En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Ingvarh
Posts: 35
Joined: Wed Sep 10, 2008 6:25 pm

En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by Ingvarh »

Så nu har jag äntligen införskaffat mig en Volvo Amazon, det blev en 62:års modell och även min första bil, i renoveringsobjekt vilket jag var ute efter. Kommer kanske bli svårt hinna med att renovera den då man är studerade (18år) på en ett fordonsinriktadlinje, men kommer att bli säkert att gå och kommer definitivt ha roligt under tiden :D Låter bilderna tala lite för bilen

Så här såg den ut när jag fick hem den på gården, dock så är det fel handtag på bagageluckan eller är jag helt ute?
Image

Tydligen så fann jag ingen spolarbehållaren när jag öppnade huven utan en påse :lol:
Image

Inredningen, var även fel stolar monterade fram ska se om jag hitta ett par från samma årsmodell, ska även byta ratten till Originalen fick den medskickad
Image

Baksätet hade de tydligen dragit över ett överdrag så det var bara att slita den så fanns originalet ( antar jag ) under.
Image

Den här mittkonsolen var monterad också, tror att klockan var någon timer till ett värmesystem egentligt min far och farbror någon som kan bekräfta?
Image

I handsfacket fann jag en bok varkallad "Mina bil-papper", hittade väldigt intressant historia i denna dylikt denna, även lite utgifter på bilen under tidenslopp
Image

Och nu till nedrivningen 8)
Image

Image

Image


Image
Dropplisternas skikt är väl inte det finaste med det ska gå att återgärda
Image

Image

Image

Fått ut det mesta
Image

Image

Och så ser den ut idag, efter har haft den hemma i en vecka och 3 dagar så börja en period med mycket slipandes och svetts
Image

Tänkte att jag kanske skulle dela med mig av mina planer på mitt projekt också, har tänkt att renovera upp den till originalskikt iallafall utseendemässigt motorn kanske piffa upp med någon annan kam/dubbla suförgasare. Inredningen blir original fast med andra kulörer/färg på säten men i samma stuk. ( Kanske ska ligga i Custom-delen då det inte är helt original)

:?: Har dock några små funderingar då jag är osäker på bilen Originalfärg från början, hon jag köpte den av sa att den var Svart med vitt tak, fast i "PV-Garantin" så står det bara svart, stod det bara det eller hur var det uppdelat?
:?: Även osäker på min grill om den är rätt för årsmodellen, ska se om jag kan hiva upp en bild på den vid senare tillfälle

F.Ö så ska jag väl uppdatera någon gång i veckan om möjligheter finnes har ett antal bilder till
Mvh // Ingvar
Last edited by Ingvarh on Tue Apr 27, 2010 7:55 am, edited 1 time in total.
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by hakano »

Ingvarh wrote:Har dock några små funderingar då jag är osäker på bilen Originalfärg från början, hon jag köpte den av sa att den var Svart med vitt tak, fast i "PV-Garantin" så står det bara svart, stod det bara det eller hur var det uppdelat?

Kolla vad det står för färgkod (sifferkod) på typplåten som sitter i motorrummet. Den avslöjar vad bilen varit lackerad i för färg vid tillverkningen.
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by Raggarn »

Så jä*** snygg färg, det va den där färgen jag ville ha på min amazon när jag skulle lacka om den... :D
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by Shift »

Ingvarh wrote: Den här mittkonsolen var monterad också, tror att klockan var någon timer till ett värmesystem egentligt min far och farbror någon som kan bekräfta?
Välkommen! Ja det är fel bakluckehandtag, men den modellen du ska ha är rätt lätta att få tag i. Hade en likadan klocka, och den gick till en gasolvärmare, så de är helt rätt ute. Funkar säkert till en diesel- eller bensinvärmare också.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by A-masen »

Vissa vindrutespolarbehållare kunde se ut så där. Alltså en påse. Jag kan dock inte säga om det var original eller om det är bundet till årsmodell*. Men det har funnits "plastpåsar" i alla fall. Timern på din mittkonsoll kan lika väl ha varit till en Eberspächer eller annan motorvärmare. Inte nödvändigtvis gasol.

*Går man tillräckligt långt bakåt i tiden så var vindrutespolning alltid eftermontage och då fanns en uppsjö av modeller och fabrikat.
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by Shift »

Jag skrev ju att den även kunde vara till andra bränslen :)
Det som inte går att laga går att skruva sönder
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by PeterB »

Ingvarh wrote: :?: Har dock några små funderingar då jag är osäker på bilen Originalfärg från början, hon jag köpte den av sa att den var Svart med vitt tak, fast i "PV-Garantin" så står det bara svart, stod det bara det eller hur var det uppdelat?
Hej! På min 61:a som är midnattsblå med gråvitt tak står det "Blå/grå" på PV-garantin.
Har för mig att tvåfärgade fanns bara mellan 57-61, men då fanns det ju också enfärgade.
1962 samtidigt med övergången till b18 motorn så försvann den tvåfärgade lackeringen. Tror jag.
Såg precis att det redan har debatterats tidigare i tråden. Sorry! :oops: Nu får jag skämmes!

Det är jättebra att du tar reda på sådant, så då vet du ju vad som är "rätt" på bilen!
Om du sedan skulle vilja lacka den tvåfärgad fastän det inte är original så bestämmer ju du det själv!


Jag måste bara säga att du har hunnit mycket på bilen på bara ett par veckor!
Fortsätt i samma stil så ska du se att det blir bra det där!

Gör gärna färdigt någon detalj så du har nåt att lägga i "färdigt"-högen så du inte river och river och tröttnar för att du ser att det kanske blir mer rost eller annat fix än vad du först hade tänkt.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
Ingvarh
Posts: 35
Joined: Wed Sep 10, 2008 6:25 pm

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by Ingvarh »

Vad kul med lite respons :D

Det var en Eberspächer som far och farbror trodde det var till, så de verkar vi har fastställt.
Dock gällande färgen så står det instämplat:
10 ( Vilket jag är osäker på var det betyder )
019 ( Vilket jag antar är den svarta färgen egentligt Amazon Produktionen)
404-192 ( Vilket är klädkombinationen antar jag)
Dock så är det lite smålulligt vilken årsmodell det är på den, för i regpapperna så står det är en -61 och efter chassinummer etc om man ska slå på det står står det -62


"Augusti 1961 - juli 1962" P130 Ch.Nr 1 - 10499

Så är det en övergångare på något sätt?
Blev lite rörigt nu haha. Men det vore ju kul och få reda på dess riktiga färg, varken den är svart eller tvåfärgad så spelar det ju ingen precis roll. Bli nog ändån rätt så läcker efter lackering med de helröda baklyktorna 8)
Sedan med spolarbehållaren så vet jag inte hur jag gör, var kul att veta lite info om det.
Tackar för mig sålänge!
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by PeterB »

Gå efter chassienumret du, min är (felaktigt) registrerad i bilregistret som en 60:a när det är en 61:a uttagen tredje december -60.

Förresten, jag gillar den tidiga b18-ventilkåpan. Klart sexigare än den nyare.
Kanske för att den är mer lik b16 med påfyllningshålet mitt på :lol:
Ja man är allt lite skadad, kalla en ventilkåpa sexig...

Förresten angående spolar-påsen så hade jag en liknande på en Valiant -64, tror det var original på den. Såg ut som det i alla fall.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by hakano »

Ingvarh wrote: Dock gällande färgen så står det instämplat:
10 ( Vilket jag är osäker på var det betyder )
019 ( Vilket jag antar är den svarta färgen egentligt Amazon Produktionen)
404-192 ( Vilket är klädkombinationen antar jag)
Dock så är det lite smålulligt vilken årsmodell det är på den, för i regpapperna så står det är en -61 och efter chassinummer etc om man ska slå på det står står det -62

"Augusti 1961 - juli 1962" P130 Ch.Nr 1 - 10499

Så är det en övergångare på något sätt?
Stod det "ch.nr" före "10" på plåten? I så fall har du en extremt tidig 62:a med ett så lågt chassinummer som 10. Som du själv skrev så började 2-dörrars modellen (som kom som årsmodell 1962) på chassinummer 1 och gick upp till 10499 i årsmodell 1962.
Det byggdes alltså 10499 st 2-dörrars som årsmodell 1962.
Chassinummer 1 finns väl kvar och såldes på Tradera för något år sedan och sen finns chassinummer 15 med i Amazonklubbens matrikel som den äldsta 62:an i klubben. Tills nu kanske?

Din bil skall alltså vara helsvart som kod 19 betyder.

Det är ingen övergångare eller dyl. Bry dig inte om pappren. Det är människor som suttit och skrivit in detta manuellt och det är ett vanligt fel på tidiga sextiotalsbilar att det står fel i pappren. Det är alltid typ-plåten som gäller och som är det riktiga beträffande din bil.
Dukten JR
Posts: 90
Joined: Fri Aug 11, 2006 7:48 pm

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by Dukten JR »

Grattis till ett fint objekt. Om det är rätt PV-garantibok till din bil så står det chassienr. 1781 på bilden. Bevara din bil i originalskick utseendemässigt iallafall, du kommer inte att ångra dig...... Men en överväxellåda gör underverk för komforten.
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by QV »

Det är snart dags att varumärkesregistera "mitt" trådnamn och börja anmäla folk för varumärkesintrång :lol:

Så här några år efter att man har renoverat det mesta på min 63'a så tittar man på rostbilder och ryser.....
Men kul var det när man höll på.

Ser ut som ett bra objekt, även om bilen verkar ha "moderniserats" under tidens gång.
Fälgar är fel om man nu skall prata om fel vilket då är lite negativt.

Råd 1
Vill du ha rimlig renoveringstid / kostnad ha alltid bilen i körbart skick.

Råd 2
Om du av en händelse plockar ner bilen i molekyler. Skriv direkt en lapp med vilket skick du önskar på slutresultatet.
Jämför sedan alla bitar med texten på lappen.

Missar du det på en pryl så blir den kromad / skinande blank / ursnygg och då ser allt annat ut som skit = du har just då kommit in i pedantrenoveringsträsket. Att hamna där är dyrt.


/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by PeterB »

QV wrote: Om du av en händelse plockar ner bilen i molekyler. Skriv direkt en lapp med vilket skick du önskar på slutresultatet.
Jämför sedan alla bitar med texten på lappen.

Missar du det på en pryl så blir den kromad / skinande blank / ursnygg och då ser allt annat ut som skit = du har just då kommit in i pedantrenoveringsträsket. Att hamna där är dyrt.

/Janne
Oj vilket fantastiskt råd, men ack så svårt att följa, QV, hur gick det för dig själv? :lol:
Jag har gjort bort mig med kromad ventilkåpa och uppfräschad luftrenare. Som tur är har jag patinerade bitar kvar och det blir till att återställa den, det ser ju trevligt ut men när motorn och resten under huven inte matchar så är det mer rätt med lagom slitet rakt igenom. Följ QV:s råd annars är risken att du antingen gör dig fattig eller så tröttnar du.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
Ingvarh
Posts: 35
Joined: Wed Sep 10, 2008 6:25 pm

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by Ingvarh »

Kunde inte undgå att döpa tråden till liknade då jag såg ännu en tidigare med samma namn, dock har jag för mig om man ändra till en viss % andel så kan man kalla "märket" sitt eget :roll:

Ja, ska se om jag kan följa råden, kommer väl att bli svårt ibland. Men ska försöka få igång den så fort som möjligt efter lackering etc och ska fixa de sista smådetlajer som krom, och andra små detaljer med tiden efter. Ang fälgarna så hade min farbror 4st liggandes till denna årsmodell som han sa att jag kunde få/köpa så det var ju positivt.
Tänkte jag kunde uppdatera med lite bilder under nedrivning, har inga "nya" bilder då svetsen började kärva med trådmatningen så har inte kunnat komma allt för långt.

Det var de här grillgallerna som satt på vilket jag tycker liknar de från 65/66 eller när nu dessa kom.
Image

Reservhjulsbaljan tycker jag de flesta får hål i.
Image

Image


Image

Image

Bakrekofångaren var lite sleten, ska se om jag kan hitta en bra/fin kant på skroten när jag ska dit, behöver även en till kofångarenfram fast på högern.
Image

Rosthål pigga alltid upp vadan..
Image
Last edited by Ingvarh on Tue Apr 27, 2010 7:57 am, edited 1 time in total.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by QV »

Eftersom du river bilen så kommer nästa råd
Släng inget! Även en rostig bit kan ge information om hur prylen satt monterad (allt beroende på hur originalnördig man är).

Rådet om att bestämma sig för skicket först innan renovering kommer inte från mig utan från min plånbok..... :shock:

Förövrigt är det bra att den "ser ljuset igen". En Amazon gör sig bäst på vägen.

Grillen är inte från rätt årsmodell som du redan ha listat ut. Den modell du behöver är en av de "dyrare". Så redan här behöver man bestämma sig för det slutgiltiga skicket.

Jag fick lite olika "putskvalite" på mina delar som sitter på bilen. Det störde mig lite i början men nu börjar det jämna ut sig efter 1500 mil brukande.

Kom ihåg

SLÄNG INGET, förens du är färdig (vilket man aldrig blir)

/Janne

som började riva lite i bilen 1992 när jag ställde av den. Han riva ut mattan (den grå original) efter några år så vart den inte bättre där den låg, fick se att denna matta fanns att köpa reproduserad så vid ett tillfälle "försvann" mattan i ren okunskap. Sedan kom informationen fram att den reproduserade mattan inte är helr rätt för en originalrenovering... :evil: så nu har jag en matta från en 61'a.....

Grillen är dyr man mattan är svårare.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply