Page 1 of 3

Skillnaden på Zenith VN34 och VN36 mm...

Posted: Sat Jan 30, 2010 1:07 am
by caroholic
Hej!

Håller på att jaga några gamla fallförgasare till min amazon -66a... Ja, frågan är ju vad skillnaden på färgasarna är
och om man kan se skillnad på de, t.ex på någon bemärkning? Skulle vara tacksam för svar eftersom jag försöker hitta
två likadana förgasare så jag kan montera dubbla!

MVH// Caroholic

Re: Skillnaden på Zenith VN34 och VN36 mm...

Posted: Sat Jan 30, 2010 1:20 am
by cruisingphill
Om man tittar på förgasarna så ser själva kroppen och flottörhusen lika ut men det finns vissa skillnader som syns bra på följande bilder:

34an: Image

36an: Image

Skifta mellan dessa två länkar i snabb följd så ser man snabbt vilka detaljer som skiljer sig

http://www.websitefolder.net/VPAUTOPART ... PageID=589
http://www.websitefolder.net/VPAUTOPART ... PageID=589

Re: Skillnaden på Zenith VN34 och VN36 mm...

Posted: Sat Jan 30, 2010 12:15 pm
by einar-
Nog för att jag har hört talas om dubbla SU men dubbla Zenith :lol: Kan visserligen bli fränt, har aldrig sett en bil med dubbla fallförgasare

Re: Skillnaden på Zenith VN34 och VN36 mm...

Posted: Sat Jan 30, 2010 2:41 pm
by A-masen
Einar: Lite överflödigt vetande. Vissa av Volvo Pentas marinmotorer hade dubbla Solex PAI. Så det var inte bara Stromberg och SU som blev dubbelbestyckade.

Re: Skillnaden på Zenith VN34 och VN36 mm...

Posted: Sun Jan 31, 2010 2:22 am
by caroholic
Tack för bilderna CruisingPhil! Nu ser jag då åtminstone att jag fått tag i två VN34:or:P

Haha, ja jag vill ju fixa dubbla Zenith just Pga att jag aldrig sett någon ha det, einar- ;D

Re: Skillnaden på Zenith VN34 och VN36 mm...

Posted: Tue Feb 02, 2010 12:18 pm
by Amazon
Går VN34 att köra på B18 också trots att den är anpassad för B16?

Re: Skillnaden på Zenith VN34 och VN36 mm...

Posted: Thu Feb 11, 2010 7:58 pm
by Devil
VN34 på en B18 blir nog lite snålt tror jag. Jag har TRE VN36:or under renovering för montering på trimmad b20(snart klar är ett vitt begrepp).

Re: Skillnaden på Zenith VN34 och VN36 mm...

Posted: Thu Feb 11, 2010 11:22 pm
by caroholic
Devil wrote:VN34 på en B18 blir nog lite snålt tror jag. Jag har TRE VN36:or under renovering för montering på trimmad b20(snart klar är ett vitt begrepp).
jaha, du ska då va värst du!:P

Re: Skillnaden på Zenith VN34 och VN36 mm...

Posted: Thu Feb 11, 2010 11:31 pm
by einar-
Vem blir först med en för varje cylinder? :mrgreen:

Re: Skillnaden på Zenith VN34 och VN36 mm...

Posted: Fri Mar 05, 2010 9:07 pm
by Devil
Har jag redan tänkt på, men dom är så stora så det blir inte snyggt 8)

Re: Skillnaden på Zenith VN34 och VN36 mm...

Posted: Tue Jan 04, 2011 11:28 pm
by Vanheden
Det skall finnas insugningsrör som passar för att ha dubbla fallförgasare.
Jag har haft den planen ett tag och nu skall den förverkligas.
Insuget skall finnas att få tag på hos Misab. http://www.misab.se
Det sade Elleman till mig, och han verkar ha koll på saker och ting när det gäller gamla Volvo och dess trim.

Re: Skillnaden på Zenith VN34 och VN36 mm...

Posted: Wed Jan 05, 2011 8:48 am
by QV
Har sett en bild på ett insugningsrör med dubbla zenit, kan ha varit marint....

/Janne

Re: Skillnaden på Zenith VN34 och VN36 mm...

Posted: Wed Jan 05, 2011 9:16 am
by Eiler
Jag har ett par sådana insug med förgasare.
Jag ska fota dom och lägga ut bild på dom här, så fort jag kan.

//Eiler

Re: Skillnaden på Zenith VN34 och VN36 mm...

Posted: Wed Jan 05, 2011 11:50 am
by Hasse63
Så här ser mit ut, satt på den B18 marinmotor som jag köpter tillsammans med Nymotorn.

Image

Re: Skillnaden på Zenith VN34 och VN36 mm...

Posted: Fri Jan 07, 2011 5:54 pm
by Hasse63
Eiler har du bild på gasstag till dubbla? fattas bitarna mellan förgasarna.

Har rengjort dom och på den ena så sitter accpumskovlen eller vad den heter fast som berget, har "legat i" 5/56 i 2 dar nu, tips någon :roll: