Amazon -67 "matsoni"

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
amazon123gt
Posts: 138
Joined: Tue Jul 18, 2006 9:36 pm
Location: Helsingborg

Re: Amazon -67 "matsoni"

Post by amazon123gt »

:D Otroligt frän amazon!!!!Fick äntligen min färdig igår(lördag) :mrgreen:
klöver kung
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Re: Amazon -67 "matsoni"

Post by K_arlstrom »

Någonting får mig att tänka på spökplumpen, http://www.disney.se/kalleanka/ankeborg ... index.html , svart på svart och lite elakt sådär :mrgreen:
Vilja, våld och vasselin
amazonAndy
Posts: 35
Joined: Thu Apr 01, 2010 8:50 am
Location: Finland

Re: Amazon -67 "matsoni"

Post by amazonAndy »

Fick då äntligen röken ur motorn idag, och det verkar som mycket bra förbättringar på den, känns som riktigt aggressiv karaktär på den och det gillar man ju.
Var inte ännu och provköra då jag tänker köra in kammen lungt i garaget först, och sen klarar man ju sig sällan helt utan motgångar då det visade sig att 2 frysproppar börjat läcka lite.Kan inte förstå det alls då jag satte nya för några år sen... ända förklaringen jag har är att den svinkalla vintern ihop med lite svag kylarvätska har gjort att dom lite flyttat på sig, bilen står alltså i kallt garage.Nåja, hoppas jag kan fixa det utan att plocka loss både förgasare och extraktor.
Image
Sen passade jag på att skaffa en lambdamätare då det underlättar betydligt inställning av förgasare och är även ett bra sätt att hålla koll på motorn.
Image
Image
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Amazon -67 "matsoni"

Post by Blomquist »

Ujujuj va mycket grunkor du har på panelen.
Den vita med dioderna längst till höger; funktion?
Den där silvriga med vridknapp; intervalltorkare?
210 -64, 223 -68
amazonAndy
Posts: 35
Joined: Thu Apr 01, 2010 8:50 am
Location: Finland

Re: Amazon -67 "matsoni"

Post by amazonAndy »

Hej Blomqvist, haha ja det börjar bli lite fullt på panelen, den till höger är just min nyskaffade blandnings eller lambda mätare som då visar från 1,2-0,75 med 20 leder i färgerna röd-orange-grön-röd, fin grej det här och nåt man borde ha skaffat tidigare.En kompis har en likadan och han ställde in förgasarna enligt mätaren och när han sedan förde bilen och bänkas sa killen där att han inte får dom bättre än dom är.Den till väster är sedan varvtalsstopparen som är steglöst justerbar mellan 5500-10000.Båda är av samma fabrikat FMI.
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon -67 "matsoni"

Post by 123GT »

amazonAndy...snyggt jobbat !!! ...även jag blir imponerad av dina modifierade frambromsar, men även av hela utsidan och motorrummet...uppdatera gärna ... med bilder :D :D :D !
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
amazonAndy
Posts: 35
Joined: Thu Apr 01, 2010 8:50 am
Location: Finland

Re: Amazon -67 "matsoni"

Post by amazonAndy »

Jaha, då fick man då äntligen bilen besiktad idag, och det utan anmärkning.Nu kan man då åka med den ett par månader innan snön kommer och så har jag ju då bilen färdigt besiktad inför nästa sommar och det känns ju bra.
Bild från igår då jag var ute på en sista provtur inför besiktning.
Image
amazonAndy
Posts: 35
Joined: Thu Apr 01, 2010 8:50 am
Location: Finland

Re: Amazon -67 "matsoni"

Post by amazonAndy »

Jaha, det börjar visst vara dags för en uppdatering på min projekttråd också så här när våren har kommit.Det har väl inte hänt så väldig mycket under vintern men något har jag väl ändå fått gjort.Vänstra framskärmen har jag haft mening att byta redan i flera år pga ganska mycket spackel och därav kommit lite lackfel, så nu i vintras hittade jag en helt felfri originalskärm som nu är då lackad och ska bara monteras.Så har jag haft bakaxeln på lite service, pinjong lagren och tätning byttes och en allmän koll att alla spel är rätt.Passade även på att köpa en aluminium bakaxelkåpa som ser jäkligt bra ut tycker jag, med den rymmer axeln 3dl mer olja och har även uttag om man vill ha oljekylning.Lite bättre koppling har jag även köpt, en Sachs Race Engineering tryckplatta som ska hålla med original lamell över 300nm vrid, så nu borde den hålla "lek" lite bättre.Har även på g att byta tändsystemet till MSD men har ännu inte beställt grejorna.Bromsarna ska också uppdateras med huvudcylinder och servo från en 240a, den här och bakaxel ska monteras fast på min vintersemester påskveckan och sedan ska bilen tas i trafik efter första maj om allt går bra.

Nya framskärmen
Image

Lite nya delar
Image

Huvudcylider och servo vid inköp
Image

Hyvudcylider och servo efter ett antal timmars slipande och putsande och lack
Image
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Amazon -67 "matsoni"

Post by Hasse63 »

Snyggt :!:

Bromsservot ser ut att vara från 240, passar det rakt på "originalröret"/fästet?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
amazonAndy
Posts: 35
Joined: Thu Apr 01, 2010 8:50 am
Location: Finland

Re: Amazon -67 "matsoni"

Post by amazonAndy »

Hej Hasse, ja från en 240a är den plockad, bultfördelningen var visst inte helt lika men borde vara såpass nära att man får borrat nya hål brevid.Har inte hunnit ännu exakt mäta då bilen ännu är i vinterförvar.Fäströret måste också kortas av en hel del då servot och även huvudcylindern är längre än original och når annars nästan fram till kylaren.Men det här är ju bara lätta modifieringar och ska inte ställa till några problem.Jag kan lägga upp bilder när jag börjat "skära".
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Amazon -67 "matsoni"

Post by Hasse63 »

amazonAndy wrote:Hej Hasse/.../Jag kan lägga upp bilder när jag börjat "skära".
Gör gärna det, blir aldrig för många bilder :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
22244VF
Posts: 84
Joined: Sun Sep 26, 2010 7:11 pm
Location: Kungälv

Re: Amazon -67 "matsoni"

Post by 22244VF »

riktigt fet! :D
Min 65a-projekttråd
Min Garaget-sida

Medlem #7887 i Amazonklubben
amazonAndy
Posts: 35
Joined: Thu Apr 01, 2010 8:50 am
Location: Finland

Re: Amazon -67 "matsoni"

Post by amazonAndy »

Dags för en liten uppdatering, nu har jag då bakaxeln på plats, passade på att måla den pånytt och svetsade även nya botten på nedre fjäderkopparna.Sedan har jag kommit halvvägs med bytet av huvudcylinderpaketet, återstår bara lackering av fastsättningsröret och modifiering av pedalstaget.Så har jag även beställt från usa min nya MSD tändbox som borde komma nästa vecka, MSD blaster 2 tändspolen har jag redan.Framskärmen har jag ännu kvar att byta men det gör jag till sist, så min tidtabell håller nog inte riktigt att jag skulle få bilen i trafik till första maj.

Bakaxeln
Image

Torsen diffspärr
Image

Gamla delarna bort...
Image

Här en test att längden på röret är passligt, kortade av det med 65mm, bulthålen för servon var lika som den gamla.
Image

Röret färdigsvetsat, bara kvar att putsa och lacka, lägger upp nya bilder då allt är färdigt.
Image
ATS
Posts: 282
Joined: Mon Mar 08, 2010 11:04 pm
Location: Trelleborg

Re: Amazon -67 "matsoni"

Post by ATS »

Ser riktigt bra ut med den nya bromsservon !!
Blir väl bättre effekt på bromsarna nu, antar jag.
Kommer nog att "stjäla" ditt koncept till min egen bil... :)

Mvh Thomas
Have a nice day !!!
amazonAndy
Posts: 35
Joined: Thu Apr 01, 2010 8:50 am
Location: Finland

Re: Amazon -67 "matsoni"

Post by amazonAndy »

Hej Thomas, både broms och servoeffekten bör bli väsentligt bättre med detta paket, i mitt fall tror jag dessutom att gamla servon läckte lite.Om du tänker göra samma operation lönar det sig att använda samma modell på servo som jag använt, finns ju en annan modell till 240an som är smalare men har större diameter och jag misstänker att den inte ryms då den tar i innerskärmen.I mitt fall så var även huvudcyliderpackningarna bra att byta då dom gamla blivit helt "slattriga". Jag kommer sedan antagligen ännu som sista uppdatering på bromsarna att montera EBC greenstuff belägg. H / Anders
Post Reply