Gängtyp avgasrör-grenrör

Moderatorer
Post Reply
Jungletime
Posts: 99
Joined: Mon Feb 11, 2008 10:16 am

Gängtyp avgasrör-grenrör

Post by Jungletime »

Hej
Har en B20 -69 där gängan är kass för anslutning av avgasrör till grenrör. Gängan lär vara 3/8 UNC. För att få tag i rätt gängtapp vill jag höra om det kan finnas olika stigningar på tapp med benämning 3/8 UNC. Om det är så vilken beteckning på stigningen
Lindqvist Racing
Posts: 132
Joined: Wed Mar 03, 2004 7:37 pm

Re: Gängtyp avgasrör-grenrör

Post by Lindqvist Racing »

Det finns bara en, 3/8-16. Dvs. 16 gängor per tum.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Gängtyp avgasrör-grenrör

Post by J.LUNDIN »

Då det gäller tumgängor så har man att välja mellan UNC och UNF. UNC 3/8" innebär att gängan är "grov" i detta fall 16 gängor per tum, sedan finns det en UNF 3/8" dvs. "fingängad", den har 24 gängor per tum.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Gängtyp avgasrör-grenrör

Post by A-masen »

Grov = Coarse, Fin = Fine.
Jungletime
Posts: 99
Joined: Mon Feb 11, 2008 10:16 am

Re: Gängtyp avgasrör-grenrör

Post by Jungletime »

Tackar för svaren. Solklart nu!
Harry Dahl
Posts: 58
Joined: Wed Feb 03, 2010 1:54 pm
Location: Vendelsö

Re: Gängtyp avgasrör-grenrör

Post by Harry Dahl »

När jag gick i gymnasiet hade vi en lärare som jobbade på ett varv. Han berättade att där använde de alltid skruvar med UNC-gänga med motiveringen att de var starkare än motsvarande mm-gängade skruv. Gängprofilen har en annan vinkel vilket skulle förklara skillnaden.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Gängtyp avgasrör-grenrör

Post by J.LUNDIN »

Åfan då har Karlebo handbok fel, där står det nämligen att både metriska och unified gängor har samma vinkel dvs. 60 grader... :D Whitworth hade dock vad jag kommer ihåg en gängvinkel på 55 grader, det är kanske denna gänga han for efter. Vilken stigning man väljer att skruvförbandet skall ha beror på omständigheterna, exempelvis så väljer man sällan ett fingängat förband om det skall sitta som pinnskruv i aluminium, då får man garanterat problem. Inom flyget vill man exempelvis ha maximal hållfasthet och där används genomgående UNF gänga eller olika specialgängor som exempelvis UNJF som har större bottenradie. Det finns också UNEF som står för "extra fine" att tillgå om nu inte UNF duger. Gängor och allt runt omkring detta ämne kan man hålla på att diskutera hur mycket som helst... :)
matza
Posts: 73
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:26 pm

Gängtyp avgasrör-grenrör

Post by matza »

Större bottenradie, är syftet att minimera risken för att bottenradien skall utgöra en brottanvisning?
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Gängtyp avgasrör-grenrör

Post by J.LUNDIN »

Jepp... :D
Harry Dahl
Posts: 58
Joined: Wed Feb 03, 2010 1:54 pm
Location: Vendelsö

Re: Gängtyp avgasrör-grenrör

Post by Harry Dahl »

Ja, det kanske var Whitworth som han sa :?: , och jag kommer ihåg fel. M, UNC och UNF delar ju mycket riktigt samma gängprofil.
Post Reply