Ännu ett i raden av problem med laddningen.... HJÄLP!
Ännu ett i raden av problem med laddningen.... HJÄLP!
När jag igår var ute på säsongens premiärtur med Amazonen och som bäst satt och njöt av sol, vår och en glass så uppenbarade sig ett otrevligt elproblem.
När jag bromsade började laddlampan lysa starkt samt bensinmätaren föll i botten. När jag släppte bromspedalen slocknade laddlampan och bränslemätaren hoppade igång igen. Det verkade även som om den fick dålig laddning då den senare visade sig vara trög vid start.
Vad beror fenomenet med laddlampan på? Vill helst inte ha svara av typen "läs faq el" för det har jag redan gjort utan gärna lite mer förklarande svar.
Min egna teori är något spänningsfall typ i tändningslåset, säkringsdosan eller liknande. I så fall: hur kommer man bäst tillrätta med det?
Har en 63:a med likströmsgenerator, chassinr ungefär 32500.
När jag bromsade började laddlampan lysa starkt samt bensinmätaren föll i botten. När jag släppte bromspedalen slocknade laddlampan och bränslemätaren hoppade igång igen. Det verkade även som om den fick dålig laddning då den senare visade sig vara trög vid start.
Vad beror fenomenet med laddlampan på? Vill helst inte ha svara av typen "läs faq el" för det har jag redan gjort utan gärna lite mer förklarande svar.
Min egna teori är något spänningsfall typ i tändningslåset, säkringsdosan eller liknande. I så fall: hur kommer man bäst tillrätta med det?
Har en 63:a med likströmsgenerator, chassinr ungefär 32500.
Jakob27, Grafitgrå 63:a
Re: Ännu ett i raden av problem med laddningen.... HJÄLP!
Kolla jordflätorna främst den mellan motorn och karossen. Det osar jordfel i min näsa
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Re: Ännu ett i raden av problem med laddningen.... HJÄLP!
Ett intressant fel. Mistänker att någon har kopplat om lite i elen.
Laddlampan och bränslemätaren matas från samma punkt och det är från den lila 25 ampereren i skäringdosan via en kopplingspunkt på omkopplaren för vindrutetorkaren (detta kan du se i ett schema).
Bromsljuset däremot skall matas från nästa säkring. Alltså den översta 8 amperaren.
Om allt är rättkopplat så borde fläkt, torkare samt blinkers ge samma fenomen. Gör de det?
Man kan också ta bort den översta 8 A säkringen. Då skall inte bromsljusen fungera och inte heller stöka till det för dig. Blir det så?
KOMM I HÅG
Amazonel ÄR lätt.
Det är få kablar
man ser på kabelstammen "vart de skall gå"
färgerna står i schemat
kolla på schemat vilka färger som går var runt dosan och kolla om de sitter på rätt ställe.
/Janne
och schema finner du om du läser i FAQ (förlåt jag var bara tvungen )
Laddlampan och bränslemätaren matas från samma punkt och det är från den lila 25 ampereren i skäringdosan via en kopplingspunkt på omkopplaren för vindrutetorkaren (detta kan du se i ett schema).
Bromsljuset däremot skall matas från nästa säkring. Alltså den översta 8 amperaren.
Om allt är rättkopplat så borde fläkt, torkare samt blinkers ge samma fenomen. Gör de det?
Man kan också ta bort den översta 8 A säkringen. Då skall inte bromsljusen fungera och inte heller stöka till det för dig. Blir det så?
KOMM I HÅG
Amazonel ÄR lätt.
Det är få kablar
man ser på kabelstammen "vart de skall gå"
färgerna står i schemat
kolla på schemat vilka färger som går var runt dosan och kolla om de sitter på rätt ställe.
/Janne
och schema finner du om du läser i FAQ (förlåt jag var bara tvungen )
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Ännu ett i raden av problem med laddningen.... HJÄLP!
Tack för tipsen QV, skall kolla med att sätta på fläkt, torkare samt prova att ta bort 8A-säkringen till bromsljusen och se hur det påverkar det hela. Jag har inte varit på elen från det att det har fungerat tills dess att det slutade funka.
Elen verkar i stort vara original, det som jag kan se är ändrat är att tändningslås med rattlås är eftermonterat så kablaget från den ursprungliga placeringen är omdraget till det nya tändningslåset. Vet ej om det påverkar din analys av felet.
Skall ta mig en titt på det hela i eftermiddag. Återkommer med mer spännande info i morgon!
/Björn
Elen verkar i stort vara original, det som jag kan se är ändrat är att tändningslås med rattlås är eftermonterat så kablaget från den ursprungliga placeringen är omdraget till det nya tändningslåset. Vet ej om det påverkar din analys av felet.
Skall ta mig en titt på det hela i eftermiddag. Återkommer med mer spännande info i morgon!
/Björn
Jakob27, Grafitgrå 63:a
Re: Ännu ett i raden av problem med laddningen.... HJÄLP!
Hej!
Har nu prövat med att ta bort 8A-säkringen. Påverkar ingenting, dvs felet samma som tidigare.
Däremot uppstår felet på samma sätt om man sätter på fläkt eller v-tork. Dock inte om man sätter på ljuset eller ljustutan.
Tacksam för all hjälp.
/Björn
Har nu prövat med att ta bort 8A-säkringen. Påverkar ingenting, dvs felet samma som tidigare.
Däremot uppstår felet på samma sätt om man sätter på fläkt eller v-tork. Dock inte om man sätter på ljuset eller ljustutan.
Tacksam för all hjälp.
/Björn
Jakob27, Grafitgrå 63:a
Re: Ännu ett i raden av problem med laddningen.... HJÄLP!
Om bromsljuset fungerar med 8A säkringen borttaget så är dit elsystem "omkopplat"
Ditt fel ligger i säkringsdosan (står för övrigt i FAQ, ) Det är när du tar ström igenom 25 A säkringen som du få spänningsfall över denna och därmed börjar laddlampan att lysa.
spänningsfallet brukar sitta mellan mässiingsblecken (tre lager) men även kontakten mot säkringen och eventuella dåligt pressade kabelskor "hjälper till".
Säkringsdosan har fått oxiderat i 40 år så lite skit mellan mässingslagerna blir det.
/Janne
den ELake FAQ påminnaren
Ditt fel ligger i säkringsdosan (står för övrigt i FAQ, ) Det är när du tar ström igenom 25 A säkringen som du få spänningsfall över denna och därmed börjar laddlampan att lysa.
spänningsfallet brukar sitta mellan mässiingsblecken (tre lager) men även kontakten mot säkringen och eventuella dåligt pressade kabelskor "hjälper till".
Säkringsdosan har fått oxiderat i 40 år så lite skit mellan mässingslagerna blir det.
/Janne
den ELake FAQ påminnaren
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Ännu ett i raden av problem med laddningen.... HJÄLP!
Tackar för hjälpen. Ett förtydligande bara: bromsljuset fungerar inte när 8A-säkringen är borttagen, jag menade bara att felet med laddlampan som lyste starkt och bränslemätaren som gick i botten kvarstod när säkringen var borttagen och jag tryckte ner bromspedalen. Mycket mystiskt, men felet kanske har att göra med att 8A-säkringen är byglad ihop med 25A-säkringen efter vad jag kan se i kopplingsschemat. Vad vet jag, vad vet jag...
Jag skall gå ut och försöka göra rent i säkringsdosan.
Förresten QV, borde man inte kunna mäta spänningsfallet över 25A-säkringen när tex vindrutetorkaren är påslagen och spänningsfallet uppstår? Då borde man ju kunna se var i dosan felen ligger, dvs om det ligger mellan blecken eller mellan kabelskon o blecken?!
/Björn
Jag skall gå ut och försöka göra rent i säkringsdosan.
Förresten QV, borde man inte kunna mäta spänningsfallet över 25A-säkringen när tex vindrutetorkaren är påslagen och spänningsfallet uppstår? Då borde man ju kunna se var i dosan felen ligger, dvs om det ligger mellan blecken eller mellan kabelskon o blecken?!
/Björn
Jakob27, Grafitgrå 63:a
Re: Ännu ett i raden av problem med laddningen.... HJÄLP!
Det är en utmärkt ide att mäta sig fram till exakt var felet finns, dessutom är det mycket enkelt om man har en multimeter.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: Ännu ett i raden av problem med laddningen.... HJÄLP!
Utgår ifrån att du har en två dörrars 63 med mauell låda.
du har en felkoppling eller ett brunnet elsystem i bilen.
den där 8 Amp säkringen skall ha två bruns kablar på sin utgång. En av dessa går till brosljus och den andra till tuta. Om man tar bort säkringen kan man inte få någon "bakström" systemet mot laddlampan.
Om jorden på bakljuset inte fanns så skulle man (teoretiskt) kunna få tutan att fungera utan denna 8 säkring om man
1 tände ljuset
2 bromsade
3 tutade samtidigt som man bromsade
Nu ingår inte detta fenomen i din felbeskrivnig.
Att Amp lampan tänds vid torkare/fäkt är inget som jag reagerar över, det gör de på de flesta bilar (dock inte min ) Det som är udda i din beskrivning är bensinmätaren. Den har ju samma matningspunkt som Amplampan så de är ihopkopplade men känner inte igen felet. Att bromsljuset tänder Amplampan kan ske om spänningsfallet kommer innan 25Amp säkringen, alltså mellan den röda 4 mm2 och mässingen i säkringsdosan men detta kräver att 8 Amp säkringen är inkopplad..... när denna är borta kan inte bromsljuset störa ampmätaren.
Har du någon känsla av att det varit varmt i någon elhärva någon gång
Ta schemat och kolla att du har rätt färger på rätt ställen, Problemet man har är att färgerna har blecknat. Det står båda färg och area i schemat så det är "plättlätt"
Ja det går bra att mäta men det känns som du har något annat problem som skall fixas först, nämligen att bromsljuskontakten påverkar ladldampan utan säkring.
Kolla alla funktioner på bilen en och en och se till att inga andra "glöder" eller aktiveras. Ta sedan ut säkringarna en och en och se att rätt funtioner försvinner. Den sista 8 A säkringen har kräm utan att man aktiverar tändningen.
/Janne
på denna modell måste man ha ljuset på för att backlampan skall fungera
du har en felkoppling eller ett brunnet elsystem i bilen.
den där 8 Amp säkringen skall ha två bruns kablar på sin utgång. En av dessa går till brosljus och den andra till tuta. Om man tar bort säkringen kan man inte få någon "bakström" systemet mot laddlampan.
Om jorden på bakljuset inte fanns så skulle man (teoretiskt) kunna få tutan att fungera utan denna 8 säkring om man
1 tände ljuset
2 bromsade
3 tutade samtidigt som man bromsade
Nu ingår inte detta fenomen i din felbeskrivnig.
Att Amp lampan tänds vid torkare/fäkt är inget som jag reagerar över, det gör de på de flesta bilar (dock inte min ) Det som är udda i din beskrivning är bensinmätaren. Den har ju samma matningspunkt som Amplampan så de är ihopkopplade men känner inte igen felet. Att bromsljuset tänder Amplampan kan ske om spänningsfallet kommer innan 25Amp säkringen, alltså mellan den röda 4 mm2 och mässingen i säkringsdosan men detta kräver att 8 Amp säkringen är inkopplad..... när denna är borta kan inte bromsljuset störa ampmätaren.
Har du någon känsla av att det varit varmt i någon elhärva någon gång
Ta schemat och kolla att du har rätt färger på rätt ställen, Problemet man har är att färgerna har blecknat. Det står båda färg och area i schemat så det är "plättlätt"
Ja det går bra att mäta men det känns som du har något annat problem som skall fixas först, nämligen att bromsljuskontakten påverkar ladldampan utan säkring.
Kolla alla funktioner på bilen en och en och se till att inga andra "glöder" eller aktiveras. Ta sedan ut säkringarna en och en och se att rätt funtioner försvinner. Den sista 8 A säkringen har kräm utan att man aktiverar tändningen.
/Janne
på denna modell måste man ha ljuset på för att backlampan skall fungera
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
-
- Posts: 58
- Joined: Wed Feb 03, 2010 1:54 pm
- Location: Vendelsö
Re: Ännu ett i raden av problem med laddningen.... HJÄLP!
Det kan ju vara en kombination av flera fel:
-Spänningsfall i säkringsdosan, tändningslås eller ljuskontakt
- Dålig jord vid bakljusen
- Någon form av överledning vid signalhornen
Prova att koppla bort signalhornen och se om fenomenet kvarstår. Annars så är det nog som QV säger , det är en allmän genomgång och upputsning av kontakter och jordanslutningar som behövs.
-Spänningsfall i säkringsdosan, tändningslås eller ljuskontakt
- Dålig jord vid bakljusen
- Någon form av överledning vid signalhornen
Prova att koppla bort signalhornen och se om fenomenet kvarstår. Annars så är det nog som QV säger , det är en allmän genomgång och upputsning av kontakter och jordanslutningar som behövs.
Re: Ännu ett i raden av problem med laddningen.... HJÄLP!
Tackar för alla kloka råd.
Jag har nu gått igenom delar av elsystemet och det verkar intakt och inte brunnit. Det verkar också vara original förutom det eftermonterade tändningslåset. Gjorde rent o putsade ordentligt samt använde oxidrengörare i säkringsdosan så nu funkar allt som det skall igen.
I morgon är det veteranbilsmarknad så då får både jag o bilen ut o luftas!
Ha en bra helg!
/Björn
Jag har nu gått igenom delar av elsystemet och det verkar intakt och inte brunnit. Det verkar också vara original förutom det eftermonterade tändningslåset. Gjorde rent o putsade ordentligt samt använde oxidrengörare i säkringsdosan så nu funkar allt som det skall igen.
I morgon är det veteranbilsmarknad så då får både jag o bilen ut o luftas!
Ha en bra helg!
/Björn
Jakob27, Grafitgrå 63:a
Re: Ännu ett i raden av problem med laddningen.... HJÄLP!
Oxiden i säkringsdosan kan tydligen ge bra många underliga bekymmer. Själv skall jag på blixtvisit till Oslo i morgon. Dock inte med Amazonen.
/Janne
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Ännu ett i raden av problem med laddningen.... HJÄLP!
JAg hade diverse slumpmässiga elfel, byte av säkringsdosan löste allt!
Re: Ännu ett i raden av problem med laddningen.... HJÄLP!
När det gäller "säkringsdosan" orkade jag inte renovera den själv, så i mitt fall köpte jag en renoverad från USA.
Ja köpte och köpte, lite byteshandel var det men man fick en del prylar som jag inte sett att någon gör i Svedala.
Skulle man i FAQ skriva "vid konstiga elfel byt till renoverad säkringsdosa först" då är det ju frågan om hur många som skulle byta. Följdfrågan blir ju också hur man renoverar en säkringsdosa.
Är det någon som har renoverat en säkringsdosa här på detta forum.
/Janne
Ja köpte och köpte, lite byteshandel var det men man fick en del prylar som jag inte sett att någon gör i Svedala.
Skulle man i FAQ skriva "vid konstiga elfel byt till renoverad säkringsdosa först" då är det ju frågan om hur många som skulle byta. Följdfrågan blir ju också hur man renoverar en säkringsdosa.
Är det någon som har renoverat en säkringsdosa här på detta forum.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.