dubbla stromberg bra? bränsle förbrukning trimmad b20???

Moderatorer
Post Reply
rednek
Posts: 34
Joined: Sun Apr 16, 2006 8:11 pm
Location: Hultsfred

dubbla stromberg bra? bränsle förbrukning trimmad b20???

Post by rednek »

hej hej undrade bara va ni har för erfarenheter av att åka me dubbla strombergare? drar mycke? krångliga? all info kan hjälpa..

håller nämligen på att montera dit två strombergare på min b20, med r-kam, steg två topp, lättat svänghjul, extraktor m.m, te ja kan bestycka solexförgasarna korrekt. för ja tanka nämligen full tank o fick soppatorsk efter 6-7mil.. o ja behöver ha bilen me, så tänkte att de går åka i den även att den inte går rent. för så mycke drar väl inte ens era värstingmaskiner me weber 45er va?
sen hade ja en andra fråga hur mycke ungefär drar era b20 me dubbla su el dubbla strombergare o lite små trimmat??

tacksam för svar!
DE VA BÄTTRE FÖRR!!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: dubbla stromberg bra? bränsle förbrukning trimmad b20???

Post by Hasse63 »

Omkring 6,4 liter milen är nog fn rekord :D :o :D

Finns en tråd där några/flera skriver att deras motorer med dubbla su drar lite... t o m mindre än en enkel förgasare. Detta är då originalmotorer och det gäller även för Stromberg vill jag påstå, även om jag tycker SU är bättre. Lättare att justera är dom dock

Kravet för att motorn ska dra så "lite" är att motorn är fräch och att förgasarna i det närmaste är glappfria och i övrigt är i bra skick, och det viktigasre av allt att det är riktigt synkriniserade. Det med en lätt gasfot och på långkörning.

"Naturligtvis" så drar en trimmad motor mer men under "normal" och inte all för "vass motor" och köring så ska man nog komma under litern/milen. Gasar man lite "aktiv körning" och har "trimmat" så omkring 1,5-2 liter, berondne på trimningsgrad, INTE 6,4 liter/ milen
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
rednek
Posts: 34
Joined: Sun Apr 16, 2006 8:11 pm
Location: Hultsfred

Re: dubbla stromberg bra? bränsle förbrukning trimmad b20???

Post by rednek »

xyz


he he mmm rekord för så nåra hästar iallafall.. he he.. ok nja ska skaffa su men har strombergare o allt som åtgår på lager så kör nog me de så länge. mmm ska försöka synka o få allt perfekt. motorn e ehelt iordninggjord likaså förgasarna..
DE VA BÄTTRE FÖRR!!
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: dubbla stromberg bra? bränsle förbrukning trimmad b20???

Post by Devil »

Monterade dubbla Stromberg på den amzing jag hade förut. Tyckte det funkade bra. Det är ju noga med att nålar o munstycken är lika. Lika flottörnivå osv. Tyckte dock att den Weber 36/36DCD som jag plockade bort funkade bättre på min motor. NH48, 44/38 ventiler o portad topp. Har sett att det finns de här på forumet som tycker att DCD är en ersättning för originalfuggen, men jag tycker den funkade riktigt bra!
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: dubbla stromberg bra? bränsle förbrukning trimmad b20???

Post by J.LUNDIN »

Det är bara att inse grabbar, DCD är en liten "skitförgasare" av standardmodell som inte har något med trimning att göra även om folk envisas med detta. Det är bara att titta på hur "stora" halsringar det är möjligt att få dit, spannet ligger mellan 18 till 28mm. På en DCOE 45 är den minsta halsringen man får dit 28mm, den största ligger på 40mm, det är med andra ord en helvetisk skillnad i möjligt genomflöde även vid användning av bara en DCOE gentemot en DCD. Även om man skulle gå ner på en DCOE 40, så har den 36mms halsring som störst.
Att en motor går bättre vid montering av en DCD förgasare visar bara att originalet är ännu sämre.... :D :D Visst kan man orda om att alla förgasare som ger mer effekt än originalets bör betraktas som trimförgasare. Personligen är jag dock rätt obenägen att släppa in denna lilla förgasare i "finrummet" bland de övriga större Weberförgasarna, den har haussats upp under årens lopp betydligt mer än vad den kan prestera... :D Vill man ha större förgasare av samma utförande har man ju 40 DCN och DCNF att välja mellan, med en möjlig halsring på 36mm.

Bränsleförbrukningen är proportionell mot det effektuttag man har och går enkelt att räkna ut, normalt skall förbrukningen ligga inom spannet 190-240g/hp-h.Var man hamnar i förbrukning handlar om hur effektiv motor man satt ihop. hamnar man utanför detta spann får man garanterat problem på ett eller annat sätt. Är motorn utrustad med ett kraftigt och effektivt tändsystem så försöker detta bränna av eventuellt överskott så gått det går, alltmedans avgassystemet sänder ut kraftiga röksignaler om hjälp... :D Går det åt så mycket soppa som 6,4l/mil så rinner den förmodligen rakt igenom motorn med ökat slitage som följd.
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: dubbla stromberg bra? bränsle förbrukning trimmad b20???

Post by Devil »

Hur får man tag på en sån då? Är ju fränare med stående fuggar :wink: Har två stycken Solex 40 stående enportare ligger. Behöver dock renoveras :(
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: dubbla stromberg bra? bränsle förbrukning trimmad b20???

Post by J.LUNDIN »

Antingen får du kolla med MISAB, smyga runt på diverse italienska bilskrotar eller kolla på nätet. Dom sitter monterade på en del italienska sportbilar typ FIAT Dino, Maserati Ghibli eller Ferrari 275 GTB, klart mer exklusivt än en sur DCD.... :D
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: dubbla stromberg bra? bränsle förbrukning trimmad b20???

Post by Hasse63 »

Hur blir det med en sån på ett DCD-insug då spjällen öppnar samtidigt? och är det bulton?

Finns även en 40mm Weber som är väldigt lik en DCD, minns dock inte vad dom heter. Höll på att köpa en sån på en marknad men den var lite för glapp.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: dubbla stromberg bra? bränsle förbrukning trimmad b20???

Post by J.LUNDIN »

Jag har inte full koll på hur bultdelningen ser ut på dessa förgasare, troligtvis passar dom på ett DCD insug till Volvo, annars är det nog inte speciellt svårt att få dit dom. Förgasarna existerar i tre olika modeller DCN,DCNL och DCNF. Dom finns att få i både 36 och 40mm utförande, det är den senare som kan vara intressant. DCNF är tydligen populär att sätta på VW, FIAT och Lancia i USA.
rednek
Posts: 34
Joined: Sun Apr 16, 2006 8:11 pm
Location: Hultsfred

Re: dubbla stromberg bra? bränsle förbrukning trimmad b20???

Post by rednek »

har satt dit strombergarna ida o de gick kalas.. redigt bra botten vrid trots r-kammen. tror ja kör på dessa te ja köper su...

tackar för hjälpen. fortsätt gärna diskutera på denna tråd om förgasare. man kan alltid lära sig nyttiga saker av andras erfarenhet!!
DE VA BÄTTRE FÖRR!!
matza
Posts: 73
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:26 pm

Weber dcnf

Post by matza »

Weber DCNF (och DCNV) har ej samma bultmönster mot insug. Då jag även har en faiblesse för vissa Fiatmodeller så har tidigare jag undersökt möjligheterna att trimma deras SOHC motor som kom i FIAT 128 (årets bil 1970 ;-) ).
Som Lundin skriver så används populärt DCNF på Fiat (och Lancia) när man vill hotta upp dem. Ett problem vid konvertering från org-förgasare till DCNF på bl a Fiat 128 är att få tag i insug (finns dock i Argentina där Fiat 128 är vanlig). Om man använder orginalinsug så pekar flottöraxeln i färdriktningen och detta vill man ju undvika. Jag har dock för mig att 36 DCD och 36 & 40 DCNF har flottöraxlarna i samma riktning. Då borde ett 36 dcd insug till B20 kunna modifieras till att passa mot exempelvis en 40 DCNF. Lägg igen hålen för pinnbultarna och ta upp nya som passar mot DCNFs "footprint".
För övrigt verkar det vara DCOE som gäller även för Fiat när man skall trimma ordentligt. Trots att det finns insug för såväl enkel som dubbelmontage för DCNF att tillgå för Fiat.
Om man vill köra lågbudget till B20 så man alltså kunna använda 36 DCNV på modifierat DCD-insug. Men är det värt besväret???

FÖ så satt 36 DCNF orginalmonterad på en annan "årets bil" (eller variant av "årets bil" rättare sagt) med modelbeteckningen "1508", kommer ni ihåg vilken?
Leta på skrotar...
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: dubbla stromberg bra? bränsle förbrukning trimmad b20???

Post by J.LUNDIN »

Kul att det finns fler som provar att tänka i andra banor.... :D
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: dubbla stromberg bra? bränsle förbrukning trimmad b20???

Post by Devil »

Börjar nog bli svårt att få tag på såna Simco´r numera :wink:
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Post Reply