Hjulen går inte tillbaka efter sväng

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Hjulen går inte tillbaka efter sväng

Post by Raggarn »

Hej allihop! Hoppas någon är duktig på styrsnäckor. Har sök i forumet men hittar ingen med mitt problem.

Detta är mitt problem:
Ratten/hjulen går inte tillbaka efter att man har svängt som rubriken lyder. Fick nedslag på det på bilprovningen förra året och nu har jag bytt följande delar.

1. Höger p-ände
2. Höger Styrstag
3. Bussningen till hjälpstyrarmen
4. Övre spindel
5. Nedre spindel
Allt på höger sida för att det kom ett lustigt ljud härifrån som nu är borta.

och så har har jag haft den inne på verkstad för framvagnsinställning men det hjälpte inte.

Nu funderar jag på om felet finns i styrsnäckan. Har någon vart med om samma sak, vet någon vad som kan vara fel?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hjulen går inte tillbaka efter sväng

Post by QV »

riktningsstabiliteten ges av camber eller caster (lär mig aldrig vilken som är vilken).

det är "hjulets försprång" (jämför cykelhjuls nav i förhållande till styrlager). på bilar är denna vinkel större eftersom man får hjälp av ett servo.
På min bil har jag ökat detta till "mitt emellan Amazon och 240" Den blir tungstyrd i parkering men lättkörd på väg eftersom riktningsstabiliteten ökar.

nog med dötugg.

ta ett foto på (eller flera) på hur stagen siter monterade, allt går nämligen att montera fel....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Re: Hjulen går inte tillbaka efter sväng

Post by Raggarn »

Tror dock inte att något sitter fel, felet fanns ju innan jag började byta saker. Verkstaden borde sagt något också om det var något galet. Camber vinkeln som du skriver om har jag på papper att det ska vara ok. Vet du Janne vad du har för värden?

Image

Image
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hjulen går inte tillbaka efter sväng

Post by QV »

de yttre stagen skall vara märkta H och V i själva pressningen (leden mot röret) denna märkning skall vara vänd utåt (allt enligt mina vanliga minnesbilder)

förövrigt verkar de sita som på min (gick ut till garaget och tog ett snabbfoto, framvagn är viktigt)

Image

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hjulen går inte tillbaka efter sväng

Post by QV »

hittade en bild i min tråd lite mera befriad från smuts

Image

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hjulen går inte tillbaka efter sväng

Post by QV »

Nu såg jag felet, din bil är för låg...... :lol:

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hjulen går inte tillbaka efter sväng

Post by QV »

håller du på att tappa bulten till hjälpstyrarmen? Det är svårt att se på fotografierna med alla skugor. Men jag får intrycket att axeln är på väg ur hållaren.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Re: Hjulen går inte tillbaka efter sväng

Post by Raggarn »

Ja du Janne...vet inte vad som är fel...
Bulten är inte på väg att lossna...man kan väl inte dra åt den för hårt?
När jag byte allt som jag tidigare skrivit så kände jag på hela styrningen när den stod på pallbockar och jag tyckte att det blev stor skillnad d.v.s. mycket lättare.
volvoamazon1967
Posts: 251
Joined: Sat Feb 13, 2010 9:17 pm

Re: Hjulen går inte tillbaka efter sväng

Post by volvoamazon1967 »

Prova justera styrsnäckan, fast det kanska janne redan har skrivit någon kompliserad väg som jag inte förstått :lol:

Det gör du i alla fall uppe på den. lossa muttern och justera med mejsel. Det hjälpte MYCKET på min eftersom den var så fruktansvärt tungstyrd :D
//Helmer

*1967 Volvo Amazon
*1972 Chevrolet Kingswood (full.utr)
*1948 Husqvarna mod.24 "Svartqvarna"
*1988 Volvo 744 tic
*1988 Volvo 744
*1998 Volvo V70 AWD 2,5T
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Re: Hjulen går inte tillbaka efter sväng

Post by Raggarn »

xyz
Jag har också varit inne på det, men då kommer min nästa fråga. Jag har ju inte rört den skruven så hur kan det ändrats om det nu är det? Det är nog inte olja i den heller för den läcker inte.
Men kan det vara så enkelt?
volvoamazon1967
Posts: 251
Joined: Sat Feb 13, 2010 9:17 pm

Re: Hjulen går inte tillbaka efter sväng

Post by volvoamazon1967 »

Den kan ju slitas eller dylikt skulle jag kunna tänka mig. Det är ju inte värre än att du får justera den igen om resultatet blir sämre. Hjälpte väldigt mycket på min bil :D
//Helmer

*1967 Volvo Amazon
*1972 Chevrolet Kingswood (full.utr)
*1948 Husqvarna mod.24 "Svartqvarna"
*1988 Volvo 744 tic
*1988 Volvo 744
*1998 Volvo V70 AWD 2,5T
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Re: Hjulen går inte tillbaka efter sväng

Post by Raggarn »

okej, får ta mig en titt på det då.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Hjulen går inte tillbaka efter sväng

Post by Hasse63 »

Kan ha fel men justera styrsnäckan görs väl bara om rattglappet är mycket, man drar då åt skruven lite så glappet blir "mindre/ lagom"
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hjulen går inte tillbaka efter sväng

Post by QV »

Det enda man justerar är glappet när hjulen står rakt. Man måste med andra ord ha hjulen rakt när man justerar glappet.
För denna justering behöver man inte lyfta bilen fram utan det är bara att skruva och känna.

/Janne

som vanligt enligt minnesbild
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Re: Hjulen går inte tillbaka efter sväng

Post by Raggarn »

Om jag har förstått detta rätt. När man skruvar på styrsnäckan med hjulen riktade rakt fram så justerar man bara glappet man har i snäckan inte hur hårt man måste ta i för att vrida på ratten. Är det rätt uppfattat från min sida?
Post Reply