Page 1 of 2

Är det svårt att montera ett bromsservo

Posted: Mon Apr 05, 2010 8:05 pm
by sunkmaster
Hej på er. Nu har det det blitt dags att fixa bromsarna på Amazunken och jag tänkte att man även kanske skulle satsa på att montera dit ett bromsservo. Det jag undrar är om det e svårt att göra det? Hur ska det sitta? Nån som kanske har en bild eller nåt? Bilen är en 66:a med B18 från början men nu sitter det en B20 i om det har betydelse?

Mvh
Fredrik

Re: Är det svårt att montera ett bromsservo

Posted: Mon Apr 05, 2010 8:15 pm
by John
Jag montera i ett servo i farsans -67 och det var inte svårt bara skruva dit det som var svårast var att få ur pluggen i insuget för att kunna sätta dit vakuumslangen

Image

Re: Är det svårt att montera ett bromsservo

Posted: Tue Apr 06, 2010 8:34 am
by sunkmaster
xyz
jaha det sitter så. jag trodde det satt före behållaren så att säga. men e det bara att sätta dit då mer eller mindre. det e inget annat som behöver göras? där du hade satt vakuumet på din, där har jag min vevhusventilation just nu. hur ska man göra då?


mvh

Re: Är det svårt att montera ett bromsservo

Posted: Tue Apr 06, 2010 9:37 am
by Shift
På vissa grenrör finns det två pluggar, så det är bara att ta den andra.

Re: Är det svårt att montera ett bromsservo

Posted: Tue Apr 06, 2010 4:47 pm
by Lars Bd
Eller så fixar man ett r-gängat t-rör och en adapter så har man helt plötsligt 2 användbara gängade hål.

Re: Är det svårt att montera ett bromsservo

Posted: Tue Apr 06, 2010 7:40 pm
by UKRUSE
Nog är det väl så att man ska hålla isär vevhusvent och vakuum till servo. Annars föreligger väl stor risk att " Oljedimma " från vent. går direkt in i servot . Eller ?
// Uno

Re: Är det svårt att montera ett bromsservo

Posted: Tue Apr 06, 2010 9:20 pm
by Lars Bd
Det kan kanske bli så men då servot har en fullflödesnippel och vevhusventilationen har en kalibrerad nippel borde risken vara ytterst liten. Förresten har 123GT den principen original dock med t-röret på slangen så metoden borde vara ofarlig.
http://www.volvoamazonpictures.se/car_p ... 1504_2.JPG

Re: Är det svårt att montera ett bromsservo

Posted: Tue Apr 06, 2010 9:27 pm
by sunkmaster
xyz

vad menas med att den e kalibrerad på vevhuset? på mitt insug så sitter det typ en vanlig slangnippel som e gjord i mässing. verkar vara nån som bytt den eller nåt.

Re: Är det svårt att montera ett bromsservo

Posted: Tue Apr 06, 2010 10:20 pm
by QV
Ett bromsservo behöver vakuum för att fungera.
Vakuum kommer ifrån insugningsröret (mest vakuum när gasspjället är stängt)
Bromsservot innehåller bara en liten mängd luft som skall bort så det kommer inte påverka motorn så mycket. Man kan då ha en nippel på insugningsröret som har ett "stort" hål i sig så att luften ifrån bromsservot snabbt kan försvinna (in i motorn).

Vevhusventilationen däremot har en "obegränsad" luftmängd som skall bort. Om nipeln har för stort hål så kommer motorn att dra för mycket luft här och för lite igenom förgasaren och du får ingen bra gång på motorn (eller så går inte motorn alls). Därför är nipeln till vevhusventilationen försed med ett litet hål (kan vara runt 1mm) som gör att man bara får ett litet sug för vevhusventilationen. Om man skall kalla den för "kalibrerad" vet jag inte men har du fel hål i nippen så går inte motorn bra.

/Janne

Re: Är det svårt att montera ett bromsservo

Posted: Tue Apr 06, 2010 10:28 pm
by sunkmaster
xyz

jaha då e jag me. jag ska kanske ska kolla så inte hålet e alldeles för stort på min nippel då, fast den går ju riktigt så borde väl inte vara nån fara då. sen när vi ändå pratar om vevhusventilation och nipplar så undrar jag en sak till. nu blir det lite off topic men på min e oljefällan dragen till insuget och oljelocket till luftrenaren. ska det vara så? eller spelar det ens nån roll. det va nån som sa till mig att det skulle vara tvärtom men gör det egentligen nån skillnad och varför isåfall.

mvh

Re: Är det svårt att montera ett bromsservo

Posted: Tue Apr 06, 2010 10:37 pm
by QV
Eftersom de båda kommer ifrån samma "luft" alltså luften i motorblocket så ser inte jag att skall spela någon roll.

Om av en händelse att strypningen på luften (det lilla hålet i nipen) sitter "i slangen" och inte i nippeln, då spelar det roll.

/Janne

Re: Är det svårt att montera ett bromsservo

Posted: Wed Apr 07, 2010 3:37 pm
by sunkmaster
varför spelar det roll då?

Re: Är det svårt att montera ett bromsservo

Posted: Wed Apr 07, 2010 5:29 pm
by Lars Bd
Vevhusventilationen skiljer på B18 och B20, läs http://www.volvop1800club.se/artiklar/v ... lation.htm och avgör själv om det spelar roll.

Re: Är det svårt att montera ett bromsservo

Posted: Thu Apr 08, 2010 7:02 pm
by QV
sunkmaster wrote:varför spelar det roll då?
Det spelar "ingen roll" vilken slang som går vart, bara att den slang som har "det lilla hålet" går till insugningsröret. Annars kommer det in för mycket luft där.

Nu har jag inte läst länken som Lars länkat till. Det står säkert något matnyttigt i den.

/Janne

Som åker runt med öppen vevhusventilation och inget bromsservo så jag har inga nipplar på mitt insugningsrör

Re: Är det svårt att montera ett bromsservo

Posted: Thu Apr 08, 2010 7:56 pm
by Hasse63
QV wrote:Det spelar "ingen roll" vilken slang som går vart
Bara man inte kopplar ihop de båda avluftningarna för då "sprängs" motorn och man kan få ovälkommna oljeläkage som följd

Länken ovan är inte dum så läs den. :wink: