Borra upp munstycken?

Moderatorer
-67-62
Posts: 34
Joined: Sat May 16, 2009 7:56 am

Borra upp munstycken?

Post by -67-62 »

Tjipp, sitter å lurar på ett borrset med "lagom" stora borrar, för jag tänkte nämligen ge mig på å borra upp munstyckena själv (weber 45), nån som har erfarenhet eller är det bara dumsnålt :roll:
nog har väl Webern stigning på 0,05mm typ 140-145-150 osv.
Last edited by -67-62 on Sun Mar 07, 2010 5:12 pm, edited 1 time in total.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Borra upp munstycken?

Post by QV »

När man borrat upp ett steg för långt så måste man ju köpa ett mindre....
Röstar för "dumsnålt"

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Borra upp munstycken?

Post by J.LUNDIN »

Hemborrade munstycken får aldrig den precision som behövs, det räcker med att det blir en liten grad eller ojämnhet i hålet för att munstycket skall ge fel mängd. Hemborrat kan man möjligen använda för att grovt ställa in förgasare, så man vet inom vilken härad man bör bestycka upp förgasarna till, men det är inget man sedan skall köra runt med. Förr fanns det oftast serier med precisions munstycken att köpa, dom var alltid tråddragna eftersom detta ger perfekta hål. Tråddragna munstycken fanns exempelvis att få till Holley, givetvis till ett betydligt högre pris än de borrade. Att det kan skilja på flöde mellan till synes likadana munstycken kan man lätt märka om man håller på med Mikuni förgasare, köper man originalmunstycken för dyra pengar så kan man numerärt bestycka ner förgasare jämfört med om man köper de billiga munstycken som säljs hos olika mc firmor. Där skiljer det definitivt i flöde..... :D
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Borra upp munstycken?

Post by Stoffe »

När jag E85 konverterade min Push Maxi moped så borrade jag upp munstycken och jag borrade för stort, så jag provade att löda ihop dom med lödtenn och borrade ett mindre hål. Detta fungerade faktiskt men jag tyckte inte det var så noga med det projektet, jag lyckades hyfsat bra med konverteringen hur som helst. Borrarna köpte jag på en välsorterad verktygsaffär, i mitt fall Maskin & Verktyg i Uppsala. Då kunde man köpa dom lösa och jag minns ej vad de kostade styck.

Det jag hade mest bekymmer med var hur stort hålet i munstycket var i förhållande till vilket nummer det stod på munstycket, jag fick aldrig till någon vettig konverteringsskala. Det var inte diametern eller arean i metriskt och inte heller i tum.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Borra upp munstycken?

Post by J.LUNDIN »

Vissa munstycken är angivna i faktiskt flöde,inte vilken borrning det har. Exempel på detta är munstycken till Mikuni förgasare som kan vara angivna på detta sätt. Ett Mikuni munstycke med märkning #300 ger således 300cc/min med soppa, analogt är det med #150, det ger 150 cc/min osv. Det här är ett mycket bättre och ärligare system än att ange vilken borrning munstycket har eftersom detta inte ger någon som helst anvisning om hur mycket soppa som kan passera genom munstycket ifråga. Det som påverkar flödet är inte bara själva borrningen utan också hur ytan ser ut framför och bakom borrhålet dvs. är det raka kanter eller är ytorna koniska. det här påverkar den "munstycksfaktor" som man alltid måste ta med i beräkningen. Att borra munstycket till enskilda förgasare ställer sällan till några problem, värre är det då man sysslar med flera förgasare och cylindrar på en och samma motor, då måste man kunna lita på att alla munstycken med samma borr ger samma soppaflöde, annars blir det tok... :D
Trimmar och designar man förgasarmotorer med hjälp av simuleringsprogram så är det guld värt att veta hur mycket olika munstycken ger i soppa mängd, detta eftersom de dyrare designprogrammen oftast anger värden på BSFC (brake Specific Fuel Consumption) osv... :D
-67-62
Posts: 34
Joined: Sat May 16, 2009 7:56 am

Re: Borra upp munstycken?

Post by -67-62 »

Känns som att jag lägger ner min tanke o köper nya i stället :D
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Borra upp munstycken?

Post by Hasse63 »

En känd motortrimminings firma säljer/ har sålt uppborrade munstycken som nya, så se upp!
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
-67-62
Posts: 34
Joined: Sat May 16, 2009 7:56 am

Re: Borra upp munstycken?

Post by -67-62 »

Jag tror jag vet vilken men hänger inte ut nån. :wink:
RD 350
Posts: 53
Joined: Fri Jun 19, 2009 11:43 am
Location: Hörby

Re: Borra upp munstycken?

Post by RD 350 »

Classicmotor hade en artikel om hur man mätte flöde i munstycke, finns ju faktiskt munstycke som är svåra att få tag på, tex gamla mopeder..
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Borra upp munstycken?

Post by A-masen »

Har du möjligen den artikeln att visa upp eller kanske en länk?
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Borra upp munstycken?

Post by Stoffe »

I mitt fall var det en otrimmad moped som skulle E85 konverteras, jag skulle inte rekomendera min metod till någon som ska köra med trimmad motor annat än att jag konstaterade att det faktiskt fungerade i mitt fall. Mopeden gjorde 25 km/h efter konvertering istället för 20 km/h som innan. Tror den var felbestyckad redan från början faktiskt.

Hur som helst, måste man inte ange ett tryck om man anger flöde? På mitt mopedmunstycke stod det 54 när den gick på bensin, låter väll kanske som väl mycket för att prestera 0,8 hk? Jag har ingen anning om BSFC i mitt fall, hur räknar man ut det när man inte vet exakt hur mycket bränsle som går åt?

Mer om BSFC finns att läsa på Wikipedia, ett intressant ämne.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Borra upp munstycken?

Post by J.LUNDIN »

Vid konvertering från vanlig handelsbensin över till E85 får man räkna med en 30%-ig ökning av bränsleförbrukningen. Det är således så mycket större area som huvudmunstycket måste ha. Om det nya bränslet har annan densitet så måste detta också tas i beaktande då flottörnivån ställs in. Vad jag förstår så är E85 inte E85 hela året utan förändras under vinterperioden till E75 dvs. man tillsätter mer bensin, troligtvis för att få ett mer "lättstartat" bränsle.

BSFC anges vanligtvis i gram bränsle per hästkraft och timme dvs. hur mycket bränsle som åtgår för 1Hkr under en timme. Spannet ligger mellan 190-240g/hp-h för 4-taktare. För 2-taktare krävs det betydligt mer soppa, där ligger man mellan 240-600 g/hp-h beroende på typ av insugssystem, varvtal osv.

Tryckangivelse är alltid bra att ange då man anger ett flöde, de jämförelse diagram som visar skillnaden i flöde mellan olika typer av munstycken anger dock inte tryck eftersom man kört alla munstyckena vid samma tryckförhållande (annars vore dom inte jämförbara med varandra).... :D
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Borra upp munstycken?

Post by Stoffe »

Intressant diskution detta!

Jag kan bekräfta E85 -> E75 för vinterhalvåret det är enbart för lättare kallstart vid kallt klimat. Det stod nånstans på etanol.nu men jag hittar det inte för tillfället.

Hur som helst så är det tändstiftsmotorer som du menar att 2 taktare har sämre bränsleekonomi än 4 taktare? Dvs att mindre del utav bränslet blir kraft i motorn i en 2 taktare jämfört med 4 taktare. Men på dieselmotorer verkar det tvärt om?

http://en.wikipedia.org/wiki/Brake_spec ... onsumption I listan av bränsleeffektiva motorer så är "MAN B&W Diesel S80ME-C Mk7 two-stroke marine engine" svår att slå med en 4 taktare. Varför är det så?
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Borra upp munstycken?

Post by J.LUNDIN »

Hur effektiv en motor är beror till stor del på hur högt förbränningstryck man kan åstadkomma utan att bitarna går sönder. En 2-takts bensin motor är tämligen otät jämfört med en 4-takts dito. Jämför man maximalt erhållet BMEP (brake mean effictive pressure) mellan 2 och 4-takt så skiljer det en hel del, en trimmad 2-taktsmotor kan nå upp till runt 12Bar medans en 4-taktare kan nå runt 16Bar, med turbo ännu högre. Ser man till utvunnen effekt kontra bulkvolym så är dock 2-taktare helt överlägsna, innan dom försvann från GP cirkusen så tog man ut ner än 200Hp på 500cc dvs. mer än 400Hp/liter. En 2,4liters formel 1 motor i 2-takts utförande skulle med andra ord kunna ge runt 960Hp..... :D :D

När det gäller den usla bränsleekonomin för 2-taktare får man inte heller glömma att en del av den soppa som 2-taktarna suger i sig används till att kyla ner motorn för att förhindra nypning. Alla har väl märkt att man kan vrida ned soppamängden på en moppemotor då det var höstlikt väder ute och mycket fukt i luften. Denna luftfuktighet kyler då effektivt ned motorn varvid man kan snålställa den rejält. Försöker man sedan köra motorn med samma inställning en varm dag så brukar den knappt gå att köra.... :D
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Borra upp munstycken?

Post by Stoffe »

Aha, men jag kom på en sak. Det finns 2-takts och 4-takts dieselmotorer oxå, detta har ingenting att göra med ovanstående text eller gäller samma fysikaliska egenskaper även där?

Hur står sig en vankelmotor i förhållande till inlägget ovan?

Jag är bara nyfiken, hoppas inte någon blir irriterad för att jag inte håller mig till trådskaparens ämne nu.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Post Reply