Framskärms-emblem (121)

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
stenhuggarn
Posts: 15
Joined: Mon Jul 26, 2004 10:09 pm
Location: Trollhättan

Framskärms-emblem (121)

Post by stenhuggarn »

ska montera emblemen(121-krona) som sitter på framskärmarna...måste jag borra i plåten för att få fast dom eller finns det nåt bra lim som funkar...? Tacksam för svar

/Nybörjare
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Original sitter det två piggar på emblemet, det finns små plasthylsor som ska tryckas i hålen på skärmarna för att få emblemet på plats. Alltså måste man borra. Vill du kan du ju alltid limma istället men nackdelen med det är att då går inte emblemet att få loss helt om du av någon anledning måste lossa det. T,ex. vid en omlackering.
AVG
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det är ju tråkigt att behöva borra i ett par fina framskärmar, inte minst ur rostsynpunkt. Många gör istället så att de klipper bort benen från emblemets baksida, filar bort resterna så att det blir plant och fint. Sedan använder man en stark dubbelhäftande tejp montering, precis så som i regel sker på alla nyare bilar. Tänk på att tvätta av området på skärmen med lite t-sprit först och se till att du hamnar rätt, har du rätt tejp så sitter det som berget.

Detta funkar även på de äldre \"Volvo 121\" emblemen, men där får man nästan försöka spackla ut gropigheterna på emblemets baksida med kemisk metall eller något för att få bra fästyta. Jag skall praktisera det på min egen bil i vinter för att se om de sitter bättre. Man vill ju gärna kunna använda så tunn dubbelhäftande tejp, men med starkt lim, som möjligt för att det ej skall synas att de är \"tejpade\". Och då krävs en ganska plan baksida på emblemen för att det skall sitta.

Lim skulle jag aldrig använda, då får du nog inte bort emblemen hela och det blir ett elände att få skärmarna snygga vid en eventuell omlackering.

Lycka till.
stenhuggarn
Posts: 15
Joined: Mon Jul 26, 2004 10:09 pm
Location: Trollhättan

Post by stenhuggarn »

Tack så mycket för tipsen o de goda råden, ska inhandla ett par nya emblem på veteranprodukter...bilen är omlackerad för ca 25 år sedan o emblemen har försvunnit...ska fixa två fina sidobackspeglar oxå :D...förrensten, är det något man bör tänka på när man ska sätta på nya sidobackspeglar...?ska man behandla de borrade hålen med nån massa, silicon eller liknande...?

/nybörjarn...Amazon -68(tidiga) [/img]
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

När du har borrat hål i plåten måste du rostskydda med 2k grund och färg för att det inte skall börja rosta. Eftersom spegeln täcker en del av området runt hålet bör du matta ned färgen där och låta 2k-grunden och lacken täcka ett litet område runt hålet. Tänk även på att dutta i färg från insidan.

Sedan monterar du spegeln utan att skada de rostskyddsmålade hålen. Spegelns packning skall sedan räcka som tätning mot karossen. Vill du så kan du trycka dit lite tätmassa (ej silikon utan bilkarosskitt) från insidan när speglarna sitter på plats.
stenhuggarn
Posts: 15
Joined: Mon Jul 26, 2004 10:09 pm
Location: Trollhättan

Post by stenhuggarn »

Hej igen!, nu har jag inhandlat speglar o grejer...dom skruvarna som var med speglarna va plåtskruv...måste väl va bättre med skruv som man fäster med mutter från insidan...?
o så bara en liten fråga till...färgen som du pratar om, är det 2komponentfärg grund och nån annan 2komponentfärg som ska målas över den...?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det går ju att använda vanlig rostskyddsfärg för järn också men 2k färgen skyddar bättre. Det är altså 2 komponents epoxygrundfärg och sedan 2 komponents billack. Du kanske kan rigga en skvätt hos en lokal lackfirma eller nån du känner som håller på med bilar.

Jag har ingen koll på dörrspeglar då det ej skall sitta några på den årsmodell jag äger. Jag vet bara att det finns två utföranden av volvos speglar, dels de som skruvas utifrån och in (mutter på insidan) och sedan de som har en spegelfot med invändig gänga och skruvas inifrån dörren. Vet ej vilka som hör hemma på vilka årsmodeller, men det kanske inte är en Volvo-spegel du har skaffat utan något annat smäckert? Skruv och mutter luter iaf. bäst och nån lite större bricka på insidan.
J-h:n
Posts: 16
Joined: Thu Jun 03, 2004 4:27 pm
Location: Göteborg

Post by J-h:n »

Det finns två sorters dörrspeglar i original från Volvo.

Den äldre och bättre sorten skruvas inifrån dörren och har spegelfoten i framkant av fästet. Den kan hittas i bra skick på marknader.

Den nyare sorten, som finns hos reservdelsfirmorna idag, skruvas med plåtskruv utifrån. (Fast det borde ju inte vara några problem att ersätta plåtskruven med skruv+mutter.) Den här spegeln har foten i bakkant av fästet, vilket innebär att det inte går att montera höger spegel så att den gör någon nytta. Den hamnar för långt bak hur man än bär sig åt, så att det enda man ser är buskarna i diket. (Om någon vet något knep för att få den här spegeln funktionell så säg till!)

De båda speglarna har olika avstånd mellan skruvhålen, så har man monterat den ena sorten kan man inte byta till den andra utan att spackla, lacka och borra nytt. Jag köpte och monterade själv den nyare varianten från Veteranprodukter och ångrar mig djupt.

(Jo, jag har själv 64 års modell, precis som hr D59471, fast jag är inte lika kinkig med original i alla detaljer. Småsaker som motorn, t ex.)

J-h:n
P22134VD. Gyllengul.
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re:

Post by Axel »

J-h:n wrote:Det finns två sorters dörrspeglar i original från Volvo.

Den äldre och bättre sorten skruvas inifrån dörren och har spegelfoten i framkant av fästet. Den kan hittas i bra skick på marknader.

Den nyare sorten, som finns hos reservdelsfirmorna idag, skruvas med plåtskruv utifrån. (Fast det borde ju inte vara några problem att ersätta plåtskruven med skruv+mutter.) Den här spegeln har foten i bakkant av fästet, vilket innebär att det inte går att montera höger spegel så att den gör någon nytta. Den hamnar för långt bak hur man än bär sig åt, så att det enda man ser är buskarna i diket. (Om någon vet något knep för att få den här spegeln funktionell så säg till!)

De båda speglarna har olika avstånd mellan skruvhålen, så har man monterat den ena sorten kan man inte byta till den andra utan att spackla, lacka och borra nytt. Jag köpte och monterade själv den nyare varianten från Veteranprodukter och ångrar mig djupt.

(Jo, jag har själv 64 års modell, precis som hr D59471, fast jag är inte lika kinkig med original i alla detaljer. Småsaker som motorn, t ex.)

J-h:n
Det finns en backspegel som skruvas från insidan av dörren att köpa från Volvo (GCP), med spegelarmen i framkant. jag vet inte om den satt på amazonerna, men på 140 och 164 fanns det iaf. sådana. Volvonummret är: 276614
Axel Wall
J-h:n
Posts: 16
Joined: Thu Jun 03, 2004 4:27 pm
Location: Göteborg

Post by J-h:n »

Den \"riktiga\" dörrspegeln till Amazon hade nr 681610 enligt reservdelskatalogen för B18, vet inte om den skiljer sig mycket utseendemässigt från 276614, men antagligen är denna i alla fall mer funktionell än den från Veteranprodukter m fl, som har nr 276613. Värt att kolla upp för den som tänker montera dörrspeglar!

Vet någon om man kan byta från 276613 till 276614 rakt av, dvs om skruvhålen är desamma?

J-h:n
P22134VD. Gyllengul.
Post Reply