Page 1 of 4

Amazon -67 "matsoni"

Posted: Fri Apr 02, 2010 3:45 pm
by amazonAndy
Hej, tänkte lägga ut här också lite bilder på mitt amazonbygge som hållt på från och till sedan bilen köptes -99.Från början på projektet finns tyvärr inga bilder i digitalisk form så inga "före och efter" bilder har jag att bjuda på.Nå, så här ser den ut i varje fall...
Image
Image
Motorn i version 2009, håller på att byggas om till sommaren 2010...
Image
Broms uppgradering 2009, S60-06 bromsar fram, navet modifierat 140-nav med amazon lager.
Image
Bakaxel byte 2005 till en 1030 axel med amazon länkarmar och till 2010 försetts med Eaton truetrack diff.
Image

Re: Amazon -67 "matsoni"

Posted: Fri Apr 02, 2010 5:49 pm
by QV
Hej AmazonAndy
Välkommen till forumet

schysst finish på bilen.

Alltid kul med Amazoner som rullar längs vägarna. (även om jag har personliga åsikter om fälgarna.. :D originalnörd som man är)

Vilken utväxling valde du till 1030 axeln?

/Janne

Re: Amazon -67 "matsoni"

Posted: Fri Apr 02, 2010 8:34 pm
by amazonAndy
Hej Janne, och man tackar.
Utväxlingen är 3,73 och jag skrev visst lite fel ovan bilden, jag har alltså satt dit en diffspärr av märket Eaton truetrack som är av typ torsen.
Växellådan är en M46a.
H:Anders

Re: Amazon -67 "matsoni"

Posted: Fri Apr 02, 2010 9:57 pm
by Lokens
Men se på fan!Är tacksam för du är en seriös byggare..Din morot ser mycket trevlig ut också och där ser en blind att detta är ingen lökig gammal folkrace motor..Berätta mer om denna så är du snäll ja så din tändspole och gud så vacker!!!!

Re: Amazon -67 "matsoni"

Posted: Fri Apr 02, 2010 10:08 pm
by Ragge
Lokens wrote: Din morot ser mycket trevlig ut också ....
hahaha , visade han den med ????

Re: Amazon -67 "matsoni"

Posted: Fri Apr 02, 2010 10:09 pm
by ATS
Skitläcker kärra du har byggt !! :twisted:
Håller själv på med ett liknande projekt, fast med modernare motor.
Ser riktigt stygg ut i helsvart..

Mvh Thomas

Re: Amazon -67 "matsoni"

Posted: Fri Apr 02, 2010 11:05 pm
by amazonAndy
Hej Lokens, motorn har under årens lopp gått i några olika versioner för man kan ju inte åka flera sommrar med samma setup :D .
Men jag kan ju skriva hur den ska se ut för i sommar,
-2 x Dellorto 45mm med misab insug.
-Block borrat till 92.5mm
-Vevaxel 8 bultat strokad med excenter slipning till 89mm (2392cc)
-Vevstakar Mitsubishi 4G63T (EVO) med ARP bultar
-Kolvarna inte köpta ännu men blir antagligen vw bubbla kolvar med total seal ringar.
-Topp gjord av företaget Kansiset (portat, sänkt, 46 och 38,5mm ventiler mm.)
-Lumenition brytarlöst tändsystem med Crane Cams firewire kablar.
-TG-motor stålkam (TG-958)
-Cro-moly stötstänger.
-Stålkamdrev.
-Timo skelettsvänghjul.
-Timo extraktor typ-3.
-Facet red-top pump.
Tja...här vart väl ungefär allt, bränslelinjen ska jag byta ut mot stålomspunna slangar med ordentliga alu kopplingar om pengarna räcker till...
Bilder på mina nya delar:
Image
Image

Re: Amazon -67 "matsoni"

Posted: Sun May 02, 2010 12:41 pm
by amazonAndy
Fick äntligen nåt gjort på bilen här på helgen, plockade ur motorn och skruvade isär den.Visade sig vara bra för KG5 kammen visade sig vara rejält nersliten efter bara ungefär 15000km :evil: , vet ej om den slets ner direkt eller med tiden men i varje fall...Men nu kommer det då rejäla grejer i då jag byter till TG stålkam.Annars ser motorn ut att vara i bra skick så det blir nog sedan bara packningsbyten och allmän putsning och målning.Blev lite ändringar på planerna med min 2,4l nedredel, tänker bygga upp ett helt nytt block och det här blir nog först senare i sommar eller höst, så jag får hålla tillgodo med 2150cc tillsvidare.Sen har jag skaffat ett par König sportbänkar från tidigt 90-tal som jag ska försöka få beklädda pånytt, ellér åtminståne sidostöden, får se vart pengarna räcker.Med dom här blir det lite bekvämare i vardagsänvändning, och så får jag båda frambänkarna likadana, man kan ju sedan slänga i sparco stolen om man far på bana och köra.
Image
Image
Image

Re: Amazon -67 "matsoni"

Posted: Sun May 02, 2010 9:06 pm
by Shift
Jag skulle bli svinglad om du berättade lite mer om dina frambromsar :) Hur du har moddat, att tänka på osv.

Re: Amazon -67 "matsoni"

Posted: Sun May 02, 2010 9:41 pm
by amazonAndy
Först har jag alltså modifierat 140 volvons nav att passa till amazon spindeln för rätt bultfördelning, där måste man alltså svarva inre lagerläge större att passa amazonlagret, yttre lagret är samma.Sedan andra större operation var att göra en adapterbit från gamla okets infästning och att få det på rätt offset till skivan.Bromsskölden fick jag sätta vinkelslipen på och förstora lite,skivan nu 302mm.Jag använder ännu original huvudcylinder och det funkar men jag kommer nog att byta till nån bättre snart.Kommer inte på annat nu att berätta men du får gärna fråga. / Anders
Bild på adapterbiten:
Image

Re: Amazon -67 "matsoni"

Posted: Mon May 03, 2010 8:25 pm
by ATS
Gillar dina frambromsar !!!! 8) 8)

Re: Amazon -67 "matsoni"

Posted: Mon May 03, 2010 8:45 pm
by amazonAndy
Tackar!!

Re: Amazon -67 "matsoni"

Posted: Fri May 07, 2010 12:39 am
by Kilkenny
Riktigt läckert bygge. Sjukt imponerad av frambromsarna :D

Re: Amazon -67 "matsoni"

Posted: Sat Jul 03, 2010 8:15 pm
by amazonAndy
Nu har jag då äntligen motorn färdig att lyfta i bilen :D
Image
Image

Re: Amazon -67 "matsoni"

Posted: Sat Jul 03, 2010 9:54 pm
by granfot
Något lite avundsjuk på det kunnande och den verkstad du verkar ha tillgång till.. Själv pular man hemma i ett alldeles för litet två-bils garage med Feltema och hJula's verktyg... :/

Skitsnyggt i alla fall, fortsätt i den stilen! :)