En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Ingvarh
Posts: 35
Joined: Wed Sep 10, 2008 6:25 pm

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by Ingvarh »

QV wrote: Eftersom tråden ligger i "original" så upplyser jag om att denna skarv skall finnas där om man vill MHRF försäkra bilen.
Förövrigt får du göra som du vill!

/Janne

Håll tempot uppe på renoveringen bara / allt som blir fel första varvet fixar man på nästa :shock:


Okey, suttit och kollar runt lite på MHRF¨s hemsida och står att den inte får vara ombyggd om inte detta har skett innan 20år. Men hur blir det med andra sidan? Var inte precis en lika dan skarv där men de måste finnas en skarv eller? För det är väl ingen skarv på de ekonomiplåtar man köper och svetsa på eller går dessa att inte försäkra med MHRF? :? Sedan hur blir det med om man sänker bilen ev? För då går det väl inte under kategorin "Original" längre eller gäller det själva karossen bara? och inte axlar och dylikt?
Blev många frågor där, men är väldigt ny inom hela försäkringsbiten och allt då man inte har behövt vara insatt i att tidigare.

// Ingvar
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by QV »

Läste i en tråd / artikel om en person som vart vägrad försäkring på sin originalbil på grund av att en skarv var överspacklad. Om detta är en regel som tolkas hårt av varje besiktningsman vet jag inte. Skrev mest inlägget för att upplysa om att detta har skett (eftersom tråden ligger i original).

Sälv har jag inget intresse i denna typ av försäkring eftersom jag vill bruka bilen när jag vill och till vilket syfte som helst. (det är min leksak) Om du har intresse av denna hobbybilsförsäkring vet endast du. Det vore ju synd om du fick komentaren när bilen är helt färdig.......

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Ingvarh
Posts: 35
Joined: Wed Sep 10, 2008 6:25 pm

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by Ingvarh »

QV wrote:Läste i en tråd / artikel om en person som vart vägrad försäkring på sin originalbil på grund av att en skarv var överspacklad. Om detta är en regel som tolkas hårt av varje besiktningsman vet jag inte. Skrev mest inlägget för att upplysa om att detta har skett (eftersom tråden ligger i original).

Sälv har jag inget intresse i denna typ av försäkring eftersom jag vill bruka bilen när jag vill och till vilket syfte som helst. (det är min leksak) Om du har intresse av denna hobbybilsförsäkring vet endast du. Det vore ju synd om du fick komentaren när bilen är helt färdig.......

/Janne
Okey, som sagt även där få jag se hur jag ska göra, är väl som du och vill bruka bilen.

Har inte skett så mycket. Färg och dylikt fick vänta denna veckan då jag är i lite behov av pengar. Få se om jag få från sommarjobbet i slutet snart eller nästa månad.
Men har ju alltid massa att göra så behöver inte beställa allt nu. Ingen kamera igen då systern fortfarande var i behov av den under midsommar, (för hoppas att alla har haft en rolig och trevlig sådan också!)

För att summera helgen så har följande skett:

-Fixat alla detaljer inför lackering på axlarna. Bromssköldar och hela kitet. ( konstaterat att jag behöver lite mer saker till axlarna innan jag kan montera ihop men ingen större summa som det ser ut.

Inte så mycket som sagt. Blev lite annat att göra då midsommar har varit som sagt. Sedan är det dags för HÖ-körning på gården så blev att göra det också!.

Har dock en fundering som sitter och kliar mig i bakhuvudet. Kröp under där bakaxeln ska sitta monterade och började knacka lite på skålarna där fjäderbenen ska sitta placerade till (de i karossen) och upptäcker att en av dessa är riktigt dåligt skikt och undra om dessa är samma som nummer 13 på bilden, den under 18 är den jag ska ha.

Image
För jag ser inga hål i de andra där gummibussningen ska sitta i och tycker jag inte hittar några skruvar till själva skålen ,kanske finns under massan har inte kollat ordentligt, eller är denna svetsad på karossen?.

Var väl allt som sagt.

// Ingvar
Ingvarh
Posts: 35
Joined: Wed Sep 10, 2008 6:25 pm

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by Ingvarh »

Såja! Det var ett bra tag sedan man uppdaterade med lite bilder, fick hem kameran idag efter en lång tid. Sprang ut och tog några bilder, inte allt förmycket har hänt sedan sist men det går framåt. SKA få den rullandes i sluten av sommaren.

Men som sagt lite bilder:
Färgen hemma och även de nya bromsslagarna.
Image
Slipade till ventilerna på jobbet och ska gå på ventilsätena i veckan sedan lacka och montera ihop motorn igen.
Image
Image

Image
Image
På karossen har det väl inte hänt lika mycket som man hade hoppas på men det tar tid. Dock inte så mycket kvar. Bara den jobbigaste biten och kolla så att allt stämmer så inget bli fel vid ihopmonteringen.
Image
Motorutrymmet klart,
Image
Image
Märkte att dörren inte blev i de resultat jag hade hoppats på när de var monterade så blir att göra om och göra rätt.
Image
Fick lov och testa hur det blev men lacksprutan, Epoxy Primer pålagt.
Image
Trösklarna klara. som jag har sagt ett antal gånger, men nu borde de vara klara iallafall. :lol:
Image
Instrumentpanelen borta och bara kabelhärvan kvar
Image
Ser rörigt ut men jag tror jag har koll på vart de mesta ska sista, bakom lyktorna ligger alla skruvar till bilen uppdelade och kategoriserade efter dess utförande.
Image
Rent (mesta dels) på förgasaren och värmefärg på gren/insugsröret. Synd att de var lite skadat på högersidan bara..
Image
Sedan den fjäderskålen var det jag syftade på. Vet inte om man kan ta en som sitter mot själva axeln och montera där uppe, tyckte de inte stämde riktigt överens med höjden på kanten så fjäderna kanske "hoppa" ur ifall den är för liten. Något tips hur jag ska göra.?
Image


Ska som sagt beställa hem bussningar och gud vet allt till axlar och motorn så jag kan slänga ihop det och lägga i klart högen. Sedan är det bara karossen kvar att gå igenom och lacka. Nästan fullt rostlagad bara dörren, köpa en ny högerframskärm, och droplisten, måste bara fåtag i en bra kap sedan så ska jag till skroten och låna en från en donator.


Liten uppdatering hur det ser ut i dagsläget.
Var nog allt jag hade för idag

//Ingvar
Harry Dahl
Posts: 58
Joined: Wed Feb 03, 2010 1:54 pm
Location: Vendelsö

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by Harry Dahl »

Hej.

Fjäderfästet, det övre, har nummer 668777. CVI har det listat, ,men inget pris, utan de vill att man ringer och frågar...(?)

Ser bra ut för övrigt, kämpa på så är det snart klart!
Ingvarh
Posts: 35
Joined: Wed Sep 10, 2008 6:25 pm

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by Ingvarh »

Harry Dahl wrote:Hej.

Fjäderfästet, det övre, har nummer 668777. CVI har det listat, ,men inget pris, utan de vill att man ringer och frågar...(?)

Ser bra ut för övrigt, kämpa på så är det snart klart!
Tack! Glömde bort CVI, har inte kollat med dom än ska ringa de i kommande veckan!.

En liten bilduppdatering var som har skett hittilldags.

Förra veckan slutade med att jag börja hämta in saker till axlarna på bilen, kommer nog bli rätt läckert stuk med dessa.
Image
Samma dag som man fick lön fick man detta paketet, så nu kan jag montera ihop det mesta. Fick ett par PU-bussning till länkarmarna. för de jag hade beställt var slut 8)
Image
Bearbetade ventilsätena sedan finslipade in det med "indian-pinne"
Image
Monterade ihop och kollade om det läckte, på med bensin/t-röd sedan fullt tryck med kompressorn genom in/utgången, testade även det när man häller i bensin/t-röd igenom in/utgången och vänder toppen rätt sedan se om det läcker igenom. Dugligt var det. Ska ändån bearbeta toppen i framtiden om allt går som planerat :twisted:
Image
Lite som har skett idag också, eller nyss. Grupp bild, ser inte lika bra ut på nära håll men duger för bruksbil :D Ska komplettera färgen på de delarna imorgon bitti.
Image
Image
Är Epoxy Primer jag använde på de delar sen så bli det slipgrund överallt
Image
Image
Image
Sedan var motorn ihop renoverad, uppmätt och kolla så allt ser bra ut sedan lackad.
Image

Bli att ligga i nu, gick på semester så få härja glatt dag ut och in på Amazonen tills skolan börja igen!

Det summera väl det större delarna som ha hänt på bilen, har varit rätt så många slip/svetsbilder hittills men förhoppningsvis så ska det ändras

// Ingvar
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by 123GT »

Snyggt jobbat och alltid lika roligt att se projekt förvandlas till bil igen, nästan som en larv som blir en fjäril ... :shock: nåja nog med poesi, ser bra ut iallfall, håll ångan uppe !
/sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Lemmy 121
Posts: 237
Joined: Tue Aug 11, 2009 8:31 am

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by Lemmy 121 »

Håller med föregående. Snyggt jobbat!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by Hasse63 »

Du vet väl att ventilsätesbredden ska vara 1.4 mm, ser ut som du har 3 :roll:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Ingvarh
Posts: 35
Joined: Wed Sep 10, 2008 6:25 pm

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by Ingvarh »

Alltid kul att höra att folk tycker om vad man gör :D
Hasse63 wrote:Du vet väl att ventilsätesbredden ska vara 1.4 mm, ser ut som du har 3 :roll:
Juste! Dock så borde detta inte orsaka något problem, eller? För man fick det tätt, sedan så borde de inte sjunkit ner alltförmycket?
Fast det kanske bli så att det inte öppna lika mycket?

Kanske lite bilder passar när man ändå skriver.

Monterade som sagt ihop framaxeln och så behöver jag nya stag för krängningshämmaren, lika bra när man ändå är igång.Även bussningar till stötdämparna.
Image
Sedan var det halva karossen tur att få sig en dusch. Så blir att bearbeta de små skavankerna som är kvar på bakdelen/taket
Image
Image
Image

Ska ta tag i att fixa dropplisterna nu så man kan få hela karossen klar.

Men var väl allt hittills,

// Ingvar
volvoamazon1967
Posts: 251
Joined: Sat Feb 13, 2010 9:17 pm

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by volvoamazon1967 »

Detta blir ju helt kanon :D
//Helmer

*1967 Volvo Amazon
*1972 Chevrolet Kingswood (full.utr)
*1948 Husqvarna mod.24 "Svartqvarna"
*1988 Volvo 744 tic
*1988 Volvo 744
*1998 Volvo V70 AWD 2,5T
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by Blomquist »

Jag är impad av kvaliteten, särskilt när man ser under vilka fysiska omständigheter projektet befinner sig i.
Har kanske missat det, men vad har du tänkt dig för färg?
210 -64, 223 -68
Ingvarh
Posts: 35
Joined: Wed Sep 10, 2008 6:25 pm

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by Ingvarh »

Blomquist wrote:Jag är impad av kvaliteten, särskilt när man ser under vilka fysiska omständigheter projektet befinner sig i.
Har kanske missat det, men vad har du tänkt dig för färg?
volvoamazon1967 wrote:Detta blir ju helt kanon :D
Oja, det blir rätt så bra. Dock så måste en sanering av lokalen ske innan topplacken, trillar ner säd längs väggarna :shock:
Bilen kommer att bli helsvart vid slutet.

Passar på med lite bilder igen även om inte allt förmycket har hänt sedan sist.

Lite småsaker till så är den också klar 8)
Image
Provmontering, igen. Främre halvan har fått sig ett omgång nu också så det är bara själva runt rutramen som är kvar.
Image
Image
Image
Image

Har väl som sagt lite småsaker kvar men i helhet så börja karossen bli klar vilket är en rätt så go lättnad.
Borde väl vara allt, tror att jag inte har glömt något.

// Ingvar
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by 121 »

Nej, men nu är det snart dags för en uppdatering tycker jag...
Ingvarh
Posts: 35
Joined: Wed Sep 10, 2008 6:25 pm

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by Ingvarh »

Hade hoppas på att jag skulle kunna göra en lite roligare uppdatering denna gången men så blev det inte, tyvärr så har inga extrema förändringar skett i garaget. Har gått och väntar på lite saker.
Men visst lite har hänt så kan lägga upp lite bilder.

Lite smått och gott, trodde det var så ska montera ihop bromsarna/trummor nu.
Image
Fick lov att testa glasblästra lite, helt OK resultat.
Image
Som sagt, karossen har väl stått stilla. Hittat ett till rosthål efter har slipat runt lite.
Image
Image
Image
Image
Image

Ringde och hörde med CVI angående fjäderfästet detta hade utgått. Så det blir att beställa hem de nedre och modifiera till de bakre.
Var även på skroten och kollade efter en skärm hittade en med rosthål men någorlunda men för 800kr fick det vara. Så få se hur det bli med den andra skärmen.


Som sagt, inte så mycket.

// Ingvar
Post Reply