motor går dåligt/inte under 2-2500 rpm

Moderatorer
94482
Posts: 32
Joined: Wed Jan 13, 2010 2:43 pm
Location: sala
Contact:

motor går dåligt/inte under 2-2500 rpm

Post by 94482 »

köpte en amazon -66 (VOLVO 13134 VF) i förrgår, det sitter en b18 med extraktor och dubbla strombergare på den, sen sa han att den var borrad till 2.o, marinvev, planadtopp, k-kam
den går som skit under 2-2500 rpm(spottar och fräser strax under den burgar gå bra) han sa att det var förgasarna som inte var synkade,
om man tar bort filtrena (som inte häller värkar stämma endast 3 hål för bult och "lufthålet" medans gasarna har 2 hål till, typ nån kanal)
så är den främre gasaren öppen mera än den bakre(cirka 5mm när bilen är av stängd) har tittat på http://www.youtube.com/watch?v=ASeMfXfj ... re=related när dom justerar su, och läst en massa trådar om synka här på forumet men ingen om en lyckad stromberg synkning, vet inte vart man ska skruva på strombergarna för at höja/sänka trottelen
om der nu är enda felet, bild på rovan fins i länken nedan på sida 8 /mvh peter
nikkke
Posts: 84
Joined: Wed Oct 08, 2008 8:20 pm

Re: motor går dåligt/inte under 2-2500 rpm

Post by nikkke »

Prova med startgas och kolla om den drar tjuvluft vid förgasarfoten eller mot toppen, kolla bensinfiltret, kolla så allt är bra med tändningen och ställ brytare och tändning på nytt. Men det låter som osynkade förgasare.
______________
Niklas Åkerlund
940
Posts: 104
Joined: Tue Dec 01, 2009 3:36 pm
Location: varberg

Re: motor går dåligt/inte under 2-2500 rpm

Post by 940 »

stromberg ställer man med ett verktyg som skruvas fast i botten
men felet är nog att nålen på främre förgasaren inte går ner i munstycket
skruva av locket o kolla att trottelen inte kärvar
då ser du munstycket i botten på förgasaren
båda trottlarna måste gå lätt att lyfta o ligga nere i botten båda
lite klurit att fixa utan verktyg
fråga nogon kompis eller släng ut lite peng på en verkstad
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: motor går dåligt/inte under 2-2500 rpm

Post by Hasse63 »

Man måste ha specialverktyg för att höja och sänka munstycket som nålen går ner i. Sen bör man ha en vacummätare för att mäta lyftflödet. Hur man gör står här men mest handlar det om SU. I verkstadshandboken står hur man gör o den hittar du nedan.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
94482
Posts: 32
Joined: Wed Jan 13, 2010 2:43 pm
Location: sala
Contact:

Re: motor går dåligt/inte under 2-2500 rpm

Post by 94482 »

nu har jag disikerat lite på en strombergare jag hittade i skuffen, och det värkar som det är kolven som kärvar, när jag släppte på skruvarna till locket så ramlade den ner, jag testade att byta lock till ett som låg löst i skuffen(svart) då kärvar den mindre, den stannar typ 1mm från botten, men släpper man på skruven högra fram skruven ett halv-varv så ramlar kolven ner, så kärva gör den i alla fal åtgärd?
och sen dom 2hål/kanaler i förgasaren som mynnar mot filtrena måste dom va öppna, ej hål i filtrena
940
Posts: 104
Joined: Tue Dec 01, 2009 3:36 pm
Location: varberg

Re: motor går dåligt/inte under 2-2500 rpm

Post by 940 »

ja alltid kul med ny bil, men man vet aldrig vad förra ägaren skruvat
bästa är nog att gå igenom ventiljustering tändning
förgasarna är så noga din nål värkar vara lite sne eller att munstyket är dåligt centrerat lite små klurigt att fixa på just strombergare
kolla att munstyckena ligger lika djupt ner i botten på förgasaren ca 1,5 mm kolla sedan att nålarna har samma märkning
även dåligt kalibrerade förgasare skulle funka under 2000 rpm
men du kommer att få massor av bra råd här va det lider
kolla också att gummimembranen är hela vanligt fel på stromberg
prova utan filter o se om det gör nogon skillnad jag tror att det ska vara hål i filtren till kanalerna ??? kollade på dina bilder filtren ser ut att skulla sitta på su stämer hålet med förgasaren? har du provat utan filter annars blir det som hålla handen för insuget kolla
94482
Posts: 32
Joined: Wed Jan 13, 2010 2:43 pm
Location: sala
Contact:

Re: motor går dåligt/inte under 2-2500 rpm

Post by 94482 »

den gick bättre, lite till och från, men inte bra, vred även ett halvvarv på nålen utan skilnad,har kollat gummimembranen båda är hela, har klipt hål i filtrena som motsvarar dom hålen i gasarna, nu har man pulat lite till och nu går främre kolven enda ner men inte lika snabbt som den bakre, har satt i en fjäder med mer drag i, i den främre gasaren från reserv gasaren, några andra tips? märkte att gummimembranet från reserv gasaren inte är lika mjukt och följsamt kanske ska sätta det i den bakre gasaren?
ja va säger ni
940
Posts: 104
Joined: Tue Dec 01, 2009 3:36 pm
Location: varberg

Re: motor går dåligt/inte under 2-2500 rpm

Post by 940 »

ja väl använda dubbelförgasare e inte lätt att få ordning på
felet e ju ändå förgasarna det e ju bra fjädrarna måste vara samma annars lyfter den ena snabbare jag hade ett par su som jag också strulaDE MED tröttnade o åker nu varje dag utan strul med enkelförgasare o d kam går fint o alltid
men allting går att fixa
har väl inga råd så här på distans mer just nu
kul att höra hur det går framöver
en sak e klar trottlarna måste gå lätt
när du tagit bort oljedämparna i toppen ( svarta ) trottlarna ska då slå i botten med ett pang så lätt måste båda gå
ställ sedan tomgångsskruvarna exakt lika mycket öppna på båda förgasarna ca 2varv starta o ställ ner tomgången tills den blir bra på båda skruvarna exakt lika mycket
94482
Posts: 32
Joined: Wed Jan 13, 2010 2:43 pm
Location: sala
Contact:

Re: motor går dåligt/inte under 2-2500 rpm

Post by 94482 »

hur ser man skillnad på b18 och b20 topp, jag mätte toppen och den var 84mm, på vänster bak-kant på blocket stod det b18, en ligt tidigare ägare så ska den va borrad till 2,0, marinvev, k-kam,
jag överväger att sätta i en enkel förknasare, en bekant har en -66 orginal zenitz(stående) med insug som jag skulle få köpa, tror ni det funkar, eller kanske en stromgerg från en 69-70 som en annan bekant har har med insug, vilken tror ni skulle funka bäst, jag har även en dcd 36-36 utan insug från en opel cih 2,0
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: motor går dåligt/inte under 2-2500 rpm

Post by Hasse63 »

Ett fel som är vanligt är att man blandar ihop delarna mellan förgasarna. då kan problem uppstå som te x att vacumkolvarna kärvar eller sjunker olika snabbt.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
940
Posts: 104
Joined: Tue Dec 01, 2009 3:36 pm
Location: varberg

Re: motor går dåligt/inte under 2-2500 rpm

Post by 940 »

jag gav upp mina dubbla på grund av dom behöver en renovering
JAG hade tagit den förgasaren från b20 69 70 som du hade
zeniten är ju till b18 nu har du b20
det blir bra tycker JAG
BESIKTNING MED SLITNA DUBBLA ÄR ETT SKIT
glömde zenitens insugningsrör har enkelt utblås du har 2 rör ut
70ans har 2rör så det passar
jag skriver rörigt jag menar du ska använda 69 70 ans strombergare

såg nu att du har extraktor då måste du fixa ett främre rör också det ger jobb
luddig kaninfot
Posts: 99
Joined: Wed Aug 30, 2006 11:34 pm

Re: motor går dåligt/inte under 2-2500 rpm

Post by luddig kaninfot »

Hej kolla kompet på motorn,har du dåligt komp i någon cylinder få du även dåligt vaccum till den förgasaren
mvh
94482
Posts: 32
Joined: Wed Jan 13, 2010 2:43 pm
Location: sala
Contact:

Re: motor går dåligt/inte under 2-2500 rpm

Post by 94482 »

den går trögt även när rovan är avstängd, om du tar ett finger i den främre och ett i den bakre och lyfter trottlarna och sedan släpper dom samtidigt så går den bakre ner mycke snabbare
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

Re: motor går dåligt/inte under 2-2500 rpm

Post by jonny »

Byt förgasare till nåt som du vet fungerar .
"Blandade delar" kan bli ett lotteri angående funktionen , är dina strombergare avsedda att sitta i dubbelmontage ?

Skulle jag vara du skulle jag först kolla tändsystemet , sen byta till en enkel stromberg från en motor som funkar .

Marinvev , vad är det ? Det har aldrig funnits någon sån till B18/B20 .
Den enda som finns är till B230 , med 86 mm slag .
940
Posts: 104
Joined: Tue Dec 01, 2009 3:36 pm
Location: varberg

Re: motor går dåligt/inte under 2-2500 rpm

Post by 940 »

menar du att kolven går trögt även när du tagit bort oljedämparna (svarta skruvarna i locket ) ? du får ju byta avgasröret om du ska ha enkel förgasare. har du inga bredställs åkande folkraceförare i fagorna.
säg va man vill men dom e experter på dubbla stromberg o har verktyg att justera. allt går att fixa ju
Post Reply