Dubbla tändningslås

Moderatorer
Post Reply
weber50
Posts: 187
Joined: Thu Jan 08, 2009 9:58 pm

Dubbla tändningslås

Post by weber50 »

Kan man koppla ur det på instrumentpanelen? Har en täckbricka att sätta där men kablarna är klippta till det låset, eller kan man koppla förbi det?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Dubbla tändningslås

Post by QV »

om man byter tändspole utan armerad vajer kan man ta bort det låset.
Allt går att göra, det är mera en fråga vad man vill uppnå.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
weber50
Posts: 187
Joined: Thu Jan 08, 2009 9:58 pm

Re: Dubbla tändningslås

Post by weber50 »

xyz
byter man spole är det bara att ta bort kablarna till det gamla också? dom måste inte kopplas in på det andra? Hur styrs en orginal spole med vajer? :shock:
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Dubbla tändningslås

Post by QV »

en original spole med vajer är ett tidigt stöldskydd. I vajern går + kabeln till tändspolen
Om man byter tändningslås till ett icke original så "måste" man byta tändspole (man kan naturligt vis ställa gamla tändningslåset i körläge och mata spolen via anslutning 30)

Den spolen som har den armerade kabeln har ju bara tändkabel och kabeln till brytaren synliga i motorutrymmet. På senare Amazoner och 140 .... så finns det även en + anslutning.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
weber50
Posts: 187
Joined: Thu Jan 08, 2009 9:58 pm

Re: Dubbla tändningslås

Post by weber50 »

Hmm, jag hoppas det är så enkelt som jag får det till o vara, bara ta bort det på instrumentpanelen med tillhörande kablar och spole, dit med en annan spole och koppla in med kablarna från det i rattstången? Kanske inte finns färdigdraget från rattstången?

Ursäkta men har inte bilen på hemmaplan så kan inte gå ut o kolla.

MVh
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Dubbla tändningslås

Post by QV »

Man bör nog skarva kablarna där det gammla låset satt. Man kan ju använda M3 skruv och mutter och sedan isolera med eltejp och krypslang. När man tar bort låset och tändspolen så följer det inte med några kablar.

En av de nya kablar från tändlåset skall gå till motorutrymmet för att mata tändspolen.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
weber50
Posts: 187
Joined: Thu Jan 08, 2009 9:58 pm

Re: Dubbla tändningslås

Post by weber50 »

märkte att man gjort jordens misstag när man tog bort det tändningslåset, nu funkar ingen el alls i hela bilen förutom till startmotorn, gnista får vi tack vare att vi dragit direktström till spolen. Finns d nå kopplingsschema till -65 års kombi?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Dubbla tändningslås

Post by QV »

Under FAQ finns det en länk till en PDF som innehåler det schema du behöver.

Är det inte rätt konstigt att just elscheman finns under FAQ i eltråden :wink:

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply