En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by einar- »

Va fan de där är ju en typplåt till en 740 dom stansat in amazonens typbeteckning på :roll:
Och km-räknaren går runt vid 9999mil så den kan lika gärna gått 15000 eller 25000 mil

Snyggt jobbat för övrigt
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by QV »

Förstärkningsplåten skall sitta på insidan av reservhjulsbaljan. Det finns det verkstadsmeddelande som visar montaget. Någonstans i forumet finns denna länk redan framtagen.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Ingvarh
Posts: 35
Joined: Wed Sep 10, 2008 6:25 pm

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by Ingvarh »

einar- wrote:Va fan de där är ju en typplåt till en 740 dom stansat in amazonens typbeteckning på :roll:
Och km-räknaren går runt vid 9999mil så den kan lika gärna gått 15000 eller 25000 mil

Snyggt jobbat för övrigt
haha, mjo tyckte att plåten såg väldigt suspekt ut för att suttit i en Amazon, få se om man kan komma över en Typplåt och stämpla in siffrorna själv.
QV wrote:Förstärkningsplåten skall sitta på insidan av reservhjulsbaljan. Det finns det verkstadsmeddelande som visar montaget. Någonstans i forumet finns denna länk redan framtagen.

/Janne


Okej, om jag har förstått det rätt så ska det bara vara en 1-1,5 mm plåt liggandes i reservhjulsbaljan? Sitter och fundera på vad denna/hur ska fylla någon funktion men om besiktningen är petiga på det så är det väl lika bra och svetsa dit :wink:

Var det denna verkstadsmeddelandet du menade?
Image

Ser dock inte måtten ordentligt på bilden, men det borde man förhoppningsvis kunna finna någonstans

// Ingvar
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by QV »

jap det är rätt.

Angående måtten så är det bara att kolla i valfri Amazon med B18 B20 (orginal). Den sitter ialla (utom just de från 62...). Kolla att du har kåporna runt övre fjäderfästet också.


/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Ingvarh
Posts: 35
Joined: Wed Sep 10, 2008 6:25 pm

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by Ingvarh »

QV wrote:jap det är rätt.

Angående måtten så är det bara att kolla i valfri Amazon med B18 B20 (orginal). Den sitter ialla (utom just de från 62...). Kolla att du har kåporna runt övre fjäderfästet också.


/Janne
Slängde en titt i övre hjulhusen, om jag förstod det rätt så skulle det sitta nästan över hjulet på utsidan, Tycker det inte ser ut som något sitter där, verkar mysko då den har gått igenom besiktningen med dragkroken monterad?
Image
Sedan så har man varit och arbetat lite.
Image
Skulle slipa ner det sista och fann detta täckt under spacklen och färg
Image
Passade på att sopa golvet lite rent.
Image

Första gången jag tennspacklar (f.ö första gången som jag håller på med plåtarbete och rotslagning på ett fordon ), var lite små lurigt men fick till slutresultatet O.K, verktygen jag använde.
Image
Dock glömde jag ta bild slutresultatet :roll: Men en bild på när tennet är på plats.
Image
Fixade till dropplisten, fick dock smälta om och göra det lite jämnare, återigen ingen slutbild.
Image
Var väl så gott som allt på ena A-stolpen fixad.
Image
Sedan börja jag blästra det mesta delarna på karossen som behövdes.
Image
Image
Image
Måste gå över sandplåtarna en gång till
Image
Image
Hittade en gammal lagning under 1cm spackel över hela huven.
Image
Slipade ner att och la på lite nytt för att göra göra det slätare och mindre spackel.
Image
Var väl allt för lördagen, kameran ballade ut under nattens gång så jag kunde inte fotat något idag. Hann dock inte med allt för mycket, slet ut ljudmattor, finslipade lite på karossen. blästrade ena skärmen och dörren. Sedan blev det att gå in och studera för dagen.

Sedan arbetet under veckas småtimmar blir nog kromet om jag kommer över lite finkorningt slippapper. ( Hört att man ska gå över det med 1200våtslip och 2000 för att senare kunna polera upp det fint, så kör nog på den metoden)
Image

Fick inte hem någon svetsgas denna veckan. Ska in och höra runt lite imorgon och slutföra svetsningen på karossen. Så till helgen så kommer jag (förhoppningsvis) kunna lyfta ut axlarna och göra de redo.

liten småfråga dock:
Hur är det med grenröret på en 62:a, passa ett från en med dubbelfläs/B20 insug och grenrör. Kommer ju ut billiga SU som man ibland fundera på att lägga ett litet bud.

// Ingvar
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by QV »

Inte finns det några kåpor där!
Verkar som om besiktningen inte viste vad de gjorde då, det är väl få besiktningsmän i dag som har koll på att de skall vara där idag så "risken att åka dit" är nog inte så stor.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by A-masen »

Måtten på Volvoritningen, förstärkningsplåten i reservhjulsbaljan, är 1 3/4", eller 45 mm, som är ungefär detsamma.

Även om dagens besiktningspersonal skulle vara oupplysta om vad som krävs, kan du ju sätta dit förstärkningarna för din egen, och bilens skull.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by QV »

Jo det är riktigt. Man får ju förmoda att plåtarna gör nytta.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Ingvarh
Posts: 35
Joined: Wed Sep 10, 2008 6:25 pm

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by Ingvarh »

Ännu en helg har passerat och som vanligt så blir det att skruva för glatta livet. Upptäckte att jag har ägt Amazonen i sågott som två månader, f*n vad tiden går fort när man har roligt :D

Som vanligt så har man fotograferat lite, hoppas att det finnes något roligt att se på :wink:

Började helgen med att åka till skroten och inskaffa ett bakluckehandtag, skicket är inte det finaste men går att polera upp det värsta iallafall. Har väl bestämt mig att jag gör lite småsletet rakt igenom på kromdelarna, men fixa självfallet upp det man kan.
Image

Sen lite bilder på slutresultatet på droplistern.
Image
Image

Fick inte hem någon svetsgas då våran tub var förgammal för att provtryckas och fyllas så blir att skaffa ny :evil: Men jag bockade så gott som all plåt så det är bara att svetsa dit när man få hem gas.
Image
Image
Image
Image

Grovspackling och slipning ( även tennspackling )
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Sedan blev det att skruva lite igen.
Image
Image
Fjädrarna ser inte allt för mysiga ut. Blir att köpa nya dock så tror jag att det blir 30-40mm sänkning, Fortfarande osäker dock. Men tror att det kan bli ett lagom stuk.
Image
Fixar man det mesta med :lol:
Image
Image
Blir att ta in allt till skolan och blästra under raster så man jobbar lite i skolan iallafall, saxpinnen till kronmuttern var en spik, såg rätt så roligt ut när man plockade den fettkoppen
Image

Blev att göra ett litet sidoprojekt för att dra in en liten slant till Amazonen. Blev att slipa rent en tank och fixa de mesta rostplatserna. Så påväg att leverera den till "kunden", fint väder 8)
Image
Fick en slant och plocka på mig lite saker, han hade en garagerensning.
Image
Fundera om man ska göra ett stativtill denna och montera i mittkonsolen på något fint sätt. Kan även montera elhissar om man känner för det ( Blir förmodlinge INTE så.)
Image
Fann även montersatser till bromas, dock till en 140 men är det samma bak som på Amazonen? Annars så blir det att sälja lite under marknaden ev ge till klasskamraten om han behöver till sin.
Image
Image

Blev en liten uppdatering där. Var väl allt för denna veckan.

// Ingvar
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by einar- »

+ för skruvstädet i flakkanten på flakmoppen 8)
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by sn@kesh!t »

Broms monterings satsen lär inte passa då 140 har skivbromsar bak och amazonen har trumbromsar
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by Blomquist »

Undrar hur gammal flaska du ligger inne med. Själv har jag en från 1949 och den
har det aldrig varit något snack om. :)
210 -64, 223 -68
Ingvarh
Posts: 35
Joined: Wed Sep 10, 2008 6:25 pm

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by Ingvarh »

einar- wrote:+ för skruvstädet i flakkanten på flakmoppen 8)
Ett obligatoriskt sak att ha på servicefordonet. Väldigt smidigt att ha när man ska hägna med el-stängsel också , :lol:
sn@kesh!t wrote:Broms monterings satsen lär inte passa då 140 har skivbromsar bak och amazonen har trumbromsar
Visst ja, hade förträngt det, aja de var väl inte så dyra ändån. Men är ju alltid roligt att spara in en slant :roll:
Blomquist wrote:Undrar hur gammal flaska du ligger inne med. Själv har jag en från 1949 och den
har det aldrig varit något snack om. :)

Uuuh, öh tror att den var sedan 1950 så din är ju äldre,hum. Dock så gick provtryckingstiden ut 09 har om jag förstod det rätt, så kan vara därför? De sa iallafall att det var en säkerhetsrisk att provtrycka och fylla. men men

// Ingvar
Ingvarh
Posts: 35
Joined: Wed Sep 10, 2008 6:25 pm

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by Ingvarh »

Veckan har passerat igen och man har äntligen gått på sommarlov så nu kan man koppla av mer på nätterna och arbeta med Amazonen istället för att läsa läxor 8)

Ingen bilduppdatering på Amazonen för denna veckan, så blir att skriva (För protokoll nu så slipper man det inför Projektarbetet i 3:an)

Hur som helst:

- Blästrat framvagnen och alla dess delar utom bromssköldarna. ( Blev att blästra allt hemma istället, var inget drag i skolans bläster!)
- Skruvat bort och ner bakvagnen och börjat skrapa bort lite massa, dock så var en dämpare och båda momentstagen slut/sprukna så blir att köpa nytt :x
- Kapade bort bakre delen på vänster tröskeln och bockade ny plåt där, fann rätt så stora rosthål under lite massa.
- Spacklat upp skärmen och gjort den klar inför lackering. Slipade även av bakluckan, även massa smådetaljer inne i bilen så man inte glömmer göra något så man får blandade färgen i bilen
- Slet bort instrumentpanel och gömde kablarna i lite påsar och dylikt och skruvade bort vindrutetorkarna. (Bort med rattstång,styrväxel och hela kitet)

Är väl de större delar som har skett. Har återigen lite småfunderingar som man har gått och grumlat på under veckans gång.

:?:
Ska axlarna vara i samma färg som bilen eller var det i en annan nyans? Har för mig att jag har läst att de ska vara i någon ljusblå och så hittar jag inte detta igen så kan fått det om bakfoten. Vore bra och veta då man ska beställa hem lite färg nu i veckan.
Även om det går ifall man inte kan få några nycklar till tändningslåset om man kan köpa ett från VP och montera i den gamla hållaren? Har inte kollat så kan vara renstat där i ( ifall det nu går)
Söker en planslip-Slipfil-Långslip manuell sådan och hittar det inte (Kalmar trakten) få be kusinen köpa på biltema ifall han skulle komma ner. Men vore fint att hitta det också, någon som vet?

Ska även beställa detta Lackpaket ifall någon är sugen att veta.
Lackpaketet består av:

- 2 liter 2-komponet lack
- 1 liter härdare för lacken
- 1 liter förtunning
- 1 liter slipgrund
- 0,5 liter härdare till slipgrund
- 2 st mixkoppar 1300 ml
- 3 st rörstickor
+ lite andra småsaker.
- 1 Liter Epoxy Primer (För blästrade delar mest, smetar även på karossen)
- 1 Liter hädare för Epoxy Primern.

Summera väl det mesta, hörde även med farbror ang fälgarna och han skulle börja söka efter de. Sparade även in en slant pga att alla belägga och hjulcylindrar såg fina ut runt om. Även brodern ska fixa en gastub så man kan slutföra det sista på rotslagningen och smeta på lite färg. Så lite positivt också. :D

//Ingvar
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by QV »

Ingvarh wrote:Image
Eftersom tråden ligger i "original" så upplyser jag om att denna skarv skall finnas där om man vill MHRF försäkra bilen.
Förövrigt får du göra som du vill!

/Janne

Håll tempot uppe på renoveringen bara / allt som blir fel första varvet fixar man på nästa :shock:
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply