Bästa sättet att rädda gummidetaljer

Moderatorer
Post Reply
fredand44
Posts: 99
Joined: Tue Feb 24, 2004 9:26 am
Location: Sweden\\Lidingö

Bästa sättet att rädda gummidetaljer

Post by fredand44 »

Hej!

Jag har en heldel gummidetaljer som lister etc som är ganska ok. Så nu är frågan om någon har något tips på någon olja eller något för att renovera dessa ännu bättre?
Mvh
Fredrik Andersson
Svempa
Posts: 10
Joined: Sat Jan 31, 2004 4:42 pm
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Svempa »

Jag har provat ett trix för att få till gummimattor som har torkat och det fungerar.
Först skall man tvätta mattorna med rödsprit och sen skall man pensla på glycerin som är lite utpätt med metanol, låt sen mattorna ligga några dagar och torka, sen kan torka bort den glycerin som blir över och låt gärna mattorna ligga några veckor innan du använder de.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Som alternativ till glycerin kan man använda andra typer av mineralolja, exempelvis paraffinolja. Det funkar utmärkt, den behöver heller inte spädas ut utan brukar fungera bra som den är. Lägg gummidetaljerna i bad av paraffin eller det du vill använda en längre tid så ska du se att det blir bra.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Kompleterande info

Post by QV »

Hittade en fråga från Linus om gummilister med tillhörand svar.

http://www.liu.se/forskning/fragaforska ... gamla.html

Linus, 26: Jag har köpt en båt, vars gummilister börjar bli ganska matta och porösa. Tänkte först försöka byta dem, men fick höra att man skall kunna gnida in dem med aceton. Syftet med detta skulle då vara att man löser upp (typ smälter) ytlagret som blir som ny gummi. Därefter skulle det behandlas med glycerol eller liknande för att få toppfinish. Vad tror ni om detta? Är det båg? Funkar det? I så fall hur och varför? Jag är er mycket tacksam om ni har tid och möjlighet att bena ut mitt spörsmål!


Svar: Hej, Linus! Gummi är en polymer, d.v.s. långa kedjor av
kolvätemolekyler som bildar en elastisk struktur som kan deformeras och
återta sin form när den kan. Därför tätar det och används till lister i
t.ex. fönster på båtar. En bidragande orsak till elasticiteten är att det
finns små molekyler som vid tillverkningen kilats in mellan de långa
kedjorna och gör formförändringar möjliga. Med tiden åldras gummit, dels på så vis att de små molekylerna sipprar ut ur strukturen och avdunstar, och dels genom att kedjorna oxideras av luftsyre och solljus. Dessa effekter kan man minska eller åtminstone dölja genom att först tvätta ren ytan med något lösningsmedel (som aceton) och sedan gnida in något ämne som består av lagom stora molekyler som glycerol. Detta verkar i princip riktigt. Hur metoden fungerar på din båt har jag svårt att spå. Det bästa är kanske att testa på något ställe där det inte syns. För tvätten kan jag tänka mig att sprit eller en tvållösning kan vara alternativ till aceton, och för ingnidningen efteråt vaselin eller vax. Jag önskar lycka till med testerna.

Vänligen
Nils-Ola Persson, universitetslektor kemi
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply