Stålkamdrev När?? Ett Måste??

Moderatorer
Post Reply
Flärpen
Posts: 30
Joined: Sat Jul 26, 2008 3:01 pm

Stålkamdrev När?? Ett Måste??

Post by Flärpen »

En undran.. Alla man diskuterar trim med , brukar rekomendera stålkamdrev till B20:n.. Men jag undrar som så, om man kör med tex en D/k Kam med exvis volvos gula fjädrar, och varvtal på runt 7000,som max, behöver man då använda ståldrev eller klarar man sej med org fiber??.. Det med stål drev och org drev är väl avhängigt vad man har för fjädrar/tryck?? Höglyftande kam och dubbla ventfjädrar, kräver nog ståldrev,pga av fjädertrycket som blir?? Är jag helt ute och hojjar eller finns det ngn sanning i min lilla fundering?? Vad säger herrarna?? :roll: :roll:
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Stålkamdrev När?? Ett Måste??

Post by J.LUNDIN »

Det är ingen jättestor kraft det handlar om för drevet att vrida runt en kam. En uppgift jag sett rörande den kraft som behövs för en trimmad V8 ligger mellan 10-15Hp. På en B20 är denna kraft således betydligt mindre. Att man ersatt originalets fiberdrev med ett stål dito hänger ihop med att fiberdreven inte höll måttet, sett på längre sikt. Skall man trimma en motor så bör man ha den filosofin att byta ut allt man vet kommer att gå sönder. Sedan har man den ekonomiska sidan av det hela, man får väga in vad man tjänar på att inte sätta in bitar som håller mot vad ett eventuellt haveri kommer att kosta framöver. Anser du dig ha råd med ett haveri, så är det väl bara att strunta i att sätta in en ståldrevssats. En annan intressant fråga man bör ställa sig är om det fiberdrev du har är helt oanvänt eller om det hängt med under årens lopp, i det senare fallet så tycker jag att detta fiberdrev då går bort direkt... :D
Ser man sedan till de ståldrev som man säljer till B20 så är dessa rejält överdimensionerade för den kraft som det skall överföra, man hade gott kunnat nöjt sig med halva bredden mot vad dom har idag och därigenom minskat något på friktionsförlusterna... :D
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Stålkamdrev När?? Ett Måste??

Post by Hasse63 »

J.LUNDIN wrote:hade gott kunnat nöjt sig med halva bredden :D
Intressant. Man kan alltså svarva av båda dreven, hur görs det på bästa sätt :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lokens
Posts: 12
Joined: Sun Mar 28, 2010 11:57 am

Re: Stålkamdrev När?? Ett Måste??

Post by Lokens »

Yeah!Ja älskar när någon säjer att man kan svarva/fräsa ner något!Tack!!!!!!!!!!
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Stålkamdrev När?? Ett Måste??

Post by J.LUNDIN »

Man behöver bara svarva av ett drev eftersom kontaktytan mellan dreven då minskar. Lämpligtvis svarvar man av kamdrevet eftersom det brukar vara mjukare än det som sitter på veven. Att svarva av bredden på detta drev är inget nytt påfund, det gjorde man redan i början på 80-talet..:wink:
Det är den främre ytan på drevet som man svarvar av, det är bara bredden på kuggytan man vill minska, inget annat. I samband med detta kan det också vara idé att märka ut drevets kontaktpunkt mot vevaxeldrevet med tusch innan man börjar bearbeta eftersom originalmarkering då försvinner. Denna punkt/körnslag får man märka ut på nytt då man svarvat klart.... :D
rallyezon
Posts: 35
Joined: Thu Dec 29, 2005 11:00 pm
Location: Katsdorf / Österrike

Re: Stålkamdrev När?? Ett Måste??

Post by rallyezon »

Jan , vad skulle vara kamstålhjulets minimala bredden efter svarvningen då ?

Hälsningar, Wolfgang
Post Reply