Klubbmedlemmar inte så träffsugna?

Stora och små, minst 2 personer. Samt andra samlingar av gamla volvobilar tex bilder från rallyn. Moderatorer
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Klubbmedlemmar inte så träffsugna?

Post by hakano »

QV wrote:Men "något fel" har vi med medlemarna inom klubben. Det är på tok för lite bilar på träffarna. Även en liten klubb för någon obskyr uddabil har fler bilar på en träff än vad sveriges största bilklubb har på ett årsmöte / sommarträff...... vi kanske är för inriktade på mekande???

Flyttar frågan som QV skrev i en annan tråd hit till Träff-tråden istället. Så sabbas inte den andra tråden om Lågmilare med en massa off-topic.

Så kom gärna med synpunkter på varför Amazonägarna i så stor utsträckning (i förhållande till medlemsantalet) undviker träffar av alla de slag.

Är det alltid fel tidpunkt träffarna ligger på?
Är det alltid för dåligt väder?
Är det alltid för bra väder?
Är det roligare att meka i garaget istället för att ta en tur med bilen?
Vill familjen alltid göra något annat samtidigt som det är träff?
Är det alltid för långt att åka?
Är bensinen för dyr?
Har du fått för dig att din bil inte "duger" till att åka på träff med?
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Klubbmedlemmar inte så träffsugna?

Post by Shift »

För min del så beror det på att jag inte har haft någon fungerande Amazon, och då känns det lite motigt att dyka upp. Men sen så tycker jag att de flesta större träffarna har varit söderut i landet, men det kanske jag har fått om bakfoten. Jag träffas mer än gärna i sommar!
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Klubbmedlemmar inte så träffsugna?

Post by Lars Bd »

Är detta något unikt för Amazonklubben?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
the grey one
Posts: 174
Joined: Sat Jun 13, 2009 10:50 pm
Location: Åkersberga

Re: Klubbmedlemmar inte så träffsugna?

Post by the grey one »

detta är inget unikt för amazonklubben titta i dom flesta klubbar och föreningar finns det alltid en kärna av entusiaster.....

men om jag talar av egen erfarenhet så är vi ett glatt gäng i stockholm som under det gångna året körde lite veckoträffar med varierande resultat allt ifrån 3bilar till rekordet 12bilar (då ska man veta att dom flesta amazonerna finns i mälardalen). Vi har /hade inga som helst krav på amazonerna. Det finns i huvudsak två saker som jag tror gör att många amazonägare drar sig för att åka till en träff:

Att komma som som "färsking" till en träff tror jag skrämmer många och man känner sig lite vilsen och obekväm.

Att bara komma till en träff och ställa sig och prata tror jag många är rätt less på, många är äldre(läs 30-60) och har tröttnat på att "hänga vid korvmacken på kvällarna"

Så min personliga uppfattning är att man som arrangör av en träff MÅSTE få alla att känna sig välkommna och som en i gänget samt att träffarna bör ha ett innehåll:

utflykt till något trevligt där respektive och barn också får ett visst nöje av det.
ordna grillkvällar med tipspromenader
bjuda in andra "amazonister" ifrån närliggande kommuner,eller andra klubbar jänkare,hojar,andra europébilar eller dom yngre förmågorna som åker runt i "pys och tryck" bilar vi har ju trots allt samma intressen och jag tror att vi har mycket att lära av varandra- för vi måste som lära oss och hålla ihop om vi ska fortsätta med den trevliga bilhobbyn.

det finns så mycket byråkrater och miljöfjantar som gör allt för att sätta käppar hjulen för oss!!


vänlig hälsning och trevlig helg

THE GREY ONE
Duvgrå 65:a med 27000 välservade mil på mätaren(var femhundrade mil sen ny!!)
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Klubbmedlemmar inte så träffsugna?

Post by PeterB »

Nu ska jag kanske inte säga nåt då jag fortfarande inte är medlem i amazonklubben... skämmes! :oops:

Avståndet kan ju vara ett problem, jag åker helst inte allt för långt i min amazon, köpte den 13 mil bort och det känns som en bra "längsta-gräns"...min 6v radio tar inte in fm så det blir lite segt att åka längre..gubben (jag) börjar vara bekväm.

Sen är det det där med driftssäkerheten, jag har aldrig blivit ståendes efter vägen med bilen men det känns som att är det nån gång det ska hända så är det ju på en liten längre tur.

Såklart måste det passa för familjen också att jag åker iväg, bilen har inte bälten bak så de kan inte följa med.

Sen tror jag att många har fått för sig att bara rosfria upprenoverade bilar "duger" på träff.
Det känns lite sådär att komma i en halvt upprostad bil med fina bilar bredvid men det spelar ju ingen roll.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Klubbmedlemmar inte så träffsugna?

Post by Amazonsport »

För min del har det varit avstånden i första hand som gjort att man inte kunnat delta, sen har väl inte alltid nån av Amazonerna varit körklar heller för den delen.
Men visst hade det varit riktigt kul om klubben hade haft träffar på olika platser i landet så man får träffa folk från trakten personligen som man bara känner via forumet.
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Klubbmedlemmar inte så träffsugna?

Post by Rasmuss »

Måste ändå säga att jag tror vi har något på gång i "Stockholmsgänget"
Vi var en hel del Amazoner som åkte gemensamt till Classic-Barkarby, Eskilstuna, VP i Sollentuna samt även Nyköpingsmarknaden där det blev riktig karavan ner och tillbaks till Stockholm med stopp för fika på vägen.
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... f=8&t=9052
Jag tror också att man måste få alla att känna sig välkomna samt att försöka göra hitta på något roligt som tex köra i karavan till ett utflyktsmål som tex onsdagsträffarna i Nyköpings hamn eller liknande.
Vad jag och D59471 försökte göra till dom större träffarna var att föranmäla oss så alla Amazoner fick en chans att stå samlade och försöka informera på Amazonklubbens webbsida om varje träff där vi försökt samordna något.
Jag tror att veckoträffarna kommer att komma igång igen och då även planering för dom större träffarna.
VP i Sollentuna har lite "träff" planer för nästa säsong och det vore ju kul att åka samlat till Wärsta, Aros, Classic-Barkarby osv.

Nu vet jag att Stockholms träffarna har fått flera personer i mälardalen att damma av och väcka sina vilande Amazoner och några andra är i köptagen för att ha något att åka med nästa säsong.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Klubbmedlemmar inte så träffsugna?

Post by QV »

Shift wrote:För min del så beror det på att jag inte har haft någon fungerande Amazon, och då känns det lite motigt att dyka upp. Men sen så tycker jag att de flesta större träffarna har varit söderut i landet, men det kanske jag har fått om bakfoten. Jag träffas mer än gärna i sommar!
Jag var på de första träffarna i en SAAB 9000.
Kan även meddela att jag vann min första billtipsrunda i nämnda SAAB.

Jag kände mig inte på något sätt "ovälkommen" med "fel bil" på årsmötet (Öland)

Det kommer alltid finnas någon som inte gillar "risiga" bilar på träffarna.
Det finns folk som inte gillar min A/C på träffarna.
Men jag ser det som "deras problem, inte mitt"

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
MyWay
Posts: 27
Joined: Sun Jan 10, 2010 12:43 pm
Location: Luleå

Re: Klubbmedlemmar inte så träffsugna?

Post by MyWay »

Avståndet kan ju vara ett problem, jag åker helst inte allt för långt i min amazon, köpte den 13 mil bort och det känns som en bra "längsta-gräns
Hehe, jag körde min väldigt högljudda 142a 23 mil för att sedan köra hem en amazon (MYCKET tystare) lika långt :D

Problemet för mig är nog avståndet.. Hade varit roligt att åka på en träff men efterson att jag bor i Luleå så blir det lite långt tror jag, träffarna är väl mer söderut?
Fritt kopplat, hälften brunnet!

VOLVO 131341P -1968
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Klubbmedlemmar inte så träffsugna?

Post by sn@kesh!t »

Min anledning har helt enkelt varit att jag har inte haft något körkort föräns 2 månader tillbaka :mrgreen: Sen är inte amazonen kördugglig och därför har det inte blivit av. Men jag kan inte skylla på att det är långt till träffarna i Fristad, 2-3 mil har jag :mrgreen:
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
ASF421
Posts: 70
Joined: Mon Aug 03, 2009 8:35 am

Re: Klubbmedlemmar inte så träffsugna?

Post by ASF421 »

Intressant att denna fråga dyker upp, jag och några i Stockholmsgruppen som träffats ganska intensivt under sommaren har undrat just över fenomenet. Det förmodligen Amazontätaste området, det runt Mälaren har den kanske svagaste uppslutningen när det gäller sammankomster.
Vi har kämpat som en liten grupp med att träffas minst en gång i veckan, allt från rena fikaträffar i Lissma, Sjöhistoriska med liten sluttur till McDonalds eller Café Ekorren längre ut på Djurgården till konvojåkning till Nyköpingsmarknaden i oktober.
Vi var med vid invigningen av VP:s öppnande av butik i regionen, den veteranbilsträff som arrangerades på Barkarby i somras och några var på Vallentunas flyg och motorshow...

Tidpunkt, kan den egentligen någonsin bli fel? Det är väl aldrig fel att ta en tur med Amazonen men för att släppa det romantiska så krockar det ibland med andra tillställningar... Just storstäder ståtar med ett alldeles för bra utbud av händelser och detta tror jag är en orsak till få bilar vid träffar.

Väder, jo det kan nog påverka väldigt mycket. Många har fantastiskt renoverade bilar och jag förstår att man är lite selektiv i när man använder sin bil. Ändå så tror jag inte att väder heller är hela sanningen.

Garaget. Jag tror inte att det roligare men lika roligt, dock så är jag övertygad om att just det inte konkurrerar om träffen/träffarna har tillräckligt bra karaktär.

Familjen. En punkt som är svår att ta på, är nog väldigt individuellt. Många familjemedlemmar har nog varit förstående under renoveringsperioden och det är nog rättvist att dom får sin uppmärksamhet. Finns dom där intresset innebär att träffar och tillställningar har blivit ett gemensamt intresse, jag gratulerar. För min del så skulle mitt intresse inte kunna vara så djupt om jag haft kvar mitt gamla familjeförhållande, som ensamstående så är man friare.

Avstånd. Har absolut betydelse. Även om det är underbart att köra Amazon så är det ju gammal teknik och därför inte vidare bekvämt att harva många timmar i sträck. 10-15 mil räcker gott o väl...

Bränslepris. Nej tror inte det påverkar det minsta.

Bilens skick. Egentligen inte, min bil är nog ett typexempel att men inte måste ha en optimalt renoverad bil för att kunna delta. Det är lika ofta personen bakom bilen som är intressant eller historien kring... Kim t.ex. har gett oss historier om hur han hittat och hämtat sina objekt. Objekt som visst är fina men alla är orenoverade! ”bara” i bra skick och som AC-mannen sa... det är inte den mindre fina eller avvikande bilen det är fel på det är den kräsne orättvisa betraktaren. Vi som åker Amazon har alla olika nivåer så det finns verkligen plats för alla!

Vad kan det då vara som gör att så få tar sig till träffar.

Eftersom jag författar detta med en natts vila inbyggt så har andra redan snuddat vid sanningen.

Gemensam tråd verkar ändå i viss mån vara kvalitet, ett möte måste nog innehålla något vid framkomsten eller att resan har delmål som ger samma effekt. Kaffe kan visst vara en nog så god nivå men om det finns andra mål än bara fikat så blir det intressantare för varje gång. Att träffa dessa inom Stockholmsgruppen har varit fantastiskt kul i sin enkelhet, men när vi gjort de ”större” händelserna så har glädjemätaren gått i topp. Mitt i smällkalla december så hade vi ju även en liten middagsavsluning hemma hos 57:a Kim, http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... f=8&t=9242, en mycket lyckad tillställning som skedde på hans egna initiativ. Självklart så blev det mycket snack om Amazoner men en del annat luftades också.

Nu är det redovisat av fler vad vi gjort, det enda som är lite kvar är varför så få? Det är lite svårt att nå ut till alla i tid och vid rätt tillfälle, här tror jag att envishet kommer att ge oss fler bilar på träffarna i kombination att vi i gruppen ger träffarna mer intressanta temor än bara fikahäng. Detta kommer självklart förekomma också men jag tror på fler innehållsrika veckoträffar också. Men det som gäller är nog att snacka för varan så fort man kan, vet inte om det rent kan vara så att en del entusiaster inte begagnar internet på ett tillräckligt frekvent sätt så att snabb information kommer alla till del.

Men om vi gör så att jag presenterar vad jag tänker delta i under kommande period så kan andra kanske lägga ut sin aktivitetsplan.

ASF421 kommer preliminärt till:

En vinterträff till, kanske jag får ge er en billig fartupplevelsekväll här http://www.infomania.se/modelracingsweden/ , inget planerat ännu men jobbar på det.

Jag kommer åka med Amazonen till Skepptunasprinten( kördes -09 den 14/6 ) och ARC rallyt i Almunge ( kördes -09 den 15/8) båda historiskt rally. Dessutom har jag funderingar på en längre tur till Karlskoga och historisk racing (19-20/6) som ligger mig mycket varmt om hjärtat, något som dock inte kommer att genomföras denna sommar eftersom det krockar med en reuninon med uppväxtkamrater. Typiskt en sån sak som gör att man inte kan vara med på alla evenemang kanske.
Var och varannan torsdag är det speedway på Gubbängen... en historisk sport om än på två hjul... men det brummar och doftar gott.

Träffar:

Bosses Lada i Östervåla ovanför Uppsala. En enkel träff jag var på för två år sedan ( arras vartannat år ) minns inte datum nu men gissar på sena maj. En träff som tog emot orenoverat med öppna armar och bjöd på korv, kaffe och tipspromenad. Kanske var femton bilar där då men jag vill att vi kommer ett tiotal dit denna gång.

Classic Barkarby
Vallentuna Flyg & Motorshow

Jag har funderingar på att vi ska besöka ”Åke” i Bro som har en BP-mack hemma med fik/pub, blir nog en vardagskväll.

Marknader.
Jag var i Falun förra året och njae... inte var det som alla sagt
Eskilstuna tänker jag prova igen och helst med Amazonen i karavan.
Wärsta. Njae... i karavansällskap kanske
Nyköping? Blir det någon? VP Sollentuna kanske blir ett naturligt alternativ, både bra och dåligt, närheten är bra men då blir det väl ingen karavan som förra året till Nyköping.

Gemensamt för alla resor som ska ske är att ingen kommer att ske på motorväg... e som inge kul... man upptäcker så himla mycket vid sidan om vägen... ni som var med till Nyfköping minns ju vyer, rådjur, vildsvin och fikat i Vagnhärad... ja och Runtuna förstås...

Så om vi håller igång denna tråd kan det bli ett uppslagsverk för den som vill ansluta till Stockholmsdivisionen.

Välkomna när som helst
Lunkan med en ASF421 som är och kommer vara en rullande dagligkört renovering.
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Klubbmedlemmar inte så träffsugna?

Post by LABBE »

jag som åker både orginalkombi. och taksänktakombin. är och har blivit väl mottagen av dom andra på våra träffar i stockholm. jag var skepptisk när jag åkte på första träffen(FÖR MIG) vid sjöhistoriska med den taksänkta, rädslan för att bli ratad för att jag kommer dit i en ganska rejält takchoppad combi, fanns. men jag mottogs med öppna armar, även om alla inte gillar en kapad amazon. så ni som har rullbara objekt, rostburkar, customamazoner. dyk upp. man blir lite less på att bara se i vissa fall, (överrenoverade) pärlor. men oavsett en AMAZON E EN AMAZON. så väl mött här å där 2010. mvh LABBE. :wink:
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Klubbmedlemmar inte så träffsugna?

Post by QV »

LABBE wrote: men oavsett en AMAZON E EN AMAZON. så väl mött här å där 2010.

Så sant, så sant

Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
jånn
Posts: 105
Joined: Tue Jun 07, 2005 8:30 pm
Location: Skellefteå

Re: Klubbmedlemmar inte så träffsugna?

Post by jånn »

Jag får hålla med min kollega från Skellefteå, avstånden är stora.

För min del har jag en renoverad bruksbil som är mycket pålitlig. Inga problem att åka flera hundra mil. Eftersom jag har tre barn under tio år samt en fru som inte vill satsa tid på "bilar" återstår bara att åka själv. Den tiden har inte funnits på flera år.
Man nöjer sig med lokala träffar med alla märken närvarande.

Jag ser fram emot att jag en dag ska kunna dyka upp på någon amazonträff och få träffa andra likasinnade galningar.
40 år med GT
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: Klubbmedlemmar inte så träffsugna?

Post by sunkmaster »

jag e alltid sugen på att åka på träffar speciellt på somrarna och speciellt om det e amazonträffar och om man sen kör karavan me alla amazoner eller gamla volvos. jag e nu visserligen inte med i amazonklubben men anledning till att jag inte kommit har varit att för det första så e min amazon inte den finaste direkt så man har kanske tänkt att det skulle vara lite pinsamt och för det andra så har man även tänkt att det brukar alltid vara folk som känner varandra på träffarna och eftersom jag inte känner nån så har man tänkt att man kanske lämnas lite utanför eller ingen direkt pratar me en. det låter kanske löjligt men det e lite därför man drar sig för att åka för inte jättekul att sitta där helt själv. det behöver ju absolut inte bli så men istället för att chansa så stannar man hemma istället.

men jag e grymt sugen på att åka på träffar i sommar bara man kan få lagat aman i golvet nån gång =)

mvh
fredr
Post Reply