Page 1 of 1

Skivor fram, trummor bak, 2-kretscylinder

Posted: Sun Jan 10, 2010 8:15 pm
by Shift
Jag har införskaffat mig en huvudcylinder som verkar ha suttit på sena Amazon och tidiga 140. Jag har en -65:a med skivor fram och trummor bak. Om jag nu sätter på den här huvudcylindern och drar en krets fram och en bak, vad händer då? Kommer det att fungera bra? Vad kommer inte att fungera bra?

Hur gör jag med förgreningen på torpedväggen? Kan jag plugga utgången som går till bakbromsarna då?

Re: Skivor fram, trummor bak, 2-kretscylinder

Posted: Sun Jan 10, 2010 10:43 pm
by Lars Bd
Det bör gå utmärkt med en krets fram och en bak med reservation för att hjulcylindrarna kanske måste bytas ut till en mindre storlek som satt på 68:or. Förgreningen pluggas eller byts ut till en 3vägsmodell istället, kanske den på bakaxeln passar.

Re: Skivor fram, trummor bak, 2-kretscylinder

Posted: Sun Jan 10, 2010 10:50 pm
by Ragge
jag vet inte om jag är ute och cyklar nu ... men sitter det inte tryckrregulators ventiler till bakbromsarna ?? har för mig det och dom kanske får ställas om då , ifall den suttit på en 140 med skivor bak ?? men vad vet jag ?

Re: Skivor fram, trummor bak, 2-kretscylinder

Posted: Sun Jan 10, 2010 10:55 pm
by Lars Bd
65:orna har ingen reducering men det är naturligtvis bra om man kan montera en och då helst från en 68 om man använder dom hjulcylindrarna. 68 använder servo och samma ok som 65, därför tror jag på just den kombinationen.
Man bör inte skruva på reduceringen eftersom man inte har en aning om vad som händer.

Re: Skivor fram, trummor bak, 2-kretscylinder

Posted: Sun Jan 10, 2010 11:55 pm
by Shift
Tack Lars, oraklet! Det var ju goda nyheter, för de mindre bromscylindrarna var en hundring billigare hos alla återförsäljare :)

Re: Skivor fram, trummor bak, 2-kretscylinder

Posted: Mon Jan 11, 2010 2:33 pm
by Lars Bd
Jag tar inget ansvar för sanningshalten i detta, att följa mina teorier sker helt på egen risk.

Re: Skivor fram, trummor bak, 2-kretscylinder

Posted: Mon Jan 11, 2010 2:37 pm
by Shift
Självklart!

Re: Skivor fram, trummor bak, 2-kretscylinder

Posted: Tue Jan 12, 2010 10:53 pm
by Blomquist
Shift wrote:Kommer det att fungera bra? Vad kommer inte att fungera bra?
En annan aspekt är slaglängden på tryckstången, har för mig att det är 22 mm som skiljer,
men det kan vara ren bullshit för det var länge sedan jag hörde det måttet.
Det jag är ute efter är att stången har ett längdmått anpassat till enkretscylinder.
Jag tycker att du skall ta det säkra före det osäkra och flytta över hela systemet
från en 69-70:a, då får du ju dessutom stora bromsservot och slipper fundera
på om bakbromsarna låser sig eller inte vid panikbromsning = livsfara för dig och medtrafikanterna.

Re: Skivor fram, trummor bak, 2-kretscylinder

Posted: Tue Jan 12, 2010 11:00 pm
by Shift
Tack för inputen! Problemet då blir ju att hitta en 69:a eller 70:a att plocka delar från. Men jag ska kikar runt lite i alla fall!