Page 4 of 7

Re: Vad är det värt tråden!

Posted: Sat Mar 06, 2010 3:57 pm
by QV
ja två personer med öppna plånböcker.
En till nu och den går för 960:- ...... om du inte höjer din nivå!

/Janne

Re: Vad är det värt tråden!

Posted: Sat Mar 06, 2010 4:09 pm
by Ragge
faaan om man ändå varit "rik" ... mums , då skulle jag med handlat och bjudit på bra ...

Re: Vad är det värt tråden!

Posted: Sat Mar 06, 2010 9:10 pm
by hakano
QV wrote:En till nu och den går för 960:- ...... om du inte höjer din nivå!
Auktionen var redan slut vid mitt förra inlägg så någon höjning var inte aktuell.

Re: Vad är det värt tråden!

Posted: Sun Mar 07, 2010 7:47 pm
by QV
Får kanske förtydliga mig lite

Såg att du (en med samma signatur) bjöd 950 men att det fans två presoner som bjöd mer.
en av dessa har nu en tutknapp

Så om en till kommer ut och "du" bjuder 950 för den också så går den för 960 eller vad nu närmast över 950 blir på tradera......

Sen finns ju alla osäkerheter om folk ser auktionen, är intresserade, fortfarande har pengar, att inga nya kommer till. osv

Men man kanske skulle ta och prova sin lycka på tradera, som säljare alltså. Folk gillar ju tydligen att bjuda på grejor. Har ju en ej komplett lamelldiff Dana30 (har slarvat bort en axel) med fina drev, det kanske skulle trigga igång lite personer.

/Janne

Re: Vad är det värt tråden!

Posted: Fri Mar 12, 2010 4:55 pm
by Amazon
Har blivit erbjuden att köpa den här för en tusing. Mycket pengar men det kanske är ett befogat? Gamla slitna klockor med sprucket glas verkar gå för runt femhundringen på tradera och den här är ju helt oanvänd. Satt dessutom bara på årsmodell 57/58. Vad anser ni?

Image

Re: Vad är det värt tråden!

Posted: Fri Mar 12, 2010 5:17 pm
by brorsan
Vad kan en nyrenoverad DANA27 lamelldiffad bakaxel vara värd? Hela kors, nya lager, och inchimsad efter konstens alla regler. Utvändigt behöver den ny färg, renoveringen koncentrerades på innanmätet... Provkörd c:a 15 mil efter renoveringen.

Såg att killen på bakaxel.se skulle ha 7.500:- för bara diff-klumpen.

Re: Vad är det värt tråden!

Posted: Fri Mar 12, 2010 8:25 pm
by NicklasO
Skulle säga att 1000 är riktigt fyndpris.

Hur många sånna nos klockor kan det, finnas??

MVH/
Amazon wrote:Har blivit erbjuden att köpa den här för en tusing. Mycket pengar men det kanske är ett befogat? Gamla slitna klockor med sprucket glas verkar gå för runt femhundringen på tradera och den här är ju helt oanvänd. Satt dessutom bara på årsmodell 57/58. Vad anser ni?

Re: Vad är det värt tråden!

Posted: Fri Mar 12, 2010 9:05 pm
by Ragge
på tal om fynd ... fick en instrumentbräda till 123 GT på tradera idag, stoppningen fanns väl nån spricka i , men vad fan ... 410 kr .

ang klockan är det billigt som fan ! hur länge räcker en tusing på krogen en fredag ? klockan kan du njuta av resten av livet ... KÖÖÖP !

Re: Vad är det värt tråden!

Posted: Sat Mar 13, 2010 10:39 am
by kim
Ang klockan, Amazon. Vilken vacker originalkartong. bara den e ju riktigt godis, jo men visst är
den värd en tusing. alltid svårt med värde, har alldrig sett en klocka NOS förut, men däremot rattar
till GT ser man ganska ofta på Tradera, Ratten är ju betydligt mkt dyrare. Vi är ju inte så många
som håller på med de tidiga amazonerna, så efterfrågan blir ju inte så stor. Ta tex den nedre
B stolps pluppen som hängde med till ca cnr 1500, den skulle jag tro är bland de svåraste att
hitta, men det finns ju inte så amazoner kvar med så låga cnr, så köparna till den kan ju inte
heller vara så många. Sätter man ut en sån på Tradera för utrop 100 kr är det troligt att den
går för just det.
Mvh Kim

Re: Vad är det värt tråden!

Posted: Sat Mar 13, 2010 4:35 pm
by Amazon
Låter bra, nu har jag köpt klockan. Fick ett radiolås med på köpet. Vet inte riktigt vad jag ska ha det till för jag har ju ingen radio i bilen, kan det vara värt nåt tro?

Image

Re: Vad är det värt tråden!

Posted: Sat Mar 13, 2010 6:45 pm
by einar-
Hu fungerar radiolåset egentligen?

Re: Vad är det värt tråden!

Posted: Sat Mar 13, 2010 8:34 pm
by A-masen
Du får inte hela svaret, för jag har inte sett detta låset i verkligheten, men vid den här tiden, 60-talet och en bit in på 70-talet, så var Blaupukt Frankfurt den ledande modellen. Den satte en sorts de factostandard över hur en bilradio skulle se ut i mått och utförande. Och det var i och för sig ingen dålig radio, känd för sin goda mottagning. (Jag har haft två stycken) Men på 60-talet var det ingen stereomodell. Senare kom det japanska bilradioapparater och dom hade inte denna "Europeiska" radioformattradition och storlek, så dom passar förmodligen inte in på detta låset. Då började även kasettspelarna komma, och då blev genast formatet ett annat.
Om man googlar ett bildsök på Blaupunkt Frankfurt, så ser man att apparaten har två axlar, volym och bas/diskant till vänster, och frekvensinställning AM/FM till höger, samt en display med snabbtangenter i mitten. Så dom två stålringarna bredvid nycklarna på bilden, skall sitta som muttrar över dessa axlar. Och det svarta låset torde nog sitta på insidan av instrumentbrädan, men hur kan jag inte svara på.
Blaupunkt såldes med olika frontpaneler avpassade för olika bilar. Och i förekommande fall, hela montagesatser som var storleksanpassade till bilmodellerna. På 70-talet var Volvo tidiga med att fabriksleverera en radio med Volvologgan. Jag vill minnas att det var ett stort japanskt fabrikat, men minns inte vilket just nu. Den japanska industrin slog sig fram på det sättet. I Europa var man lite mer konservativ till sådant här. Japanerna kunde tillverka det som kunden begärde, och skrev "vad som helst", mot betalning, på produkterna. Det var lite nytt då, men i dag är det ju mer regel än undantag.
Så låset torde bara fungera till en radio av 60-talsmodell.

Re: Vad är det värt tråden!

Posted: Sat Mar 13, 2010 11:22 pm
by Hasse63

Re: Vad är det värt tråden!

Posted: Sun Mar 14, 2010 12:11 am
by ClassicVolvoShop
Hasse63 wrote:Finns tydligen två modeller
Vad menar du? Två radio? Lås? - Vad?
A-masen wrote:...Så dom två stålringarna bredvid nycklarna på bilden, skall sitta som muttrar över dessa axlar...
Nej, att satsen innehåller två OLIKA muttrar, beror på den olika storlek på axlerna - den ena passar Blaupunkt radio - den annan Philips. Volvo sålda båda Blaupunkt och Philips (i "Amazon-tidan") - för (PV444/830 etc.) var det: Centrum (Svensk), senare (140/164): Motorola.
På USA marknaden, fick Bendix syftet att göra "Volvo original radio" till 544/120/1800 biler - men ochså här fick Motorola inträden senare i 140/164 bilerna.

Låset funkar i al sin enkelthet bare så, att man inte kan skruva av radioen, nar låset är på (baksidan av instrumentbrädan).

Re: Vad är det värt tråden!

Posted: Sun Mar 14, 2010 9:58 am
by Hasse63
Vad jag kunde se så är Eriks lås inte samma som den på länken.

Grattis förresten till inköpet av klockan :wink: