En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada
Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada
Ja tänk att rost blir man aldrig befriad från
Janne: Nu lurar saaben runt hörnet igen.
Janne: Nu lurar saaben runt hörnet igen.
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada
Rosten dyker alltid upp vart man än håller på att arbete, men utan den så kanske man inte uppskatta/bli stolt över ens arbete lika mycket vid slut kanske?
Är väl också i behov av nya mattor om jag inte kan fixa till de jag har nu, såg att de dock kosta mulltum! Kan inte undgå att fråga hur ser man skillnad på mattorna mellan årsmodellerna?, har aldrig lagt märke till det faktisk.
Lite bilder kanske uppskattas
Som jag sa tidigare så är väl mina mattor inte i det finaste skiktet då de hade limmat på plysch på att, men ska se om man kan återgärda det. Den övre delen hade gått sönder så ska se om man kan sy ihop och dölja med mittkonsolen för tillfället ( Det vita är lim och undersidan på plyschen ) . Mattorna är väl inte de jag prioritera mest för tillfället
Under mattorna så fann jag något som liknar en gammal rostlagning
Lite kromputs, är väl inte riktigt klar, men skillnad blev det sedan de var från början. Tror ni man kan knacka ut bucklan lite lätt på lyktringen lite försiktigt?
Lite bilder under helgens gång också.
Som ni kan se på den första bilden på taket så blev det inte så värst fint ( hade inte så bra verktyg ), men det andra blev jämt och fint. Är dock väldigt osäker på vilket som ger bäst slutfinish.
Om man gör bilen plåtren för att sedan lackera, eller bara rugga upp den gamla ytan och lackera på det
Sedan rostlagningen blev det inte så mycket av, har sprungit runt på gården sökandes efter någon vettigt plåt. Fann ett tak till en 240 som få bli donator tror att det lär gå vägen.
Var väl allt för tillfället
Är väl också i behov av nya mattor om jag inte kan fixa till de jag har nu, såg att de dock kosta mulltum! Kan inte undgå att fråga hur ser man skillnad på mattorna mellan årsmodellerna?, har aldrig lagt märke till det faktisk.
Lite bilder kanske uppskattas
Som jag sa tidigare så är väl mina mattor inte i det finaste skiktet då de hade limmat på plysch på att, men ska se om man kan återgärda det. Den övre delen hade gått sönder så ska se om man kan sy ihop och dölja med mittkonsolen för tillfället ( Det vita är lim och undersidan på plyschen ) . Mattorna är väl inte de jag prioritera mest för tillfället
Under mattorna så fann jag något som liknar en gammal rostlagning
Lite kromputs, är väl inte riktigt klar, men skillnad blev det sedan de var från början. Tror ni man kan knacka ut bucklan lite lätt på lyktringen lite försiktigt?
Lite bilder under helgens gång också.
Som ni kan se på den första bilden på taket så blev det inte så värst fint ( hade inte så bra verktyg ), men det andra blev jämt och fint. Är dock väldigt osäker på vilket som ger bäst slutfinish.
Om man gör bilen plåtren för att sedan lackera, eller bara rugga upp den gamla ytan och lackera på det
Sedan rostlagningen blev det inte så mycket av, har sprungit runt på gården sökandes efter någon vettigt plåt. Fann ett tak till en 240 som få bli donator tror att det lär gå vägen.
Var väl allt för tillfället
Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada
Varit ute i garaget igen och som vanligt så tycker man att man borde hinna mer än vad man egentligen hinner, men hann att dokumentera lite vid intresse.
Kapade ut och bockade till en liten plåtbit som blev hyfsad, kanske lite låg kant undertill men synes förhoppningsvis bara på näranhåll
Kapade bort den gamla tröskeln och blästrade sedan så provmonterade min bockning, blev inte så bra resultat men ska se om jag kan komma över/låna en riktigt plåtbock.
Blev lite halvt resultat då man använde sig av dessa verktyg
Satt även och funderade på om det var svart dörrklädsel också när bilen var svart eller om det var beige som sätena, tänkte att det kanske blev mycket svart med ramen svartmålad och tyget också svart?
Blev en liten bonus på de mesta kromdelarna. ( inte polerade )
Var väll allt för denna veckan.
// Ingvar
Kapade ut och bockade till en liten plåtbit som blev hyfsad, kanske lite låg kant undertill men synes förhoppningsvis bara på näranhåll
Kapade bort den gamla tröskeln och blästrade sedan så provmonterade min bockning, blev inte så bra resultat men ska se om jag kan komma över/låna en riktigt plåtbock.
Blev lite halvt resultat då man använde sig av dessa verktyg
Satt även och funderade på om det var svart dörrklädsel också när bilen var svart eller om det var beige som sätena, tänkte att det kanske blev mycket svart med ramen svartmålad och tyget också svart?
Blev en liten bonus på de mesta kromdelarna. ( inte polerade )
Var väll allt för denna veckan.
// Ingvar
Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada
Ingvarh wrote:Satt även och funderade på om det var svart dörrklädsel också när bilen var svart eller om det var beige som sätena, tänkte att det kanske blev mycket svart med ramen svartmålad och tyget också svart?
Någon har troligen målat om dörrsidorna till svart. Dom skall vara i samma färg som sätena.
Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada
Nu har man varit ute i garaget igen under helgen, dåligt väder hela så det har inte blivit så mycket slipandes då dålig ventilation finnes. Hann dock med att bocka lite plåt och rengöra växellådan, även en liten slipning i bagageutrymmet.
Fick med några bilder:
Farsan hittade en gammal PV-växelknopp, antar jag den helgråa varianten
Hemmagjord plåt valsare vilket min broder skapade åt mig, gjorde jobbet förvånansvärt bra.
Projekt trösklar nr.2
Men det var väl de jag hade för denna helgen/måndagen.
// Ingvar
Fick med några bilder:
Farsan hittade en gammal PV-växelknopp, antar jag den helgråa varianten
Hemmagjord plåt valsare vilket min broder skapade åt mig, gjorde jobbet förvånansvärt bra.
Projekt trösklar nr.2
Men det var väl de jag hade för denna helgen/måndagen.
// Ingvar
Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada
Yuok koppling mot kardan, det känner man igen från min egen bil.
Tycker du att spaken inte känns stum nog så har det nyrenoverade lock på SVIS. Passa på att renovera lådan också så kommer den att hålla bilens resterande livstid ut.
/Janne
Tycker du att spaken inte känns stum nog så har det nyrenoverade lock på SVIS. Passa på att renovera lådan också så kommer den att hålla bilens resterande livstid ut.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada
Helgen har så gått som passerat och lite har man lyckas åstadkomma under dess gång.
Blev att fixa dörren så man kunde slutföra den ena sidan på amazonen.
Uppsamlingssystem av blästersand
Mina förmågor med plåtslageri är inte de största men försöker lära mig
Sedan blev det att åka iväg för ett kolla runt på en veteranutställning i närheten av en, självklart så glömde man kameran i bilen Men såg 3 st Amazoner varav en utav de hade Amazonklubbens märke i rutan. Var även en liten marknad utanför där jag försökte fynda lite saker till bilen. Var en säljare där som hade lite smått och gott till en amazon. Olyckligtvis inget till en -62 ( Grill eller bakluckhandtag ) vilket jag var ibehov av. Dock fann jag detta för en billig summa.
Blev hem och slita och riva då jag ska ha ett reflexhus hemma liggandes någonstans men kan inte hitta det än Så det blev att åtegå till rostlagningen.
Lite isolering som man kan ge till katten och leka med? Såg lite små komiskt ut när man drog ut det
Började skrapa bort alla massa i bagadeutrymmet och fann några småhål, rost, min dolda passion...
Hoppade vidare till den andra sidan tröskeln och började arbeta lite där.
Blästrat och härjat
Mitt uppe i att kolla hur det ser ut från de flesta viklarna så finner jag detta på passagerarsidan,
Så kapade bort en bit och sedan fick det vara för den helgen. Så får ta och finjustera lite svetsning och inpassning imorgon ihop att man inte behöver göra allt för mycket annat på ens lediga dag
Var väl allt för nu // Ingvar
Tänkte ta och kolla igenom växellådan och motorn vid ett senare tillfälle, har inte så mycket utrymme och kan bli rörigt att hålla på mer massa saker samtidigt. Förhoppningsvis är det inte allt för sletna för om man kolla på milmätaren så har bilen rullat 5400mil Det finns lite annan information på papper som lutar åt att det kan stämma så har tummarna i kors!QV wrote:Yuok koppling mot kardan, det känner man igen från min egen bil.
Tycker du att spaken inte känns stum nog så har det nyrenoverade lock på SVIS. Passa på att renovera lådan också så kommer den att hålla bilens resterande livstid ut.
/Janne
Blev att fixa dörren så man kunde slutföra den ena sidan på amazonen.
Uppsamlingssystem av blästersand
Mina förmågor med plåtslageri är inte de största men försöker lära mig
Sedan blev det att åka iväg för ett kolla runt på en veteranutställning i närheten av en, självklart så glömde man kameran i bilen Men såg 3 st Amazoner varav en utav de hade Amazonklubbens märke i rutan. Var även en liten marknad utanför där jag försökte fynda lite saker till bilen. Var en säljare där som hade lite smått och gott till en amazon. Olyckligtvis inget till en -62 ( Grill eller bakluckhandtag ) vilket jag var ibehov av. Dock fann jag detta för en billig summa.
Blev hem och slita och riva då jag ska ha ett reflexhus hemma liggandes någonstans men kan inte hitta det än Så det blev att åtegå till rostlagningen.
Lite isolering som man kan ge till katten och leka med? Såg lite små komiskt ut när man drog ut det
Började skrapa bort alla massa i bagadeutrymmet och fann några småhål, rost, min dolda passion...
Hoppade vidare till den andra sidan tröskeln och började arbeta lite där.
Blästrat och härjat
Mitt uppe i att kolla hur det ser ut från de flesta viklarna så finner jag detta på passagerarsidan,
Så kapade bort en bit och sedan fick det vara för den helgen. Så får ta och finjustera lite svetsning och inpassning imorgon ihop att man inte behöver göra allt för mycket annat på ens lediga dag
Var väl allt för nu // Ingvar
-
- Posts: 219
- Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
- Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland
Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada
Ska du ha bilen i röd 46 sedan eller vad blir det? Är precis som du i tagen att plocka ner det mesta på en och samma gång och laga efterhand som man också gör bilen klar för lack. Fasen vad tid det tar, du verkar dock ha ett något bättre tempo än en annan Fortsätt så, så jag har en måttstock att jobba mot
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada
Den ska bli svart 19, var det original och så ser det rätt så läckert ut tycker jag också . Mjo man försöker jobba på, är i behov av en bruksbil då körkortet är runt hörnet ,förhoppningsvis. Har sneglat in på din renovering också, blev inspirerad av din polering/tvättning av förgasaren och alla lister.cruisingphill wrote:Ska du ha bilen i röd 46 sedan eller vad blir det? Är precis som du i tagen att plocka ner det mesta på en och samma gång och laga efterhand som man också gör bilen klar för lack. Fasen vad tid det tar, du verkar dock ha ett något bättre tempo än en annan Fortsätt så, så jag har en måttstock att jobba mot
Sitter själv och småsneglar på Peter Widells (även andra självklart) renovering så man har ett "facit" att går efter
Bjuder på en bonus bild på något som bli ett litet projekt på Amazonen framöver
Ska se om det går att tillverka en sådan, fast i mer vitare kulör. Få tacka kompisen som hjälpte till och framställa den, jag som har pysslat lite med färgen som gör att det inte ser så fint ut
// Ingvar
Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada
Helgen har gått och som vanligt så har man spenderat den tiden i garaget Även då lördagen gick bort för att spendera på ett bröllop så har man fixat lite små saker.
Fixade till ratten på småtimmarna under veckan.
Slutresultat: ska nog lägga på något lager klarlack också.
Slipat lite och funnit mer rosthål. mumma! Finnes även ett litet hål på förasidan, glömde att fota det dock.
Dock så lagas det hål på andra ställen.
Blev slipa dörrarna och skärmarna. Blir att punktblästra nertill och runt listhålen
Körde slut på slippapper så det blir att inhandla under veckan, ska se om man kan få ventilkåpan att skina igen.
Har även en liten fundering, det saknas nycklar till tändningslåset och då det är placerat på rattstången så är det inte original om jag förstått det rätt, finnes det något sätt att kunna beställa via något nummer eller måste man byta ut hela
Så det var väl de för denna veckan/helgen/måndagen
//Ingvar
Fixade till ratten på småtimmarna under veckan.
Slutresultat: ska nog lägga på något lager klarlack också.
Slipat lite och funnit mer rosthål. mumma! Finnes även ett litet hål på förasidan, glömde att fota det dock.
Dock så lagas det hål på andra ställen.
Blev slipa dörrarna och skärmarna. Blir att punktblästra nertill och runt listhålen
Körde slut på slippapper så det blir att inhandla under veckan, ska se om man kan få ventilkåpan att skina igen.
Har även en liten fundering, det saknas nycklar till tändningslåset och då det är placerat på rattstången så är det inte original om jag förstått det rätt, finnes det något sätt att kunna beställa via något nummer eller måste man byta ut hela
Så det var väl de för denna veckan/helgen/måndagen
//Ingvar
Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada
Blädrade runt lite i tråden och fann en bild på objektet innan renoveringen. Bilen har dragkrok. Då skall man (om du vill ha kroken kvar) ha en förstärkningsplåt i reservhjulsbaljan. Du ser säker hur den skall sitta och storlek på plåten i den rostiga baljan.
/Janne
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada
Mjo, har hört det angående förstärkningsplåten men kom inte det 63-? ( har för mig att jag har läst det någonstans, kan fått det om bakfoten ) Men sitter i tankar på att demontera bort den, känns inte som att man inte kommer nyttja den alltför mycket men få se med tiden, kanske ändra mig.QV wrote:Blädrade runt lite i tråden och fann en bild på objektet innan renoveringen. Bilen har dragkrok. Då skall man (om du vill ha kroken kvar) ha en förstärkningsplåt i reservhjulsbaljan. Du ser säker hur den skall sitta och storlek på plåten i den rostiga baljan.
/Janne
Ingen som vet hur det är angående tändningslåset?
// IngvarH
Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada
I värsta fall kan du naturligtvis ta hela rattstången med dig till en låssmed. Det finns låssmeder som har "certifikat" och kunskap att jobba med lås som vanliga "nyckel- och klackservice" inte klarar av. Du kan ju höra dig för muntligen innan du börjar bära stan runt med en rattstång. I en färsk tråd berättas det hur du tar loss knäckskruvarna, som går att köpa nya.
Till äldre Amazon fanns rattlåset att köpa som "extra reservdel" som GDS, men bara på Volvo. Så om man vill, kan man ändå säga att det är original.
Till äldre Amazon fanns rattlåset att köpa som "extra reservdel" som GDS, men bara på Volvo. Så om man vill, kan man ändå säga att det är original.
Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada
Det är riktigt att plåten kom standardmonterad 63 på alla bilar, men eftersom du har monterad krok så krävde besiktningen att denna skall vara monterad så därför borde den finnas i din gamla balja. Det gäller förövrigt plåtarna runt övre fjäderfäste bak. Tar du bort kroken så kan du inte dra en gammal husvagn efter bilen längre..... jag skulle behålla den.
/Janne
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada
Har varit ute sökte, tyvärr så har jag misslyckas med ett av dina råd du gav mig, "Släng inget" den gamla plåten har försvunnit, dock så var den nerstyckad i smådelar. Men jag kröp under och tog ett foto se om jag är i närheten, jag ligger under bakaxlen och fota, är inte riktigt med hur förstärkningsplåten ska sitta, kan ju alltid vara bra att har plåten där ifall att vid slutet av renovering kanske montera dragkroken. En gammal SMV hade faktisk varit kul att ha ( dock på äldre dagar ) Ser nu att lagningen inte så allt för fin ut, få slipa till svetsfogarna och smeta på med bodyQV wrote:Det är riktigt att plåten kom standardmonterad 63 på alla bilar, men eftersom du har monterad krok så krävde besiktningen att denna skall vara monterad så därför borde den finnas i din gamla balja. Det gäller förövrigt plåtarna runt övre fjäderfäste bak. Tar du bort kroken så kan du inte dra en gammal husvagn efter bilen längre..... jag skulle behålla den.
/Janne
Har även fixat och donat med slipning och svetsning så lite uppdatering.
Hålet på förarsidan fixat.
Tröskel ihop satt och reda för hela spackling/lackerings procedur.
Kollade så det stämde med dörren och allt, tyckte det passade bra. Fick dock inget blästrat på den då munstycket började spöka
Hittade lite småhål som jag fixade till, tog visst ingen slutbild när allt var klart.
Fixar ut ojämnheterna i taket, dock så låter jag de nära droplisten vara då jag ska tennspackla så tar de vid ett senare tillfälle.
Medans jag gjorde ena A-stolpen redo för tennspackling så hjälpte min bror till att börja med motorutrymmet.
Blir veckas projekt under småtimmarna.
15år gammal soppa.
Kunde inte undgå att borsta lite på stryväxlen Funderade på om man skulle behålla den i denna färg.
Kännes skönt att det börja minskas lite med saker i förrådet och fler plåtdelar bli fixade.
De andra framsätena var fina under överdraget. Såg att det var en som annonserade ut såna framsäten jag skulle ha, dock i Malmö, rätt så bra sträcka att åka.
Hann även att slipa rent det mesta på övriga delar på karossen, har lite kvar inne i bilen med ljudmattor och bli av med.
Har några småfunderinga kvar dock bara.
Milmätaren står i kilometer på dessa, för då ska bilen rullat 5474,8 mil Verkar stämma övrens (skapligt iallfall) med dokumentationen på bilen.
Tog även en bild på typplåten, de 4sisa på den långa sifferkoden är chassinumret egentligt PV-Garantin, Men vad står 10 för
Sedan klara ventilerna i motorn den blyfria bensinen eller fickman lov att byta dessa Känns som man borde kunna veta sådant, haha
Var nog allt för denna helgen, ska väl in till sjukhuset imorgon och kolla ögat. Har tydligen fått ett flisa i ögat. Även köpa svetsgas, körde slut så han inte slutföra motorummet.
// Ingvar