Hur värderar ni NOS delar?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
NicklasO

Hur värderar ni NOS delar?

Post by NicklasO »

Funderar på hur folk ser på NOS delar.

Jag tycker det är viktigt att byta mot orginaldelar i en renovering, nya om det finns.
Men det finns ju gränser, som inte ligger så långt bort.

Jag tänker på tex plåt, en ny framskärm 8k, det säljs bakskärmar/delar för minst 16000 par..

Finns det något speciellt värde med att renovera med nos delar?

I realiteten är ju en renoverad framskärm med epoxygrund bättre än en ny NOS med transportgrund som kräver en massa merarbete.

Alltså, mina frågor är hur mkt mer är NOS värt än renoverat till nyskick?

MVH/ Nicklas
2 x Amazon-66
brorsan

Re: Hur värderar ni NOS delar?

Post by brorsan »

För min del kvittar det helt enkelt om grejorna är 50 eller 1 år gamla, det är själva funktionen eller utseéndet jag är ute efter. Jag föredrar t.ex. glasfiberdetaljer framför plåt-diton då glasfiberdelar inte kommer rosta. Sen ska ju passformen vara bra för att man ska bli nöjd, men den är faktiskt oftast acceptabel. Själv har jag renoverat min amazon i överdimensionerad plåt med rejäla lager 2k-epoxy.
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
QV

Post by QV »

NOS brukar ha bättre passform
Delar från tiden är känslomässigt roligare för mig.

För mig som brukare så vill jag även ha funktion så en NOS skärm ger merarbete för att förhindra för snabb rostning. Kan man uppnå samma resultat / tidsåtgång genomm att renovera den befintliga så är det lika bra enligt mig. Plåt hittar man på motorhuvar.....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
PeterB

Post by PeterB »

NOS-delarna har oftast en fantastisk passform som nyproducerade delar inte kan matcha, men som sagt, finns det att tillgå renoverade felfria delar så är ju de lika bra. Det betyder ändå inte att jag skulle betala lika mycket som för en nos-del.

Men å andra sidan, om man tar en nos-skärm, rostskyddar den, lackar den och skruvar fast den på bilen och kör ett år så har ju värdet på skärmen sjunkit eftersom den inte är ny längre... nytt är ju alltid nytt...
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
gullberg86

Post by gullberg86 »

Måste skryta med att jag köpte ett par plastskärmare för 150 kr/paret. Dock behövdes de spacklas å slipas då de råkat ut för lite äventyr. De satt monterade på en skotad bil på skroten där jag plockade av dem, passformen va till synes bra.

Mina plåtskärmar som har rosthål ovanför strålkastarna tänkte jag spara och när jag har förmycke tid över; renovera upp. kanske skulle vara läge att öva tennspackel på dem? Sedan får vi se om de åker på igen, för känslans skull.. eller om det blir plastskärmar permanent.
hakano

Post by hakano »

Fast de där delarna och inlägget hade ju inte mycket med NOS att göra...
(NOS= New Old Stock)
Post Reply