Ragge »

haha nej till sthlm skall den inte... men det var en del pyssel att få till den . det är en skarvad axel med diffhus+klump från az -70 med 4.10 och ytterändarna är combi. tyckte det var lättaste vägen att gå istället för att kapa fästena , bygga jigg för ditsättningen och som man sedan inte kan kasta utan blir stående ivägen. Jag tog ur drivaxlar , märkte upp båda axlarna på exakt samma ställe och sätt, kapade med stor röravskärare och sedan svetsade ihopa med pinnsvets och vinkeljärn som stöttning. sedan blev den "svensk" och fick dynamitmärkningen som lite kul. i övrigt är combin penselmålad undertill , men ej lackad som din .
Post Reply