Ratt byte innan besiktning?

Moderatorer
uffe_22
Posts: 9
Joined: Sat Jul 21, 2007 9:31 pm
Location: Vaggeryd

Re: Ratt byte innan besiktning?

Post by uffe_22 »

Hej tänkte jag skulle åka lite snålskjuts på denna tråden då jag ej ville starta nån ny för detta ändamål. Jo mitt problem är att jag bytt ut en sport ratt mot en orginal ratt. Far min innan han gick bort ville givetvis ha en sport ratt men en sport ratt från 2000 talet passar givetvis inte i bilen så nu har jag bytt tillbaka. Vill förresten börja med o tacka den person som i nåt inlägg skrev att man kunde ta bort ratten om man bara sprutade 5,56 i navet o sen racklade bort den. Kanontips. :) Jo nu till mitt problem. Fick dit orginalratten första gången men var tvungen o ta bort den igen för att flytta en eller två splines åt sidan. Men nu vägrar den gå på lika enkelt. Nån som har ett tips vad man kan göra. Rädd o förstöra splines. Har fått på muttern men den sitter bara på två-tre gängor o vill ej tvinga ner ratten för rädd o försöra splinesen, den gick ju ner så lätt första gången. Tacksam för svar// Uffe
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Ratt byte innan besiktning?

Post by cruisingphill »

Precis som när man använder en avdragare för att få av ratten borde det väll gå att pressa på ratten med ett enklare verktyg där man spänner de två yttre skruvarna för att pressa in ratten? Jag tillverkade en egen sådan avdragare för att få av ratten men jag hade på tok för liten centrumskalle varpå en mutter trycktes in i mitten av den gängade delen och sabbade gängorna längst ute på rattstången, så nu måste jag hitta ett verktyg för att fixa till dessa, alternativt byta rattstången från knuten och uppåt :( Tips mottages varmt!
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Post Reply