Tiden har fattats, men i våras skärpte jag till mig och gjorde lite modifieringar på framvagnen. Hade en rostfri balk liggandes sedan tidigare (tack och lov, för den befintliga var riktigt rutten).
De tre bilderna visar det som är intressant i sammanhanget.
Det undre fästet skar jag ur den skrotade balken.
Det undre fästet är monterat 36 mm längre ner, vilket ska flytta RC några cm uppåt.
Sedan är monterat sänkfjädrar från Lesjöfors vilket sänker GC något.
Detta tillsammans med nya bussningar och Bilstein stötdämpare ska väl göra uppförandet bättre.
Justerade camber med byggvattenpasset och en tumstock, duger utmärkt för att få bilen körbar.(ca7mm i skillnad mellan unre/ övre fälgkant = drygt 1 grad) Ska kosta på en riktig hjulinställning när jag är klar med strukturförändringarna.
Finns ett par saker att tänka på vid denna modifiering:
1. Flytta inte undre fästet in mot bilens centerlinje, då blir övre bärarmen för "kort" och justermöjligheterna försvinner. Min sitter i lodlinjen med det befintliga, detta medför ca 3mm justermellanlägg vid drygt 1 grad camber.
Detta bökar till det hela lite, i undre delen av stötdämpartornet får man bocka in plåten (värma ock knacka in)
2. Det går utmärkt att använda en äldre framvagnsbalk. Skillnaden mot 69-70 är 4 borrade hål för klamring av bromsrör och förgreningen av bromsrören. Dessutom måste fästena för bromsslangarna till oken bytas.
3. Anslaget för genomslagsgummit hamnar fel efter denna modifiering, åtgärdat med en plåtbit (övre bilden).
4. Provade även slaglängden på Bilsteinstötdämparen i detta montage, och den kommer aldrig till sitt ändläge och kan därmed inte verka som mekaniskt stopp vid full fjädringsrörelse.
Har inte kört så mycket än, men visst är det skillnad
Nästa steg är att få bort vikt från fronten = Plast.
Hej så länge.