En gammal krigare återuppstår !!
-
- Posts: 251
- Joined: Sat Feb 13, 2010 9:17 pm
Re: En gammal krigare återuppstår !!
Ja då förstår jag att det lär ta tid . Det du gör ser iaf för bra ut
//Helmer
//Helmer
//Helmer
*1967 Volvo Amazon
*1972 Chevrolet Kingswood (full.utr)
*1948 Husqvarna mod.24 "Svartqvarna"
*1988 Volvo 744 tic
*1988 Volvo 744
*1998 Volvo V70 AWD 2,5T
*1967 Volvo Amazon
*1972 Chevrolet Kingswood (full.utr)
*1948 Husqvarna mod.24 "Svartqvarna"
*1988 Volvo 744 tic
*1988 Volvo 744
*1998 Volvo V70 AWD 2,5T
Re: En gammal krigare återuppstår !!
Jadu Thomas, man kan ju bara konstatera att du är en av dem som verkligen kan hantera plåt och svets. Bra känsla och jag lovar dig att vi är många som blir glada varje gång man ser att du uppdaterat din "gamla Krigare" med bilder och text. Kul att följa på alla sätt
Amazon 1957
Re: En gammal krigare återuppstår !!
Herregud så fint de blir. Nu blev man ju lite nyfiken på vad du ska ha för motor i den har nämligen samma planer för min amazon? Och vad du har tänkt för bromsar fram?
Re: En gammal krigare återuppstår !!
Jag hade gärna köpt den biten innan jag köpte en riktig ekonomiplåt. Jag hade flinta variantenHasse63 wrote:Golvet VB ser i mina ögon så bra ut att det bara behövdes en avputsning av ytrost. Du skulle tom. kunna sälja biten du kapade lös som "ekonomiplåt"
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Re: En gammal krigare återuppstår !!
Hej Uffe!!
Det är verkligen roligt att se att ens vedermödor uppskattas/gillas !!!
Kommer många fler uppdateringar kan jag lova.
Epaboy.
Motor kommer att bli en B23ET från en 760 Turbo-84.
Motorn kommer att få en total genomgång, men ngn ytterliggare trimning
utöver de 173 hk den har original kommer inte att göras.
Bromsar fram blir från 740 Turbo. 287mm skivor ventilerade.
Framoken blir från 240. Omborrade original nav till 108/5
Bak blir det 240-axel (1031) med original 240-skivor
Det är verkligen roligt att se att ens vedermödor uppskattas/gillas !!!
Kommer många fler uppdateringar kan jag lova.
Epaboy.
Motor kommer att bli en B23ET från en 760 Turbo-84.
Motorn kommer att få en total genomgång, men ngn ytterliggare trimning
utöver de 173 hk den har original kommer inte att göras.
Bromsar fram blir från 740 Turbo. 287mm skivor ventilerade.
Framoken blir från 240. Omborrade original nav till 108/5
Bak blir det 240-axel (1031) med original 240-skivor
Have a nice day !!!
Re: En gammal krigare återuppstår !!
Då har det varit lite verksamhet i verkstan igen...
Mellan kaffet o bullarna blir det även en del gjort trots allt!!
Som synes i förra uppdateringen så hade även torpeden på vänster sida fixats till.
Tycker inte att det behövs bilder på denna "reprisen" dock.
Provmonterade min utbytesskärm och upptäckte att passformen inte var den bästa tyvärr..
Vad göra?????
Jo, dörrbladet klipps upp i framkant.
Varför nu detta då?
Därför att i ovankant var det ett stort spel som behöver "fyllas ut" , och i nedankant
var det nästan plåtkontakt.
Efter en första punktning ser det ut så här.
En provmontering senare visade det sig att jag var på rätt väg.
Helsvetsning o grovslipning.
Fick lägga till ca 4mm material högst upp på dörren o ta bort lika mycket nertill.
.
Hängde återigen dit dörren för att kontrollera så att allt stämde.
Såg bra ut tyckte jag.
Bilden ljuger lite då springan är mycket jämnare än det ser ut.
Reflexer från det plåtrena gör att springan framförallt på mitten ser bred ut, men så är det inte.
En liten hälsning till sist till alla Amazonare !!
Mellan kaffet o bullarna blir det även en del gjort trots allt!!
Som synes i förra uppdateringen så hade även torpeden på vänster sida fixats till.
Tycker inte att det behövs bilder på denna "reprisen" dock.
Provmonterade min utbytesskärm och upptäckte att passformen inte var den bästa tyvärr..
Vad göra?????
Jo, dörrbladet klipps upp i framkant.
Varför nu detta då?
Därför att i ovankant var det ett stort spel som behöver "fyllas ut" , och i nedankant
var det nästan plåtkontakt.
Efter en första punktning ser det ut så här.
En provmontering senare visade det sig att jag var på rätt väg.
Helsvetsning o grovslipning.
Fick lägga till ca 4mm material högst upp på dörren o ta bort lika mycket nertill.
.
Hängde återigen dit dörren för att kontrollera så att allt stämde.
Såg bra ut tyckte jag.
Bilden ljuger lite då springan är mycket jämnare än det ser ut.
Reflexer från det plåtrena gör att springan framförallt på mitten ser bred ut, men så är det inte.
En liten hälsning till sist till alla Amazonare !!
Have a nice day !!!
Re: En gammal krigare återuppstår !!
Dags för en uppdatering igen !!
Har hänt en del nytt, men tyvärr ingen fotodokumentation på allt.
Idag skulle jag påbörja bakre delen av vä bakskärm var det tänkt.
Så här såg det ut innifrån...
Rostmasken har varit här och tuggat lite !
Åtgärd krävs...
Tjoff, tjoff och så var lite infekterad plåt borta.
Provmontering av plåtar + kofångare.
Stämde rätt så bra, så då var det bara till att dra fram svetsen.
Här syns en liten glipa mellan sandplåt och bakskärm efter en mindre kapning av dålig plåt.
Denna fick läggas igen med en plåtremsa innan sandplåten kunde svetsas fast.
Här sitter sandplåten på sin plats då.
Kapade sen bort golvbiten fram till kanten på baljan.
Sen var det bara att göra en ny plåt o fylla ut med !
Punktat fast plåten här.
Fick göra en liten plåt till längst bak mot hörnan oxå..
Svetsa klart, slipa till svetsar samt en släng med rostskydd.
Blev väl ganska snoffsigt..
Glömde ta bild som visar hur det ser ut från utsidan, men det kan jag väl visa en annan dag !?
Sen får jag ta o fixa till reservhjulsbaljan med !!!!!
Glad påsk på er alla !!!
Har hänt en del nytt, men tyvärr ingen fotodokumentation på allt.
Idag skulle jag påbörja bakre delen av vä bakskärm var det tänkt.
Så här såg det ut innifrån...
Rostmasken har varit här och tuggat lite !
Åtgärd krävs...
Tjoff, tjoff och så var lite infekterad plåt borta.
Provmontering av plåtar + kofångare.
Stämde rätt så bra, så då var det bara till att dra fram svetsen.
Här syns en liten glipa mellan sandplåt och bakskärm efter en mindre kapning av dålig plåt.
Denna fick läggas igen med en plåtremsa innan sandplåten kunde svetsas fast.
Här sitter sandplåten på sin plats då.
Kapade sen bort golvbiten fram till kanten på baljan.
Sen var det bara att göra en ny plåt o fylla ut med !
Punktat fast plåten här.
Fick göra en liten plåt till längst bak mot hörnan oxå..
Svetsa klart, slipa till svetsar samt en släng med rostskydd.
Blev väl ganska snoffsigt..
Glömde ta bild som visar hur det ser ut från utsidan, men det kan jag väl visa en annan dag !?
Sen får jag ta o fixa till reservhjulsbaljan med !!!!!
Glad påsk på er alla !!!
Have a nice day !!!
Re: En gammal krigare återuppstår !!
Blev bra det där, snyggt och seriöst gjort.
Glad påsk på dig!
Glad påsk på dig!
Re: En gammal krigare återuppstår !!
Idag har det hänt en del igen !!
Man kan inte ligga på latsidan för då blir man aldrig färdig, eller !!??
Slipade ner en huv tidigare som tyvärr visade sig vara alltför bucklig och dålig.
Då får man ta en annan huv och göra iordning.
Bestämde mig tidigt för att lägga igen en hel del listhål, däribland de på huven.
Jaja, jag vet att många tänker: nej gör inte det !!
Men men, det är min bil och jag vill ha det så och då blir det så...
Sagt o gjort.
Slipat rent runt listhålen samt filat med en rundfil i alla hålen, för att få bort all rost/färg och få ren svetsyta.
Nog så viktigt för att slippa föroreningar i svetsarna sen.
Efter att svetsen fått tala och snabb nerslipning med minirondellen såg det ut så här.
Många stenskott på huven som behöver rensas rent oxå..
Jobb, jobb och mera jobb
Först fick alla falsar blästras rena.
Därefter slipades alla kanter plåtrena med Scotchbriten.
Till sist slipades hela huven plåtren och alla stenskott fick punktblästras, för att
bli av med alla rostporer.
Avslutade dagen med att spruta på ett lager med Hagmans epoxiprimer.
Passar ju bra med tanke på att det är påsk...
Rostfri och rostskyddad samt lite lätt "moddad".
Ha d gott !!
Man kan inte ligga på latsidan för då blir man aldrig färdig, eller !!??
Slipade ner en huv tidigare som tyvärr visade sig vara alltför bucklig och dålig.
Då får man ta en annan huv och göra iordning.
Bestämde mig tidigt för att lägga igen en hel del listhål, däribland de på huven.
Jaja, jag vet att många tänker: nej gör inte det !!
Men men, det är min bil och jag vill ha det så och då blir det så...
Sagt o gjort.
Slipat rent runt listhålen samt filat med en rundfil i alla hålen, för att få bort all rost/färg och få ren svetsyta.
Nog så viktigt för att slippa föroreningar i svetsarna sen.
Efter att svetsen fått tala och snabb nerslipning med minirondellen såg det ut så här.
Många stenskott på huven som behöver rensas rent oxå..
Jobb, jobb och mera jobb
Först fick alla falsar blästras rena.
Därefter slipades alla kanter plåtrena med Scotchbriten.
Till sist slipades hela huven plåtren och alla stenskott fick punktblästras, för att
bli av med alla rostporer.
Avslutade dagen med att spruta på ett lager med Hagmans epoxiprimer.
Passar ju bra med tanke på att det är påsk...
Rostfri och rostskyddad samt lite lätt "moddad".
Ha d gott !!
Have a nice day !!!
Re: En gammal krigare återuppstår !!
Det är en riktig slutsats. Lat = aldrig färdigATS wrote:Man kan inte ligga på latsidan för då blir man aldrig färdig, eller !!??
Bestämde mig tidigt för att lägga igen en hel del listhål, däribland de på huven.
Om man ligger i så kan man bli färdig, allt beror på hur högt man har lagt ribban
Hellre en Amazon på vägen utan listhål än en i en lada med listhål....
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: En gammal krigare återuppstår !!
Hej Janne !!!
Håller med dig fullständigt.
Bättre att bilarna rullar på vägarna i varierande skick och utförande,
än står som hopplösa objekt i garage och lador....
Thomas
Håller med dig fullständigt.
Bättre att bilarna rullar på vägarna i varierande skick och utförande,
än står som hopplösa objekt i garage och lador....
Thomas
Have a nice day !!!
Re: En gammal krigare återuppstår !!
Annandag påsk är ju en riktigt röd dag, så vad göra ??
Jo, man kan ju åka till verkstan och meka Amazon...
Det är väl alltid en bra ide?
Frugan hade inget att invända, så då var det bara att köra iväg.
Tänkte göra klart förardörren idag.
Fixade till passningen mot framskärmen häromdagen, så det var bara att dra igång.
Fick kapa av hela underdelen då denna var full med små porer.
Blästrade av hela stommen sen för att avgöra skicket på denna.
Hörnen var dåliga så dessa beslöts att bytas ut.
Så här blev det när hela bottenplåten svetsats på utsidan samt punktats på undersidan.
Dessa pluggar fick så kmlart svetsas i sen allihopa...
Här syns ena hörnan som fick bytas ut.
Före samt efter !!
OBS!! Inte samma hörna på bilderna dock...
Dörren rostfri och provmonterad.
Passar som handsken.
Nu syns även springan mot framskärmen lite bättre än vad det gjorde tidigare.
Återstår att jämna ut de små dragningarna efter svetsningen.
Blir alltid nån liten dragning i plåten även om man kyler mellan punkterna.
Den observante ser även att bakskärmen fått sig ett lager med slipgrund.
Tar ju inte många minuter att lägga på ett skikt med slipgrund.
Ojämnheter i bakskärmen framträdde betydligt bättre efteråt...
Hittade en bild i datorn på mina sänkfjädrar.
Original vs sänkt.....
Sänker ca 80mm. YES !!!
Kommer att bli kanon sen med 18-tummare!!
Kan även tänka mig 19 tum..
Vad tycker ni ???
Thomas
Jo, man kan ju åka till verkstan och meka Amazon...
Det är väl alltid en bra ide?
Frugan hade inget att invända, så då var det bara att köra iväg.
Tänkte göra klart förardörren idag.
Fixade till passningen mot framskärmen häromdagen, så det var bara att dra igång.
Fick kapa av hela underdelen då denna var full med små porer.
Blästrade av hela stommen sen för att avgöra skicket på denna.
Hörnen var dåliga så dessa beslöts att bytas ut.
Så här blev det när hela bottenplåten svetsats på utsidan samt punktats på undersidan.
Dessa pluggar fick så kmlart svetsas i sen allihopa...
Här syns ena hörnan som fick bytas ut.
Före samt efter !!
OBS!! Inte samma hörna på bilderna dock...
Dörren rostfri och provmonterad.
Passar som handsken.
Nu syns även springan mot framskärmen lite bättre än vad det gjorde tidigare.
Återstår att jämna ut de små dragningarna efter svetsningen.
Blir alltid nån liten dragning i plåten även om man kyler mellan punkterna.
Den observante ser även att bakskärmen fått sig ett lager med slipgrund.
Tar ju inte många minuter att lägga på ett skikt med slipgrund.
Ojämnheter i bakskärmen framträdde betydligt bättre efteråt...
Hittade en bild i datorn på mina sänkfjädrar.
Original vs sänkt.....
Sänker ca 80mm. YES !!!
Kommer att bli kanon sen med 18-tummare!!
Kan även tänka mig 19 tum..
Vad tycker ni ???
Thomas
Have a nice day !!!
Re: En gammal krigare återuppstår !!
Kan ju nästan tro att man tappat sugen eftersom det inte händer något !!??
Men det gör det visst.
Har bara inte uppdaterat här på forumet !
Förlåt mig....
Har börjat att renslipa och blästra motorrummet bl a.
Kommer bilder på det med.
Väldigt tråkigt jobb dock, men det måste göras.
Kommer även att lägga igen batterihyllan eftersom batteriet kommer att placeras i skuffen sen.
Efter blästring av förargolvet så hittades några hål.
Dessa får åtgärdas såklart.
Jag brukar kalla rost för "bilcancer"....
Om den inte behandlas så dödar den bilen !!!
Efter att ha kapat och blästrat rent blev det ett litet hål.
Var mycket rost i golvskarven mellan torpedplåten o golvplåten..
Bara att hugga bort!
Även locket på rambenet hade "cancer".
Nyopererat balklock med rostgrund
Lagt ny plåt där skarven var
Passar in ny plåt till torpeden.
Rullar den lite i mitt engelska hjul för att få upp styvheten i plåten.
Svetsat och finslipat lite på svetsarna
Nu är det helt o tätt.
Får svetsa tillbaka "trekanten" i hjulhuset sen oxå.
Rostgrundat o klart !!!
Kommer mer senare i helgen.
På återseende (eller vad man nu säger i den virtuella världen) !!!
Thomas
Men det gör det visst.
Har bara inte uppdaterat här på forumet !
Förlåt mig....
Har börjat att renslipa och blästra motorrummet bl a.
Kommer bilder på det med.
Väldigt tråkigt jobb dock, men det måste göras.
Kommer även att lägga igen batterihyllan eftersom batteriet kommer att placeras i skuffen sen.
Efter blästring av förargolvet så hittades några hål.
Dessa får åtgärdas såklart.
Jag brukar kalla rost för "bilcancer"....
Om den inte behandlas så dödar den bilen !!!
Efter att ha kapat och blästrat rent blev det ett litet hål.
Var mycket rost i golvskarven mellan torpedplåten o golvplåten..
Bara att hugga bort!
Även locket på rambenet hade "cancer".
Nyopererat balklock med rostgrund
Lagt ny plåt där skarven var
Passar in ny plåt till torpeden.
Rullar den lite i mitt engelska hjul för att få upp styvheten i plåten.
Svetsat och finslipat lite på svetsarna
Nu är det helt o tätt.
Får svetsa tillbaka "trekanten" i hjulhuset sen oxå.
Rostgrundat o klart !!!
Kommer mer senare i helgen.
På återseende (eller vad man nu säger i den virtuella världen) !!!
Thomas
Have a nice day !!!
Re: En gammal krigare återuppstår !!
Bilcancer är inte roligt! Bara att ta tag i problemet innan det blir värre.
Blästrar du med punktbläster?
Blästrar du med punktbläster?
Re: En gammal krigare återuppstår !!
Hej igen !!!
Nämnde tidigare i tråden att jag skulle ha 1031-axel (240) på bilen.
Fick för mig innan i veckan att tillverka nya bärarmar till denna.
Eftersom det ska bli en 4-länksupphängning så blir det egentillverkade bärarmar.
Använde mig av bärarmarna till den "nyare" upphängningen.
Kapade av bussningsändarna och använde 40*40*3 fyrkantprofil till "armen"
Tror att det blir starkt nog..
Jämför med originalet för övrigt !
Ser inte så stark ut, eller ??
Har även rensat 240-axeln från fästen och ordnat/tillverkat fästen till mina nya bärarmar.
När axeln är klar och upplyft så kan även de övre stagen tillverkas.
Då får även golvet i bilen kapas upp för att lämna plats för infästningarna till dessa stagen.
Mer om detta senare dock...
Ha d !!
Nämnde tidigare i tråden att jag skulle ha 1031-axel (240) på bilen.
Fick för mig innan i veckan att tillverka nya bärarmar till denna.
Eftersom det ska bli en 4-länksupphängning så blir det egentillverkade bärarmar.
Använde mig av bärarmarna till den "nyare" upphängningen.
Kapade av bussningsändarna och använde 40*40*3 fyrkantprofil till "armen"
Tror att det blir starkt nog..
Jämför med originalet för övrigt !
Ser inte så stark ut, eller ??
Har även rensat 240-axeln från fästen och ordnat/tillverkat fästen till mina nya bärarmar.
När axeln är klar och upplyft så kan även de övre stagen tillverkas.
Då får även golvet i bilen kapas upp för att lämna plats för infästningarna till dessa stagen.
Mer om detta senare dock...
Ha d !!
Have a nice day !!!