Amazon Högerstyrd tidig 1957

Moderatorer
marino carlsson
Posts: 1
Joined: Tue Mar 30, 2010 9:53 am

Amazon Högerstyrd tidig 1957

Post by marino carlsson »

Hejsan, mitt första inlägg här så en liten kort presentation följer.

Mitt namn är som användernamnet Marino Carlsson och jag bor i Lycksele. Motorintresserad av allt som har med motor att göra och framförallt gamla saker. Ni som brukar besöka Motorveckan i Lycksele har säkert träffat på mig lite här å där. Veteranskotrar är min stora grej och då är ju Burkarcupen mitt skötebarn.
Då vet ni vem jag är iaf på ett ungefär.

Åter till Topicen..

En vän till mig som inte är lika databuren har nämligen fått sin morfars gamla Amazon 1957. Den har stått uppallad under tak i 33år. Motorn är stum.. Jag har själv inte sett bilen ännu men de blir till sommaren då det går ta sig dit den står men hans Morfar var plåtslagare och enligt utsago väldigt rädd om sina grejor så man kan anta att den är i ett relativt gott skick under 33år av bortställning. Inredningen skall vara mycket fin.
Min kompis har för avsikt att få tillbaka denna bil till brukbart skick innan sommaren 2011. Alltså Besiktad och körklar.

Det är så att min kompis har igentligen ingen aning om någonting rörande denna bil eller dess modell. Vi försöker härmed få reda på så mycket information som möjligt rörande denna modell. Det är enligt utsaga en av de tidigaste Amazonerna varpå den är Högerstyrd. Alltså inte avsedd för post eller utrikesförsäljning som jag har förstått det men detta kan ni givetvis bättre. Den är även 3 växlad men de kanske alla av de tidigare modellerna var?

Allt som rör denna modell är av intresse, allt från värde på en sådan bil i brukbart skick till renoverat kanonskick. Hur många av just denna modell finns det på våra svenska vägar eller i våra gömmor.

Tacksam för all info som kan fås. Skall så fort det är möjligt ta mig till uppställningsplatsen för att fotografera denna klenod.

Mvh Marino
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon Högerstyrd tidig 1957

Post by A-masen »

Här, en av många liknande sidor: http://user.tninet.se/~gpr324w/historia.html
Sidan innehåller en hel del tips också, men du skrev väl att bilen var i ganska gott skick, så en del kanske blir överflödigt.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Amazon Högerstyrd tidig 1957

Post by Uffe »

marino carlsson wrote:fotografera denna klenod.
Det ser vi fram emot :D Att den är högerstyrd beror inte på att den är från 57. I sverige har det vad jag begriper "alltid" tillverkats bilar med vänsterstyrning fast att bilarna gick på vänstertrafik tills 1967. Kanske är denna tidiga Amazon avsedd för annat land? Jag har själv en 57:a (vänsterstyrd) men aldrig sett en högerstyrd dylik. Hoppas på bilder på detta spännande objekt 8)
Amazon 1957
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon Högerstyrd tidig 1957

Post by A-masen »

Nja, det förekom en och annan högerstyrd bil på den här tiden i Sverige. Och högertafikomläggningen kom inte förrän 1967.
Det fanns dom som ansåg att det var helt rätt med högerstyrda bilar i vänstertrafik. Man hade bättre sikt vid t.ex. en omkörning. Då behövde man inte flytta hela bilen i sidled på körbanan för att få sikt framåt, förbi framförvarande. Det räckte med någon ½ meter ut mot mitten så såg man framåt, ansågs det. Och det ligger nog mycket i det. Samma gäller ju för oss i vänsterstyrda bilar i dagens högertrafik. Att lantbrevbärarna har högerstyrning i dag, beror ju bara på att dom skall kunna nå brevlådorna från förarplatsen.
kim
Posts: 158
Joined: Wed Dec 17, 2008 9:48 pm

Re: Amazon Högerstyrd tidig 1957

Post by kim »

Hej
Ca 140 vagnar av 1957 års modell finns i vägverkets register, men man kan nog räkna med att det finns
en del till som fallit ur. De högerstyrda är nog väldigt lätträknade.Tror att ett objekt med de flesta svåra
prylarna kvar(Rätt front, V knopp osv) ligger runt 15000 kr och en fin renoverad bil nånstans runt 80 000.
mvh Kim
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Amazon Högerstyrd tidig 1957

Post by hakano »

marino carlsson wrote:Det är enligt utsaga en av de tidigaste Amazonerna varpå den är Högerstyrd. Alltså inte avsedd för post eller utrikesförsäljning som jag har förstått det men detta kan ni givetvis bättre.
Har ni bara reg.handlingarna på bilen så går det ju att se vad det är för chassinummer och därmed hur tidig den är. Amazonen startade på chassinr 1 1957.
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Amazon Högerstyrd tidig 1957

Post by einar- »

Om bilen är hyfsad karossmässigt med hyfsad lack och så ska han ju naturligtvis göra så lite åt den biten som möjligt. En bil i slitet originalskick är i mångas ögon mer värd än en tokrenoverad.
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
volvoamazon1967
Posts: 251
Joined: Sat Feb 13, 2010 9:17 pm

Re: Amazon Högerstyrd tidig 1957

Post by volvoamazon1967 »

Har det blivit någon resa till uppställningsplatsen med kameran ännu :?: :roll: Är så nyfiken på hur den ser ut :D

//Helmer
//Helmer

*1967 Volvo Amazon
*1972 Chevrolet Kingswood (full.utr)
*1948 Husqvarna mod.24 "Svartqvarna"
*1988 Volvo 744 tic
*1988 Volvo 744
*1998 Volvo V70 AWD 2,5T
ClassicVolvoShop
Posts: 209
Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Re: Amazon Högerstyrd tidig 1957

Post by ClassicVolvoShop »

Vi får väl bare hoppas på, att denne bil inte är en av prototyperna? ;) Då blir det jättasvårt att hitta någon som INTE är avundsjuka!
13134VD, 22134VD, 22244VD
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Amazon Högerstyrd tidig 1957

Post by einar- »

vart är problemet? För en bild på en 57a i dvala skulle jag kunna pulsa miltals i djupsnö utan att ens fundera :wink:
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
kim
Posts: 158
Joined: Wed Dec 17, 2008 9:48 pm

Re: Amazon Högerstyrd tidig 1957

Post by kim »

För nån månad sen var det nån Pelle som la upp en bild på en tidig rödvit 57a med original blinkersspak
som retades lite lagom i några dar för att sen ta bort hela inlägget och inte syns till sen dess. Och nu
den här högerstyrda 57an som man gärna hade velat veta lite mer om som åxå mäktade med 1 inlägg.
Man undrar ju vad problemet är?
Kim
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon Högerstyrd tidig 1957

Post by A-masen »

Det kanske är trolltyg på forumet??? :shock: :evil:
En koll på IP-adressen kanske säger något?
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Amazon Högerstyrd tidig 1957

Post by einar- »

Jag tror Pelle har sålt sin 57a. Eftersom han nu verkar ha försvunnit från forumet kan jag avslöja att jag blev erbjuden att köpa den för en rimlig summa pengar men som fattig studerande var det kört för min del. Kanske någon annan för forumet har den?
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Amazon Högerstyrd tidig 1957

Post by Uffe »

.
Last edited by Uffe on Thu Nov 18, 2010 5:59 pm, edited 1 time in total.
Amazon 1957
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon Högerstyrd tidig 1957

Post by 123GT »

Uffe,
Bara att gratulera då och hoppas att du inte är lika hemlig utan kan dela med av bilder och info kring denna mystiska bil !? :)
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Post Reply