Bosse lada - Östervåla 20100522

Stora och små, minst 2 personer. Samt andra samlingar av gamla volvobilar tex bilder från rallyn. Moderatorer
ASF421
Posts: 70
Joined: Mon Aug 03, 2009 8:35 am

Bosse lada - Östervåla 20100522

Post by ASF421 »

Jag tänker åka till Bosses lada i Östervåla mellan Uppsala och Tierp... vid 10.00 börjar dagen.

Ett enkelt men mycket trevligt möte för oss entusiaster, det brukas bjuda på korv kaffe och tipspromenad. Att sälja från bakluckan anses som naturligt :)

Jag förslår möte Bilia klockan 08.00 för en lagom hetsig färd gamla vägen, kanske ett stopp för anslutning av lite folk från norra-östra sidan... McDonalds Väsby?... kommer att bli ett snabbstopp i Björklinge också.

Arrangören uppskattar om vi kan skvallra hur många vi blir så anmäl gärna intresse här.

/ Lunkan
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Bosse lada - Östervåla 20100522

Post by LABBE »

vi måste kolla upp det där vp autoparts i rotebro har öppethus den 22 /5 tänkte faktiskt åka dit. 10.00 15.00. vad säger resten...
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
the grey one
Posts: 174
Joined: Sat Jun 13, 2009 10:50 pm
Location: Åkersberga

Re: Bosse lada - Östervåla 20100522

Post by the grey one »

Med tanke på att träffen "bosses lada" inte sker så ofta, vart annat år om jag inte missminner mig. då är ju valet självklart för mig jag sammanstrålar med Lunkan och åker till Östervåla.....
Duvgrå 65:a med 27000 välservade mil på mätaren(var femhundrade mil sen ny!!)
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Bosse lada - Östervåla 20100522

Post by LABBE »

det har du rätt i janne
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
ASF421
Posts: 70
Joined: Mon Aug 03, 2009 8:35 am

Re: Bosse lada - Östervåla 20100522

Post by ASF421 »

Det är ju inget som utesluter att vi kanske hinner med VP när vi åker hemåt :)
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Bosse lada - Östervåla 20100522

Post by John »

Finns det nån hemsida med lite mer info om tex vart i östervåla det är någonstans? Är lite sugen på att åka dit men jag kommer från fel håll jämfört med er :wink:
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Bosse lada - Östervåla 20100522

Post by LABBE »

jag e med Lunkan, bosses lada nästa...
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Peter Widell
Posts: 209
Joined: Mon Jun 29, 2009 8:37 pm
Location: Upplands väsby

Re: Bosse lada - Östervåla 20100522

Post by Peter Widell »

Hej!
Jag tänkte komma med en amazon som jag har lånat av en kompis :lol:
Volvo amazon 61-62 topp skick
Medlem 7187 Svenska Volvo Amazonklubben
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Bosse lada - Östervåla 20100522

Post by Ragge »

hade det varit din som blivit färdig hade nog hela amazon sverige stått och gapat som fågelholkar ... men jag tror att inte ens DU klarar det ... haha ! inte med den finishen du lagt ribban på .
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Bosse lada - Östervåla 20100522

Post by LABBE »

har du rätt i ragge. så han får låna min orginalare på lördag, Peter måste ju få köra lite amazon så han får lite inspiration under tiden :D
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Bosse lada - Östervåla 20100522

Post by LABBE »

ang tidpunkt för oss som vill möta upp mc donalds upplands väsby. vad blir lagom 8.30- el? tror jag , peter w , å den grå vill möta upp där, vet inte om de är några fler på norr. vi har väl några AMAZONÄGARE som bor i uppsala NI SKA VÄL MED OXÅ HALLÅ UPPSALA :D misstänker att från tierp åker du väl från andra hållet till östervåla.
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
kim
Posts: 158
Joined: Wed Dec 17, 2008 9:48 pm

Re: Bosse lada - Östervåla 20100522

Post by kim »

Missade fikat på Djurgårn i onsdags :cry: :evil: Men det får jag ta igen på lördag.
Följer gärna med till Bosses lada :D Kommer till Bilia kl 8.00.
Kim
ASF421
Posts: 70
Joined: Mon Aug 03, 2009 8:35 am

Re: Bosse lada - Östervåla 20100522

Post by ASF421 »

För er som kommer norrifrån så är det saxat från inbjudan i Amazonbladet " Ta av ifrån E4:an vid Månkarbo mot Östervåla. Passera kyrkan i Östervåla och fortsätt ca. 1km, därefter är det skyltat." Jag som var där för två år sedan vill minnas att "ladan" ligger på väg 272...

Kul att Kim hänger på!... då blir vi ju minst fem om ingen fler tänker hänga på nu när dom ser "the Last Call"!

/ Lunkan
ASF421
Posts: 70
Joined: Mon Aug 03, 2009 8:35 am

Re: Bosse lada - Östervåla 20100522

Post by ASF421 »

QV... "1200 Km is no distance for a old vikings......." then we will see you in Ostervala on saturday :wink:

/ Lunkan
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bosse lada - Östervåla 20100522

Post by QV »

Hemma efter en trevlig träff.

Helt utan missöden vart det då inte denna gång.
På vägen upp började bilen skaka i låda och kardan vid korsningarna. Det var rätt kraftiga svängningar. Började fundera på om det var någon bussning som håller på att ge sig.
Nåväll man kommer fram utan problem och deltar i träffens tippspromenad (med tveksamt resultat) och forterar sig med den övriga Amazonägarna och des familjer.

Efter att de flesta har åkt hem efter träffen så startar vi upp rallyamazonen :D så att vi får lite anorlunda fågelsång på gården för de som är kvar....

När det blir dags för att åka så försöker man veva upp fönstret på passagerardörren.... nähhe inte det. Rutan har intagig den klassiska läget i botten på dörren. Efter delvis bortmontering av dörrsidan och lagt på kedjan i gen så vill det inte fungera. Rutan vill inte åka hiss. Med lite maskeringstejp så håller man rutan på plats (i stängt läge, det är ju varmt ute) Bilen vill inte starta som normalt, men iväg kommer man. Inser efter en stund att det inte är någon bussning som djävlas. Motorn går inget vidare vid gaspådrag och det blir inte bättre med tiden. "Tyvärr" har jag tagit en small knappt utmärkt "genväg" får man stopp här så har man jämt göra att förklara var i Sverige man är. Kommer hem till slut även om man måste rusa motorn till 3-4000 varv innan man försöker lämna sista korsningen.

Efter demontering av dörrsida så märker jag att "mässingspluppen" på hisskedjan har släppt. Skall inte en lödning hålla i mer än 50 år? Det har blivit en skada på varjerlåset så jag vill ha en annan kedja istället. Söker förbrilt efter den kjedjan jag skall ha i någon låda men finner ingen. Börjar demontera kedjor från div dörrar som ligger men märker att det finns två längder på hisskedjor. Den jag har och kortare.... efter 4 dörrar får jag tag på rätt längd och så vart fönstret öppningsbart igen.

Efter middag så vart det dags för motorgången. Felet hittas nästan direkt, de brytarna jag köpte förra året på Eskilstunamarknaden har gått sönder mot nocken. Bakeliten är spräckt så brytaravståndet hade minskat till nästan ingenting.

Passade på att kolla kondensatorn samtidigt, några nya var på 288nF (står inte på utan uppmät) och min beg var på 288nF. Så den får hänga med en stund till.

Så nu är man bered på nästa resa till Köping på söndag 8)

/Janne

Väl mött på nästa träff
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply