Motor/Växellåda

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Motor/Växellåda

Post by Sture Swedberg »

Har plötsligt upptäckt att jag har en gammal B20-motor med växellåda.
På motor resp växellåda finns följande beteckningar:

På motorblocket finns ingjutet 4969 och på en slipad yta, höger därom, instansat ”18” och på en likadan yta ytterligare lite till höger om den första finns siffrorna ”31239”. Under de siffrorna finns ingjutet ”1-419305 ”.

På växellådan finns på ovansidan, på lättmetallocket, instansat ” Volvo” och ” 380130 ”. På lådans vänstra sida finns ingjutet ”380100” och på den högra sidan ”150 N”. Vad betyder de här siffrorna ?

Nästa fråga: Går det att pilla in den i Az-60 ? Vad göra med elen ? 60-an har ju 6-volt och B20-motorn 12 volt. Passar grejorna ihop alls ?

Blev lite inspirerad av en artikel i Nostalgia där författaren tyckte att B16 var väldigt trött.
/ Sture
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

ingen prob,monter.bytt ut alle agregat å pærer til 12v,allt ok :D :!:
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Stackars Amazon 60:a. Det är ju charmigt med B16 och 6V. B20 är en helt annan grej som inte hör hemma i en så gammal bil. Det är min åsikt, men där har vi nog delade meningar du och jag. :roll:
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Motor/Växellåda

Post by Sture Swedberg »

Björn, tack för tipsen.
------------------------------
D 59471, vi har i grunden samma uppfattning men jag blev lite inspirerad av artikeln i Notalgia 11/2002 av Göran Ambell. Den har väl \"alla\" Amazon-frälsta läst ? Amazonen är en körbar bil även till vardags men är trots allt lite trött i den allt hetsigare trafiken.
-----------------------------
Det känns skojigt att berätta en del om hur mitt projekt utvecklas men det kanske är fel att göra det här ? Var i så fall ? Kanske inte alls ? Tar gärna emot synpunkter.
Jag tar risken att skriva följande: I dag var den stora dagen då vi skulle se om maskinen överhuvudtaget rör på sig. FJG har en skattelapp från 87 så ett rimligt antagande är att från 88 har den stått stilla i sin ladugård/loge fram till i fjol då den drogs ut på gräset utanför (inte bra !). Vad blir det, 16 år !! Den är kärnfrisk tack vare ett ½-centimetertjockt skick av underredesmassa ,olja och grus. Kollade att det var olja i maskinen ( över översta märket), pumpade fram bränsle ur en tom (!) tank. En annan har minsann handpump... ! Satte i nytt batteri ( 6-volt ÄR exklusivt, 1150 kr). En rejäl snaps och nyckelvridning. Hände ingenting men på andra vridningen började det röra på sig allt snabbare och haver man sett på f-n, skrället går igång ! Tveksamt, ja men efter fyra småsnapsar går den för sig själv och efter några minuter utan chock. Lite blårök i början men sen ingenting. Den går klockrent, inget skrammel eller oljud. Vi har inte rört stift eller fördelare. Den motorn finns ingen anledning att skruva i, bättre den får vara ifred. Den skall ur och snyggas till som allt annat och skall naturligtvis få nya stift och brytare, ny olja och filter etc men det får vara till stora provkörningsdagen.
Däremot vill den inte gärna rulla så vi har tagit bort allt som finns i bromsväg för renovering. Luftnipplarna var en barnlek att få loss trots sin litenhet (kanske därför ?). Trummorna var rostiga men i gott skick, bak har de troligen bytts alldeles innan pensioneringen.
Jag fick tag på en krockad 60-a också. Den håller jag (vi, jag får lite hjälp !) på att plocka ned i småsmulor. Förvånad över hur lätt allt lossnar, på nyare bilar brukar elementära ting sitta fastrostade ganska omgående.
/ Sture :?
Post Reply