Flytta rollcenter?

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Post Reply
mekomaskin
Posts: 90
Joined: Sun Nov 09, 2008 9:46 pm

Flytta rollcenter?

Post by mekomaskin »

Hej!

Har läst i någon gammal tråd något om att man kunde flytta upp nedre bärarmsfästena i framvagnsbalken ett par cm för att få ett fördelaktigare läge på rollcentrum.
Var det här någott man gjorde på banracingbilar på 60-70 talet?
Någon som vet mer om det här och kan berätta? Visa gärna med någon skiss eller foto.
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Flytta rollcenter?

Post by TVR »

Sänk de övre infästningarna istället. Då får du fördelaktig camberkompensering också vilket ju är intressant.

Gå in på forumet på rejsa.nu. Där kan du söka efter intressanta trådar som behandlar framvagnar med dubbla A-armar och hur deras geometri. Det finns massor av såna diskussioner! Vill minnas att en av dem t o m tog upp hur man kan förbättra en 140 framvagn (eller om det faktiskt var Amazon) på en grundläggande nivå. Om jag minns rätt var rubriken något i stil med frasen "dubbla a-armar eller mcpehrsson". Prova att använda de orden som sökord se om inte du hittar tråden. Eller sök helt enkelt inlägg av signaturerna "Fuling" och även "Göran Malmberg", de har skrivir många förklarande inlägg där!
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
mekomaskin
Posts: 90
Joined: Sun Nov 09, 2008 9:46 pm

Re: Flytta rollcenter?

Post by mekomaskin »

Hej TWR. Tack för tipset.
Mycket läsvärt men jag förstår inte alla banåkartermer.
Var ut en tur i garaget och kollade nu i kväll. Ser ut att vara ganska enkelt att flyttan ner övre inre bärarmsfästet 25-30mm. Skulle gå att göra nya fästhål och behålla de gamla, så att det går att flytta tillbaka om jag inte blir nöjd.
Skulle även vara ganska enkelt att flytta ned fästena för panhardstaget 40-50mm i bägge ändar och göra dubbla fästpunkter där också.

Vilket resultat skulle de här ändringarna ge?

Passade även på att mäta upp var ledpunkterna i framvagnen sitter. Skall rita upp det och se om jag blir klokare av det.
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Flytta rollcenter?

Post by TVR »

Du får mindre krängning utan att behöva ha hårdare fjädrar. Men man ska ju givetvis inte ändra hur som helst då flera saker påverkas av en ändrad geometri.
Genom att sänka över infästningen fram får man även en annan camberkompensation. Det innebär enkelt uttryckt att hjulen lutar "åt rätt håll" när bilen kränger i en kurva. Så är inte riktigt fallet i original.

Att mäta och rita upp innan man gör ändringar är helt klart en fördel! Då kan du hitta rollcenter och få kolla på t ex camber. Finns enkla excelprogram att hämta på rejsa som hjälper till om man vill det. Dessutom kan man alltid fråga "Fuling", han har järnkoll!
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Post Reply