En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by QV »

Skall du använda DOT5 bromsvätska eller kör du på med det mindre underhålsfria DOT4?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Ingvarh
Posts: 35
Joined: Wed Sep 10, 2008 6:25 pm

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by Ingvarh »

QV wrote:Skall du använda DOT5 bromsvätska eller kör du på med det mindre underhålsfria DOT4?

/Janne
Jag vet faktisk inte vilken jag ska välja, har för mig att DOT5 är silikonbaserad så vet inte hur det reagera med gummit i bromssystemet, så få se hur jag gör. Något råd uppskattas ju alltid gällande det mesta :wink:


Sedan lite bilder under veckans gång också.

Monterade ihop fram och bak sedan så bli det att börja justera in allt.
Image
Sedan lite lack bilder.
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Börja likna något nu igen! Hoppas bara att det går bra att polera fram en finare yta på att. Sedan ta bort någon rinning som blev.
Började även att dela kofångarna så man kan fixa till fästet och behandla baksidan på att. Är dock osäker på om man ska blästra det baktill eller hur att gå till vägas där.
Image
Image

Ska nog/kanske skicka efter lite smått och gott till bilen nu i veckan och försöka lacka lite fler saker svarta.

Var väl allt hittilldags

// Ingvar
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by granfot »

Ser bra ut! :)
Är du förresten smålänning? Du skriver på småländska. :P
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by QV »

Angående DOT5 så har jag en blandning av NOS, nytillverkat och renoverat i min bil. Monteringspastan tror jag var ifrån Biltema men det kan vara fel där. Bilen har varit i drift under 4 sässonger nu och rullat knappa 2000 mil. Så gummiproblem och DOT5 har inte jag, men allt är ju nytt och har inte varit i kontakt med DOT4 eller motsvarande vätska.

Den är mera svårluftad och ger möjligtvis problem med bromsljuskontakten, på grund av detta så monterade jag fotmanövrerad bromsljuaktivering parallelt med den tryckaktiverade.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by John »

Kul att få på rätt färg på grejerna kommer bli snyggt :!:
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by QV »

Ingvarh wrote:Börja likna något nu igen! Hoppas bara att det går bra att polera fram en finare yta på att. Sedan ta bort någon rinning som blev.
När det gäller apelsinskalsytan (framskärmen) så är det slipning som gäller innan polering. Själv började jag med 600 papper sedan 1000 och därefter polering. Det ställer stora krav på underarbetet (att det är jämt) för att det inte skall bli för många "nebuloser" där slipgrunden tittar upp. Skall du få en blank yta så finns det inga genvägar, det är slipning som gäller. Kör inte för länge med papperna utan bara så länge det är bra bett i dom. När "bettet" blir sämre så ökar man trycket på maskin ochh då blir det inte jämt längre. Att "fuska över bilen" med slipning och polering tar en 50 mantimmar. Du kommer inte att få en showlack på den arbetsinsatsen men en blank lack med ett gäng sliprepor som gör att man vågar använda bilen.

Angående rinningar så har jag köpt en "snorhyvel" Dyrt som attans, tar tid att lära sig, man får inte jäkta fram en borttagning av rinningar. Efter att ha hållt på en kvart så tycker man att jag kan nog ta bort 1/2 mm istället för 1/100 men si då går det åt fanders. Det blir inte 1/2 mm utan ett par mm :evil:
Skulle jag jaga rinningar idag på en plan yta så vart det silvertejp på båda sidor om rinningen och slipkloss med 600 papper för att dra bort det värsta innan snorhyveln kommer fram. Är rinningen på huven (konvex yta) så kan man linda slippappret runt en fil. Att slipa ner rinningen går fortare.

Slipar man igenom så går det fortare att lacka om hela delen, även om det tar emot som fan att maskera av resten av bilen.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Ingvarh
Posts: 35
Joined: Wed Sep 10, 2008 6:25 pm

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by Ingvarh »

Dåså, dags för en uppdatering av bilen då man är i behov av att ha något material att visa upp för läraren.

Fortsatte lite med lackeringen för att testa och se hur det blir.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Nja, med lite slipning och polering så ska det nog att bli grant, detta var ett tunt lager jag la på för att se hur det kommer att se ut och vart jag behöver att bearbeta mer på. Bara små ställen så bli det snart dags för hellackering :twisted:
Image
Så här blev trösklarna, inte spikraka men något man kan leva med till en början.
Image
Image
Image
Sedan ett till paket till bilen, bara bli väldigt få saker kvar till bilen nu, ungefär avgassystemet och få småsaker.
Image

Med lite slipning och polering så ska det nog att bli grant, detta var ett tunt lager jag la på för att se hur det kommer att se ut och vart jag behöver att bearbeta mer på. Bara små ställen så bli det snart dags för hellackering, :twisted:
granfot wrote:Ser bra ut! :)
Är du förresten smålänning? Du skriver på småländska. :P
Tackar! Mjo detta stämmer, kan man tyda det på texten :lol:
John wrote:Kul att få på rätt färg på grejerna kommer bli snyggt :!:
Förhoppningsvis så blir de det!
QV wrote: texter

/Janne
Okej, som sagt har inte riktigt bestämt mig hur jag gör, har väl så gott som renoverat hela bromssystemet så kanske man ska testa dot5 . Dock angående våtslipning, vet inte hur policyn är att länka till försäljare men skulle denna vara något att våtslipa med?, http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =146530516 . Den har en Excenterrörelse på 5mm har för mig att jag läste på The Polishman att proffsen hade någon 7mm så denna bör duga för hobbybruk kanske?
Sedan som sagt är ju inte ute efter allt förmycket showlack men en duglig för att kunna använda bilen utan att behöva vara alltför rädd :roll:

Få tacka för mig och kommentera/hjälpen man har fått!

// Ingvar
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by QV »

Den slipmaskinen fungerar säkert bra men det känns som om diametern är liten. Har för mig att slippapper hos lackerare är 150mm i diameter. Själv skall jag få tummen ur och beställa denna http://www.verktygsboden.se/?id=61086. Det är ju ungefär samma pengar som ditt val.

/Janne

och varje gång man lackar en yta utan att slipa så blir bara apelsinskalet "värre"

Länken fungerar så där, gär en omladdning av sidan eller prova länken några gånger så kommer ni rätt.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by granfot »

ingvarh wrote: Tackar! Mjo detta stämmer, kan man tyda det på texten :lol:
...
Hoppas bara att det går bra att polera fram en finare yta på att.
Har bara hört smålänningar som säger "på att" istället för "på det" :) Men jag har nog mest märkt det eftersom jag är inflyttad smålänning. :D
Ingvarh
Posts: 35
Joined: Wed Sep 10, 2008 6:25 pm

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by Ingvarh »

Länge sedan sist jag var och uppdaterade, har varit till och från i garaget och hållit på med diverse saker, känns som att det börja gå framåt igen, men sedan så börja man tänka på all tid man ska lägga på att polera så börja man ju undra lite :shock:

Men lite bilder kanske skulle vara kul.
Modifierat bakluckan så det rätta handtaget passar och fixa till dörren som "bara" ska spacklas och lackas och härjas med.
Image
Image
Image
Lite skillnad mellan den gamla och nya, fick lov att borra hål och gänga upp så att gummibuffert kunde sitta där igen.
Image
Image
Image
Såja! Blev rastlös en dag och fick lov att ta tag i dropplisten så nu är bilen så gott som rostlagad, bara lite kvar under som jag ska ta tag i när jag fått upp den på lyften.
Image
Image
Image
Mellanslipat hela bilen med 600papper, och började jaga bort alla rinningar jag lyckades få!
Image
Image
Image
Fick lov att testa bara :roll:
Image
Kollade från lite olika vinklar och fann detta i lite vatten, kanske något man kan hoppas på mot slutresultatet 8)
Image
Snart så är den på fötter igen, i helgen åker väl motorn och framaxeln på plats.
Image
Image
Image
Dammigt blir det snabbt, så nu ska jag "bara" våtslipa hela med 1000 och 2000papper och polera, dock börja jag montera ihop den successivt under gången. Blev den maskinen du länkade Janne, kompisen kunde få tag på ett gäng slippapper med 150mm för en billig summa så. Den mellanslipade jag med , väldigt smidig att handskas med.



Var nog allt för denna
// Ingvar
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by QV »

Trevligt att den maskinen fungerade bra eftersom jag själv har köpt den nu.
Tillsammans med 8 pallbockar.......

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Ingvarh
Posts: 35
Joined: Wed Sep 10, 2008 6:25 pm

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by Ingvarh »

Kanske är dags för en uppdatering som sagt, Har väl arbetat lite till och från på bilen under den senaste tiden.

In åkte lite inredning
Image
Ut för att få lite luft igen, gutt att kunna flytta runt den igen
Image
Image
Gått loss med 2000papper
Image
Sedan var det polering klar, man fick bort apelsinskalet, men kvar så syns vissa rinningar och dessa stör man sig på.
Image

Image
Så här såg den väl ut med komplett från utsidan, man skulle hitta rätt grillhalvor till den
Image
In med motorn, som man sedan fick plocka ur igen. Fattades lite kompression så den inte gick igång + lite småstrul med förgasaren och bränslepumpen :shock:
Image
Axkolven hade kärvat fast, den gick att röra på innan men har väl joxat fast när man tryckte ner den i sommras
Image
Membranet var lite smågånget med hål i och backventilerna slut så blev att renovera denna också...
Image
Lär väl bli smutsig snabbt men vafasen, det såg rätt så bra ut tyckte jag. Ska bara sy en kant runt hela så är den klar.
Image
Sedan så här ser den väl ut idag med inredningsmässigt, lite småstrul med innertaket men tillslut så satt det.
Image
Sedan på med lite lister igen så var ena sidorna polerade
Image

Sedan så fixade farbrorn fram ett nytt tändningslås som låg i originalförpackning, skicka med ett pdf dokument på att, har för mig jag läste att man letade efter kopplingsschemat till att, vet inte om det var detta de syftade på. http://dl.dropbox.com/u/1333772/Doc1.pdf
Som sagt, håller på att fixa till det sista med motorn ska väl försöka skicka i den den kommande veckan, måste bara få bort vändkanterna som är när man skickade i nya kolvringar så dessa inte skiter sig direkt, fick även lite småstrul med bromssystemet men detta är också snart fixat så snart så ska man kunna köra maskinen på egen hand 8)

Får vara allt för denna gången,

// Ingvar
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by QV »

Tackar för schemat, det var kalas.

Jag provade först 1200 papper innan jag gick lös med 600.... 2000 tar ju ingenting... :shock: Man får dock vara väldigt lätt på handen.

/Janne

Kul med alla framsteg!
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by Amazonsport »

Kul att se en svart Amazon, det är så snyggt med den röda motorn med gul fläkt mot den svarta färgen.
Följer med spänning hur den kommer se ut när den är klar.. :D
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Ingvarh
Posts: 35
Joined: Wed Sep 10, 2008 6:25 pm

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by Ingvarh »

Sådär!
Nu börja det bli lite skönare att ligga på det stengolv som finns ute i garaget igen, så det börja bli dags att slutföra det sista som återstår på projektet.
Jag har fått igång så jag kan köra Amazonen några små svängar runt på gårdsplanen samt varit ut på vägen och kört en minimal sträcka för sedan återvänt med ett leende på läpparna.
Men jag har några småproblem kvar och hur jag ska gå till väga nu vet jag inte så därför behöver jag eran expertis igen!

När bilen står på tomgång så går det lite små ryckigt, jag har läst runt lite att folk har satt i nya bussningar runt spjällaxlen i förgasaren så har detta problem försvunnit. Men det känns som att det är något annat för den händer inget alls när man vrider på justeringen ( har även läst att detta ska bli då det dra tjuvluft någonstans) och när jag läckage söker med startgas runt förgasarfoten och runt insuget så tycks det inte hända något. Sedan så går den enbart med choke, när du trycker in choken så dör den, även om det är i normal drifttemperatur, men har väl att göra med justeringen inte går att ändra så den får för lite bränsle. Dock så körs den utan luftfilter för tillfället men detta borde väl inte påverka allt för mycket. När jag bytte alla delar i fördelaren så blev det mycket bättre men inte hundra, även bränslepumpen är ju renoverad och det ligger soppa lite över filtret i glaskupan samt det kommer inte in några bubblor så där verkar allt vara OK.

Sedan bilen tycks kunna svänga mer åt vänster än till höger, har inte kollat så extremt mycket på detta fenomenet så kan vara något simpelt, men är det att man behöver schismsa om lite då eller är det något med stryväxeln? Farsan hävdar dock att detta är vanligt på äldre bilar även traktorer, men jag tycker det låter suspekt.

Satt även och tänkte om det ska sitta ett järn så här eller om reläet ska vara nitat direkt i plåten, fast det kanske är bättre att behålla järnbiten ifall man ska montera extraljus och hittar en overdrive och sätta reläerna där på, eller hur var det "förr" så att säga, har sett bilder på båda lösningarna.
Image

Har säkert fler frågor som jag har förträngt men som dyker upp, men kan ju ta och lägga upp lite bilder på bilen, något har ju alltid hänt under vinterhalvåret, även om man har fått stå och skottat ur all snö som har drivit under kanten på garageporten...


Image
Image
Image
Fixade även till framskärmen lite, var klurit att få till svängen runt skärmen, få ta och rikta till det sista snart.
Image
Image

Hade även lite otur när jag skulle våtslipa taket, gick igenom lite uppe vid den högra a-stolpen, även precis vid böjen på mitten så få väl ta och lägga på ett lager färg till på taket, men det blir väl någon annan gång. Annars som sagt så har det inte skett så mycket Amazon relaterat, har blivit medlem i årsskiftet så har suttit och läst i alla tidningar som de skickade med i paketet. Så ska väl se om jag inte kan ta och masa iväg till något möte/träff så fort jag har blivit klar.
Men det var nog allt för denna gång.

// Ingvar
Post Reply