Page 1 of 2

kopplingsproblem

Posted: Mon Apr 05, 2010 12:15 am
by M@rQz
hej. va ute på första långresan med amazonen i helgen. på hemvägen började kopplingen krångla, kom lyckligvis hem men den funkar nästan inte alls som det är nu då den inte kopplar ur som den ska, pedalen går ner i golvet. undrar vad som kan ha hänt och om det är nå som kan vara lätt att fixa?

Re: kopplingsproblem

Posted: Mon Apr 05, 2010 7:24 am
by UKRUSE
Någonstans i systemet har packningarna gett upp.
Renovering av huvudcylinder och slavcylinder samt byte av slang är nog botemedlet.
Det kan vara lite trixigt att få ut kolvarna ur resp. Har du tillgång till tryckluft så använd det.
// Uno

Re: kopplingsproblem

Posted: Mon Apr 05, 2010 9:52 am
by QV
Tryckluft i all ära men jag förespråkar fettspruta istället.
Kolven "släpper" inte alls med samma hastighet då.

/Janne

Re: kopplingsproblem

Posted: Mon Apr 05, 2010 11:31 pm
by M@rQz
hur mkt behöver man skruva isär för att komma åt alla delar som kan behöva bytas och hur sitter dom? eller med andra ord, hur gör man på lättaste sätt för att byta/renovera? är ingen toppmekaniker.. klarar av att skruva om ja vet hur ja ska göra, vägen innan de är lite struligt. uppskattar tips från er med mer erfarenhet väldigt mkt! :)

tack på förhand :D

Re: kopplingsproblem

Posted: Tue Apr 06, 2010 12:37 am
by einar-
finns inget som sitter ivägen :D Allt sitter öppet och bra vad jag vet

Re: kopplingsproblem

Posted: Tue Apr 06, 2010 6:26 am
by Blomquist
Har precis gått igenom kopplingshydrauliken. Tog hyfsat med bilder under operationen,
kan lägga upp dem under morgondagen. Du kan välja mellan två alternativ:
köpa ny huvudcylinder/ny slavcylinder (har sett det i kit för 1200:-) samt slang (200:-?)
eller renoveringssatser samt slang för en bråkdel av detta.
Risken finns att dina cylindrar är så ärgade att de inte går att renovera dem, men det är ovanligt
på vagnar som är i trafik. Mera vanligt på vagnar som stått mycket länge.

Börja med att beställa hem grejer, du behöver till jobbet några ringnycklar och gärna en böjd radiotång och T-sprit.
Tilgång till tryckluft är en välsignelse.

Återkommer

Re: kopplingsproblem

Posted: Tue Apr 06, 2010 11:03 am
by M@rQz
xyz
lägg gärna upp lite bilder. :) ja har precis fått bilen i trafik efter att den stått i ett antal år så ja.. risken finns att de är helt slut. :?

Re: kopplingsproblem

Posted: Tue Apr 06, 2010 2:29 pm
by einar-
Min hade stått i över 10 år och där hade inte cylindrarna tagit stryk förutom packningen i huvudcylindern. Slavcylindern är orörd men ska renoveras för säkerhets skull ändå då det verkar som att den inte släpper tillbaka kopplingen helt

Re: kopplingsproblem

Posted: Tue Apr 06, 2010 3:37 pm
by John
Min hade stått i drygt 20år i skogen och de funkade bra att renovera dom slipade lätt med ett fint sandpapper så försvann ärgen

Re: kopplingsproblem

Posted: Thu Apr 08, 2010 12:11 pm
by M@rQz
va och kollade i vätskebehållaren som va helt tom och "pulvrig". är de ett tecken på att cylindrarna behöver renoveras? funkar det om man fyller på olja och luftar systemet igen?

Re: kopplingsproblem

Posted: Thu Apr 08, 2010 12:36 pm
by Hasse63
Fyll med bromsvätska och lufta så ser du om det funkar. läker det ut så är en renovering på sin plats.

Re: kopplingsproblem

Posted: Thu Apr 08, 2010 9:41 pm
by UKRUSE
Men snälla.... om oljan är borta så har den läckt ut endera vid huvudcylindern, då finns oljan inne i kupén under mattan. eller att slaven gett upp och oljan läckt ut. Den har definivt inte dunstat bort.
Renovera huvudcylinder och slav samt köp en ny slang och du koppling som håller i en massa år.
// Uno

Re: kopplingsproblem

Posted: Fri Apr 09, 2010 7:15 pm
by Hasse63
Jag är snäll... :D
Allt beror ju på hur mycket det läker. en droppe i månaden eller en i minuten. Naturligtvis så ska man kolla efter ev.läckor och hittar man en pöl nånstans så får man vål överväga en renovering. Beror också på var bilen befinner sig i avstånd från verkstad/verktyg... ska man bara ta sig hem eller om inte man har råd för tillfället så kan man fylla för att se om det funkar. :wink:

Re: kopplingsproblem

Posted: Sat Apr 10, 2010 7:45 am
by UKRUSE
Är burken tom, då har det läckt, och har det läckt, då är packningarna slut, och packningarna självläker inte med ny olja.
Det finns ingen genväg. renovering är det enda som gäller
//Uno

Re: kopplingsproblem

Posted: Sun Jul 25, 2010 6:30 pm
by lusen
Blomquist wrote:Har precis gått igenom kopplingshydrauliken. Tog hyfsat med bilder under operationen,
kan lägga upp dem under morgondagen.

Hur blev det med bilderna?

Håller själv på att renovera kopplingen.

Får dessvärre inte ut kolvarna. Några bra tipps? Har tryckluft, men det rör sig inte.