Az -68. Driftingstuk, ev ljudbygge

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Post Reply
Lemmy 121
Posts: 237
Joined: Tue Aug 11, 2009 8:31 am

Az -68. Driftingstuk, ev ljudbygge

Post by Lemmy 121 »

Hej allesammans.

Köpte min första bil i sommras, en Volvo Amazon 68. Är i princip original.

Bilder från då jag köpte den.:

Image
Image
Image
Image

Det som ska göras nu är:

Fixa den mesta rosten, som jag har börjat med.
Bygga klart ljudet. Väntar på en bas nu..
Trimma och renovera en b20 och slänga i.
Eventuellt fixa dekaler och göra rally stuk på den, skulle passa med trimmad motor. Eller så sänker jag den och har kvar originalutseendet, lite av en "sleeper". BMW dräpare ska det i alla fall bli! :D

Här är det jag hunnit göra hittills. Kopierar från forumet på garaget.org, så ni vet ifall det blir lite konstigt.

Rost i skuffen.
Image
Image

Punktbläster och negerkrull inhandlades.
Blir till att städa sen...

Image

Värsta rosten borta. Lite jobb återstår än.

Image
Image


Ska dra på epoxygrund och sen måla med originalröd.
Därefter blir det troligtvis till att bygga en bandpass låda för basarna med reflexrören genom hatthyllan.

Hittade ett rosthål i hjulhuset. Troligtvis det som varit orsaken till all rost i skuffen.
Image

Hålet svetsades igen, därefter målade vi på epoxygrund, body och sist rödfärg. Han inte ta så mycket bilder, men här är iaf slutresultatet.

Image
Image
Image

Har pysslat med att lacka tanken dom senaste dagarna. Det var lite ytrost på den, sen var det någon tjomme som klistrat fast någon sorts asfaltsmatta på tanken. Det gick då att karva bort den med kniv, sen slipades det plåtrent:
Image

Lade på att lager epoxygrund:
Image

Carosol body:
Image

2-komps svart:
Image

Kunde väl ha blivit bättre, men det är första gången jag lackar med spruta så jag skyller på det. :P Ändå "bara" en tank.


Sen så har jag köpt en motor för någon vecka sedan. Glömt visa. En b20, planad topp och troligen större ventiler på den. Ska renoveras och målas. Har också köpt dubbla su och extraktor rör till motorn. Men dom ligger på bussgods än och ska hämtas på måndag.
Image

En kolv var dålig i motorn jag köpte, så istället för att fortsätta med den tänkte jag bygga klart ljudsystemet istället.

Image
Börjat plasta kickpaneler till 6.5orna.

Image
Image
På med glasfiber.

Image
Båda färdigplastade. Fyllt på med fogskum så dom blir täta (förhoppningsvis). Målat lite svart på ena för att se vart groparna blir efter jag slipat. Ska på med finspackel sen.

Image
Image
Nya stereon till bilen. Aux, USB och SD kort läsare på fronten. Får se om den duger till något.

Image
Sitter fint!

Förresten så har jag glömt visa vad jag köpt till B20:n. Kommer nog sitta fint sen.
Image

Image
Lite finspackel.

Image
Image
Slipat.

Image
Grundat. Men är inte nöjd med resultatet. Blir nog till att slipa lite mer innan jag lackar. Hoppas att det blir klart imorgon.

Image
Image
Eftersom att lådorna ska lackas svarta så passar jag på att fixa ytrosten på ramen till hyllan vid passageraren. Slipat/blästrat.


Image
Börjat riva isär b20:n också. Skicket på den är "jätte bra".

Image
Ett hack i kolven. Observera översta kolvringen. Fattas några centimeter av den. (Går att klicka på bilden för större bild.)

Image
Lite skillnad mellan höger och vänster?
Vet inte vad som kan ha hänt, men lagerskålarna ramlade ut i 4-5 bitar.. Går det att laga en sån här typ av skada, eller är det endast till att köpa ny vev?

Skicket på b20:n är så dåligt att jag får byta tillbaka den mot en annan b20 motor på skroten. Blir la till att hämta den någon dag.

Har slipat klart kickpanelerna så jag har dragit på lite färg på dom och ramen för hyllan.
Image
Image
Image
Image

Såhär blev det på förarsidan.
Image

Skruvade dit högtalaren och test spelade. Lät förj*vligt..... Det bara sprakar om högtalaren, bara diskanten som fortfarande låter fint. Så det blir till att köpa nya koaxialer också. Kommer nog att köpa ett par mutant harmony 6.5. Funderar också på att sälja mds basarna och köpa en mutant 15 xxx bas. Vi får la se vart det slutar.

Fick hem lite mer ljud-godis idag. Ett par Mutant Harmony 6.5 och ett Mutant 300.3 xxx.

Image
Image
Image

Riktigt nöjd än så länge. Tycker mutant gör riktigt snygga prylar. Hoppas bara att dom spelar lika bra som dom ser ut. :)
Blir till att snickra i skuffen för ljudbygget nu i helgen. Hoppas på att hinna klart så jag kan börja dra kablar sen.

Ljudbygget kommer ligga på is ett tag då jag inte har alla grejer än, så därför ska rosten väck nu.
Rost som ska bort:
Image
Image
Image
Image

Det är väl vid skärmarna bak och vid trösklar också. Enda jag hann med idag var att plocka bort lyktor och blinkers fram samt börja slipa lite rost. Men Scotch-Brite skivan var slut, blir till att köpa mer imorrn. Ska köra på med punktblästern efter det.
Image

Orkar inte skriva så mycket, men lägger upp lite bilder iaf. Alla bilder går att klicka på för större bild.

Börjat blästra lite, men kompressorn är lite i slöaste laget...
Image
Image

Ser ut som någon lekt plåtslagare och farit fram med hammaren.
Image

Ska bort med all underredsmassa/rost och på med epoxygrund och ny underredsmassa.
Image

Snygg lagning.. Rosthål också, och jag som inte har tillgång till svets... Förresten, hur gör man när man rost skyddar själva balken inuti?
Image



Det är ungefär här jag är idag.
Last edited by Lemmy 121 on Sat Dec 29, 2012 10:33 pm, edited 3 times in total.
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Az -68. Renovering, ljudbygge, ev rallystuk

Post by John »

Snyggt jobbat!
Ser ut att vara ett riktigt bra objekt du hitta lite mindre rost än min :wink:
Tråkigt att motorn var så sliten men det är ju inte svårt att få tag i en bättre.
Angående rostskydd av skärmbalkarna jag borrade hål in i balken från motorrummet och spruta in rostskyddsolja
// John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
Lemmy 121
Posts: 237
Joined: Tue Aug 11, 2009 8:31 am

Re: Az -68. Renovering, ljudbygge, ev rallystuk

Post by Lemmy 121 »

Lite minde rost ja. :lol: Men du har en svets till skillnad från mej. Håller på att jobba nu under lovet så jag ska få råd med en.
Jag köpte motorn på en skrot. Ägaren av skroten trodde motorn var i bra skick, men eftersom den inte var det så ska jag få en ny underdel(utan topp). Så det är snällt i alla fall! Ska väl och hämta den någon gång.
Jag tror faktiskt att det redan är hål från motorrummet i mina balkar. Så jag slipper nog borra.
Pratade lite med min bror om trimning också. Han tyckte att jag skulle köpa en holly förgasare och sätta på b20:n. Dom är ju inte så dyra heller, så jag blir lite sugen!!
http://www.blocket.se/dalarna/Holly_dp_ ... m?ca=6&w=3
Bestyckad och klar att sätta på motorn ju. 8)

Det har hänt lite den här veckan också. Har fått bort all underredsmassa på höger sida. Även det som är kvar på bilden.
Image

Börjat på vänster sida också.
Image

Märks att det läcker in vatten nånstans. Tror att det är vid rutan.
Image


Vad tycker ni om min jordkabel till slutsteget då? Här är äkta JORD! :) 50mm2.
Image
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Az -68. Renovering, ljudbygge, ev rallystuk

Post by A-masen »

Beundran för din energi, och resultatet av den. Fortsätt så.
Men, det finns en betänklighet. Du visar din jordkabel. Hade detta varit en elinstallation och som skulle anslutas till det allmänna nätet, så hade du fått direkt underkänt på den.
Gul-Grön ledare får endast användas för SKYDDSJORD! Inget annat.
Detta äventyrar inte din säkerhet i bilen på något sätt, men för framtida eventualiteter kan det vara bra att känna till.
Lemmy 121
Posts: 237
Joined: Tue Aug 11, 2009 8:31 am

Re: Az -68. Renovering, ljudbygge, ev rallystuk

Post by Lemmy 121 »

Tackar!
Ang skyddsjord så behöver du inte vara orolig. :) Tiden i skolan är då inte helt förgäves(går ellinjen).
Blir nog ganska originellt med gul-grön kabel till slutstegen. Jag har då aldrig sett någon använda det förut.
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Az -68. Renovering, ljudbygge, ev rallystuk

Post by einar- »

Fler blivande elektriker :D
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Lemmy 121
Posts: 237
Joined: Tue Aug 11, 2009 8:31 am

Re: Az -68. Renovering, ljudbygge, ev rallystuk

Post by Lemmy 121 »

Ja visst! Så du går också ellinjen? År?

Nu blir det garanterat rallystuk på Amazonen! :D Fick alla dekaler som behövs i julklapp av min bror. Så tack till dej broder och till skyltmakarn som skrev ut dom.
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Az -68. Renovering, ljudbygge, ev rallystuk

Post by einar- »

Javisst. 3:e året i Malung 8)
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
sebbe_nkpg
Posts: 7
Joined: Thu Oct 01, 2009 11:02 am

Re: Az -68. Renovering, ljudbygge, ev rallystuk

Post by sebbe_nkpg »

skitfint bygge! ser bra ut, kul med lite ljudbygge i en amazon oxå :D
/Sebastian Lindgren

Amazon -68 B21 Turbo
Lemmy 121
Posts: 237
Joined: Tue Aug 11, 2009 8:31 am

Re: Az -68. Renovering, ljudbygge, ev rallystuk

Post by Lemmy 121 »

En fråga till er som hållt på att rost laga. När man fått bort rosten så är plåten väldigt mörk under. Är det viktigt att man får bort det mörka som blir kvar i ojämnheterna?
Image

Har åtminstone fått bort så gott som all underredsmassa nu. Bara att få bort den lilla rosten som gömde sig där under nu. Har köpt en svets nu också, så jag kan laga rosthålen. Det blev en kempi på 110A. Kommer nog på mån eller tis. Frakten gick på 700:- . :P
Image

Image

Förresten, den här plåten i hjulhusen. Vad har den för syfte? Det samlas ju bara massa skit bakom den. Om den inte är till något vettigt så kan jag i så fall kapa bort den...
Image
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: Az -68. Renovering, ljudbygge, ev rallystuk

Post by Amakombi »

Lemmy 121 wrote:En fråga till er som hållt på att rost laga. När man fått bort rosten så är plåten väldigt mörk under. Är det viktigt att man får bort det mörka som blir kvar i ojämnheterna?
ja helst ska den rosten också tas bort och de genom blästring eller ersättning med ny frisk plåt om de är för angripet!.
lämnar man sån rost dröjer de inte länge innan de kommer igen..
Förresten, den här plåten i hjulhusen. Vad har den för syfte?


den "skyddar" rambalken och utrymmet mellan ramben och golv, nu skyddar den jue inge vidare ändå så
ja skulle hellre täta igen hålet ovanpå istället för att kapa bort den.
j.o.
Posts: 112
Joined: Wed Apr 16, 2008 11:59 am
Location: Norge/Italien

Re: Az -68. Renovering, ljudbygge, ev rallystuk

Post by j.o. »

snyggt :D hur fick du bort underredsmassan?
Lemmy 121
Posts: 237
Joined: Tue Aug 11, 2009 8:31 am

Re: Az -68. Renovering, ljudbygge, ev rallystuk

Post by Lemmy 121 »

Amakombi; Tackar för svaren! Då ska jag fortsätta vara noggrann med att få bort all rost.

j.o.; Värmepistol och färgskrapa... :roll: Inte roligt. Ska köpa en Perago bläster bara jag ska till Borlänge. Dom ska vara bra mot underredsmassa.
Lemmy 121
Posts: 237
Joined: Tue Aug 11, 2009 8:31 am

Re: Az -68. Renovering, ljudbygge, ev rallystuk

Post by Lemmy 121 »

Tog en liten pause från rostslipandet och har rivit ut all inredningen förutom inner taket istället. Hittade lite mer rost också, såklart! :)

Till att börja med, en fråga, den här mattan eller vad man ska kalla det, är det något jag behöver vara rädd om? Tänkte om den satt där original, för den kommer troligtvis åka ur då den ser förj*vlig ut. :? Antar att den ljuddämpar lite, men ljudet av en trimmad b20 kommer nog inte störa mej..
Image


Läcker in vatten i övre vänstra hörnet på rutan som sen rinner in så det droppar på fötterna om det regnar.. Det har lämnat sina spår genom åren i form av rost.. Funderar på om jag kan ta ur rutan så att det går att rostlaga ordentligt, men har inte en aning om hur man går till väga då. Någon här på forumet som gjort det och kan berätta hur jag kan gå till väga etc? Skulle uppskattas!
Image

Lite rolig rostlagning i höger hjulhus bak.
Image
Samma som ovan fast från insidan.
Image

Andra hjulhuset. Ser ut att ha varit lagat flertalet gånger innan... Synd om det blir till att göra om tidigare lagningar. Rosthål längst ner till vänster.
Image

Håller tummarna på att jag får svetsen imorgon nu. Kan jag börja laga lite.
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Az -68. Renovering, ljudbygge, ev rallystuk

Post by einar- »

Mattan är original men kostar inte så mycket att köpa ny. Min är i ett senare stadium av förruttnelse och har börjat övergå i pulverform :lol:
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Post Reply