Page 2 of 3

Re: Skillnaden på Zenith VN34 och VN36 mm...

Posted: Fri Jan 07, 2011 8:24 pm
by A-masen
E 85 löser ju upp hartsavlagringar från gammal bensin, så vanlig T-röd kanske hjälper? Men det är klart, om det inte har varit bränslefilter på motorn, så kanske det är rostflagor och grus m.m. som kilar fast. Då hjälper nog inga lösningsmedel.

Re: Skillnaden på Zenith VN34 och VN36 mm...

Posted: Fri Jan 07, 2011 9:25 pm
by Vanheden
Pröva rostlösare istället 5/56 är löser inte rost och korrision speciellt bra.

Re: Skillnaden på Zenith VN34 och VN36 mm...

Posted: Fri Jan 07, 2011 11:18 pm
by Hasse63
Tack för svar.. :wink:

Inte för att aluminium rostar men vad rekomenderar du då?

Re: Skillnaden på Zenith VN34 och VN36 mm...

Posted: Fri Jan 07, 2011 11:25 pm
by Vanheden
Det var några år sedan så jag kommer inte ihåg exakt, men jag tog någon känt kvalitetsmärke.
Inget från Biltema fungerar när det gäller saker på spray, allt de har är utspätt för att hålla priset nere.
Även om inte aluminium rostar så oxiderar det och rostlösaren fick en del skit att släppa, men jag skruvade samtidigt loss allt som jag kunde få loss.
Du kan även pröva att lägga den i ett bad med ren diesel.
Lägg den i ett bad på varmt ställe, i pannrummet eller på ett element så tar det bättre.
Fyll en burk med lock.

Lycka till!

Re: Skillnaden på Zenith VN34 och VN36 mm...

Posted: Sat Jan 08, 2011 8:04 pm
by OddSverre
En blanding med 50/50 Acetone og ATF-olje løser det meste og er en fantastisk rust/oksid løser. Men er svært brannfarlig, så vær forsiktig.

Re: Skillnaden på Zenith VN34 och VN36 mm...

Posted: Sat Jan 08, 2011 10:26 pm
by Hasse63
Aceton & ATF... dunstar inte Aceton väldigt lätt :?:

Slog flotörhuset med kraft i arbetsbänken (träskiva) i hopp om att det skulle röra på sig, ICKE... lade en mutter på kolven och pressade i spruvstycket nån mm... huj vad den sitter :shock: Tog fram mitt platta mothåll som är ett 70mm brett och 10mm tjockt plattjärn och drog med filen för säkerhetsskull över ena sidan... den var slät. Lade sen den på flotörhuset och slog med en kulhammare några gånger... Slog lite hårdare och :mrgreen: DEN RÖR PÅ SIG... på väg ut, endast några lätta slag till och fjäderns egenskaper gjorde resten :D

Gjorde rent och putsade upp lite... skrivade ihop den son satte den på insuget. :wink:

Image
Fattas bara ett gasstag nu, får klura ut nåt :roll:

Re: Skillnaden på Zenith VN34 och VN36 mm...

Posted: Sat Jan 08, 2011 11:13 pm
by OddSverre
Det er ganske flyktig, men det dunster ikke så fort. Det er langt bedre enn alt man får på sprayburk.

Edit: Liker gasseroppsettet ditt 8)

Re: Skillnaden på Zenith VN34 och VN36 mm...

Posted: Sun Jan 09, 2011 4:18 pm
by Eiler
Hasse63 wrote:Eiler har du bild på gasstag till dubbla? fattas bitarna mellan förgasarna.

Har rengjort dom och på den ena så sitter accpumskovlen eller vad den heter fast som berget, har "legat i" 5/56 i 2 dar nu, tips någon :roll:
Nu du Hasse63 kommer äntligen ett par bilder på fögasarna. :D
Dom blev lite mörka så jag får nog ta nya foto imorgon om du vill.
Image

Image

Re: Skillnaden på Zenith VN34 och VN36 mm...

Posted: Sun Jan 09, 2011 6:09 pm
by Hasse63
Ja om du vill så ta ett kort från gasreglagesida :D Ser att det är chok på båda dina ? är det marina förgasare eller?

Re: Skillnaden på Zenith VN34 och VN36 mm...

Posted: Sun Jan 09, 2011 11:36 pm
by A-masen
Dom (1) marina förgasare som jag har varit i kontakt med, SOLEX PAI saknar choke.
Jag hade en Flipper Flash med en Volvo Penta AQ 125/280. Det var en mariniserad B21-motor. Marinutrustningen bestod av en marinkam, P, den aktuella förgasaren och så naturligtvis ett helt annat kylsystem med avgaslimpa. Även generatorn på marina bensinmotorer är lite annorlunda. Dom är som det heter "gnistsäkra". Om det läcker ut bensinångor så skall det inte kunna ta eld. Kan vara något att tänka på om man byter generator i en båt med bensinmotor. Se till att det är en gnistsäker maringenerator. Ingen bilgenerator!

Det blev lite till från: Avdelningen För Överflödigt Vetande. :wink: :) :roll:

Re: Skillnaden på Zenith VN34 och VN36 mm...

Posted: Mon Jan 10, 2011 8:49 pm
by Eiler
Hasse63 wrote:Ja om du vill så ta ett kort från gasreglagesida :D Ser att det är chok på båda dina ? är det marina förgasare eller?
Jag har fått dom i byte på en motor, så jag vet inte vad dom har suttit på för motor.
Image

Re: Skillnaden på Zenith VN34 och VN36 mm...

Posted: Mon Jan 10, 2011 9:49 pm
by Hasse63
Tack!

:wink:

Re: Skillnaden på Zenith VN34 och VN36 mm...

Posted: Tue Apr 26, 2011 11:08 pm
by caroholic
Men så typiskt att det fanns ett sådant insug! Nu när jag tillverkat mig ett eget å alltihop! :P
Men men... kan tänka mig att jag ändå hade haft det kämpigt att få tag i ett sådant, sen e de ju alltid roligast att klura med något själv också:)

Re: Skillnaden på Zenith VN34 och VN36 mm...

Posted: Fri Nov 11, 2011 7:50 pm
by Vanheden
Nu har jag monterat på mina dubbla Zenith på en nyborrad B20 och Ellemans D2-kam.
Motorn går fett som fan, den verkar få på tok för mycket bensin. Undrar om bestyckningen är mindre på marinmotorerna.
Jag har tagit huset från en bilförgasare då den jag fick tag på hade kärvat ihop totalt, så det är bilmunstyckena i dessa om de nu är annorlunda.

Re: Skillnaden på Zenith VN34 och VN36 mm...

Posted: Sun Dec 11, 2011 11:28 pm
by Torbo
250 tette lette slag med en liten hammer kan kanskje løsne stemplet? I tillegg mange lette slag på toppen av stemplet med hammer og dor. men her skal man være tålmodig. Litt vekselvis varme og kulde (renennde vann), kan også gi små spenninger mellom stempel og sylinder som kan pulveriserer alu/sink-oxiden?
Jeg har samme problem, men fikk tak i en annen forgasser, så jeg har ikke gjort jobben ennå...