KG eller Shopen , Agadiff eller inte.

Moderatorer
-67-62
Posts: 34
Joined: Sat May 16, 2009 7:56 am

KG eller Shopen , Agadiff eller inte.

Post by -67-62 »

Köpa Kg5 el folkraceshopens fvs830...hört lite både och om båda... skaplig priskillnad iaf. Sen ang bakaxeln, ska jag sätta svetsen i den eller byta till nån annan axel, man vill ju inte göra ett spår bakom sig :D .
Vet att man kan snacka om diffrential bla bla... men ni förstår nog vad jag är ute efter.
Åker Amazon-67.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: KG eller Shopen , Agadiff eller inte.

Post by QV »

Det riktiga tillbehöret för att göra en "fabriks AGA" heter väll "spool" har jag för mig. Har inte sett dessa men jag har inte heller kollat så noga.....

AGAdiff har jag hört bra och dåligt om, Beror säkert på hur bra man för och efterbehandlar svetsen så den håller.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: KG eller Shopen , Agadiff eller inte.

Post by Hasse63 »

Vad har du hört om kammarna då?

Folkracekammen är slipad ur en originalkam och ska man köpa en så ska det vara en "tjock" då de tunna är dåliga redan som nya.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
-67-62
Posts: 34
Joined: Sat May 16, 2009 7:56 am

Re: KG eller Shopen , Agadiff eller inte.

Post by -67-62 »

Ähh den ena säger att kg är skit å den andra säger shopens ä skit eftesom dom ej är härdade, så ja vetefan rent ut sagt.... så ja ville höra efter lite mer va folk tycker innan köp,
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

Re: KG eller Shopen , Agadiff eller inte.

Post by jonny »

Jag tror att en kamaxel gjord på ett nytt kamämne med efterföljande härdning är betydligt hållbarare än en omslipad kam på ett orginalämne eller ett Cwcämne .

Tror att folkraceshopen kan erbjuda härdning mot pristillägg .

Oftast så är det priset som avgör vad som är bäst kvalite , dyrt=bättre , billigt=sämre , man får vad man är villig att betala för .

TG gör kamaxlar i stålämne , de är säkert bra , men vad kostar dom ?

Är det ingen som provat folkraceshopens kammar på gatan och åkt lite mil ?
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: KG eller Shopen , Agadiff eller inte.

Post by Devil »

Det är nåt man skulle vilja veta: håller dom för folkrace o inge annat eller kan man använda dom på gatan trots att dom är ohärdade. OBS! jag använder mina bilar oavsett skick! Jag menar varför trimma och sedan köra som folk :wink:
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: KG eller Shopen , Agadiff eller inte.

Post by Weber_b20 »

Har inte någon liknande tråd varit uppe förut? Eller var det på nåt annat forum?
Vill minnas att "folkraceshoppen" fanns reggad här iallafall! Tror dom kom fram till att deras kammar går alldeles utmärkt å köra även till vardags... Tack vare att härdningen fortfarande är kvar, även efter dom är omslipade (gäller inte om dom slipas på cvc)

Anående diffen! Ta en kik på http://www.bakaxel.se om det finns nåt där... Spole kan ju va ett alternativ till AGAdiff, men det har nog aldrig tillverkats till någon volvo? Kan ju minst lika fränt å ha en ausielocker eller detroitlocker på amman (även om dom är lite dyrare än svetsdiffat :roll: )
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: KG eller Shopen , Agadiff eller inte.

Post by QV »

Det verkar vara ont om spool till de mindre DANA axlarna http://www.greatlakes4x4.com/showthread.php?t=74884

/Janne

p.s. enligt ovan forumtråd står man inte högt i kurs med en DANA27 d.s.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
stejoh
Posts: 21
Joined: Mon May 17, 2004 11:55 am
Location: Örebro
Contact:

Re: KG eller Shopen , Agadiff eller inte.

Post by stejoh »

Weber_b20 wrote:Tror dom kom fram till att deras kammar går alldeles utmärkt å köra även till vardags... Tack vare att härdningen fortfarande är kvar, även efter dom är omslipade (gäller inte om dom slipas på cvc)
Detta gäller B23 B230 B234. B20 är det precis som nämndes ovan, 1000074 ämne är att föredra, CWC är mjuka och bör härdas för att hålla länge. Jag har dock kört en hel säsong med ett CWC ämne utan att den gått ner sig, sålde sen bilen, så jag kan inte kontrollera hur den såg ut....Bra olja och nya lyftare är ju också att föredra..

Alla Volvos original kam ämnen till B23-230-234 är av chillcast typ. Detta är idag i stort sett standard på alla gjutna kamämnen som de flesta bilfabrikanter använder sig av idag. Chillcast processen innebär att kamnocken får nära nog en idealisk materialstuktur och hårdhet som ytterst sällan ger några som helst slitageproblem. Nocken håller i stort sett samma hårdhet rätt igenom. Så någon ytterligare värmebehandling av Volvos original kamämnen skall ej utföras. CWC eftermarknads ämnen är av proferal typ och skapar ofta problem med nedslitna nockar. Härdning av dessa är nödvändigt om man vill slippa problem. Ofta sker endast manganfosfatering för att få kunden att tro den är härdad vilket är fel. Manganfosfatering är en ytbehandlingsmetod. Härdning av CWC ämnen ger ändå inte samma slitagetålighet som chillcast ämnen vilka är helt överlägsna slitage mot tryckaren speciellt vid höga fjädertryck. När det kommer till gamla B20 motorn gäller i stort sett samma sak gamla 1000074 ämnen är bäst att slipa på .
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: KG eller Shopen , Agadiff eller inte.

Post by Hasse63 »

stejoh wrote:Bra olja och nya lyftare är ju också att föredra..
Trodde att det var ett måste att ha nya lyftare för att kammen ska hålla, och för garantins skull. Eller har ni inte någon garanti på omslipade kammar eftersom du skriver "föredra"
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
stejoh
Posts: 21
Joined: Mon May 17, 2004 11:55 am
Location: Örebro
Contact:

Re: KG eller Shopen , Agadiff eller inte.

Post by stejoh »

I och med att många använder kammarna till folkrace, så vet jag att många hoppar över kostnaden för nya lyftare. Har faktiskt inte haft nån som klagat på nergången kam.

Ingen garanti gäller som bekant för delar som använts för trimning och tävlingsbruk.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: KG eller Shopen , Agadiff eller inte.

Post by J.LUNDIN »

Vad är det för fel på det svenska ordet spole.... :D :?:
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: KG eller Shopen , Agadiff eller inte.

Post by Hasse63 »

Spole :roll:

Ok, på det viset.

Hinner inte kolla nu men:
Om jag inte minns fel så står det nåt på KG:s sida typ dessa lyftare måste användas för att garantin ska gälla.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
-67-62
Posts: 34
Joined: Sat May 16, 2009 7:56 am

Re: KG eller Shopen , Agadiff eller inte.

Post by -67-62 »

??? Alla tjatar ju om att det är superviktigt med lyftarna!!!??? blir vilsen men är det "bara" i folkracevärlden som allt funkar ändå eller :lol:
Så då kan det ändå inte ha så jävla (uräkta) stor betydelse om man "råkar" blanda lyftarna vid urtagning.
(Ingen garanti gäller som bekant för delar som använts för trimning och tävlingsbruk) = lite konstigt det där också men men..
Står ju att man måste köpa såna för garantin ju :roll:
stejoh
Posts: 21
Joined: Mon May 17, 2004 11:55 am
Location: Örebro
Contact:

Re: KG eller Shopen , Agadiff eller inte.

Post by stejoh »

-67-62 wrote:Står ju att man måste köpa såna för garantin ju :roll:
Bara hos KG...
Post Reply