Tidig -57a

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Tidig -57a

Post by olleholm »

Nu var dörrlåsen fixade,jag hade satt vänster tryckknappen på höger sida och tvärtom så nu var detta problemet löst.
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Tidig -57a

Post by olleholm »

Nu har jag skurat golvmattorna men dom blev inte så fina som Uffes,är det någon som har satt grå färg på mattorna,försökte sätta spray på den där lilla biten under bakbänken som är svart från en combi amazon det blev ny skick.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Tidig -57a

Post by Uffe »

Jag har tvättat mina mattor med tvål och vatten och typ lite grövre borste. Jag lät mattorna vara dränkta i vatten en go stund innan jag gav mig på de. Sen smörjt in med tunnflytande mineralolja på sprayburk. Det tycket jag borde funka på dina mattor med. Tror inte du skall ge dig på att måla detta gummi, som innehåller mjukgörare i form utav olja. Denna olja vandrar ut och kommer att putta bort färgskiktet med tiden. Tror jag i alla fall!!

Shitt vad fin din bil blir :) Som ny!!
Amazon 1957
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Tidig -57a

Post by olleholm »

Nu har hela kvällen gott i min sons garage,har satt grillarna på plats med det äldre gallret med hål på utsidan som är under vänstra mitt krommen som man trycker med fingret så öppnas huven, det är ingen vajer som på dom nyare, har börjat med kabelhärvan, jag har en kabelhärva från 58 utan långtidsparkering, men jag har en liten kabelhärva för fram och bakändan som har den gröna tråden så det ordnar sig nog.
kim
Posts: 158
Joined: Wed Dec 17, 2008 9:48 pm

Re: Tidig -57a

Post by kim »

Intressant med huvöppningen. Det du beskriver fanns bara upp till Cnr 510, sen erbjöd Volvo
alla dessa att utan kostnad byta till huvöppning med vajer. Vore roligt att få se några bilder
på detta. Helt unikt att du hade kvar denna huvöppning :D
Kim
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Tidig -57a

Post by olleholm »

lite fler bilder från dom senaste dagarna!

Image

sprayade med grå färg, var svart från början..
Image
skitiga mattor, vågar man spraymåla dem? åsikter?
Image

Image
framlyktorna på plats!
Image

Image
vet inte om den är orginal, men följde med bilen när jag köpte den
Last edited by olleholm on Wed Jan 05, 2011 3:45 pm, edited 2 times in total.
kim
Posts: 158
Joined: Wed Dec 17, 2008 9:48 pm

Re: Tidig -57a

Post by kim »

Grymt läckert blir det!! Fick en rysning längs ryggen när jag såg grillhalvan med öppningen. Möjligt kan
du va ensam att ha kvar den. Kom över en instruktionsbok tryckt 2 57 helt oläst för ett tag sedan där
beskrivningen av den tidiga huvöppningen finns med, och längst fram i boken låg en grön liten
tillägslapp som beskrev den nya huvöppningen.
Kim
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Tidig -57a

Post by Amazon »

Kul med tidiga detaljer. Du ser ut att ha de äldre lyktpottorna också. Är strålkastarinsatserna symetriska? Jag skulle absolut inte ge mig på att spraymåla gummimattor, det kanske ser någerlunda ut ett litet tag men för det första förstör man en del av charmen och sen riskerar det att se fördjävligt ut efter något år när färgen börjar släppa :? Försök o tvätta dem så gott det går och smörj sedan in dem. Glycerin använde jag och det fungerade bra. Men det kan vara lite svårt att få in det i början då det är ganska trögflytande så man kan behöva späda ut det med något. Finns säkert andra som har fler tips.
Volvo P1200VB 1958
OddSverre
Posts: 86
Joined: Tue Apr 06, 2010 12:22 pm
Location: Akershus, Norge

Re: Tidig -57a

Post by OddSverre »

Jeg bruker syrefri vaselinolje på alt av gummi og vinyl. Det fungerer etter min mening mye bedre enn glyserin, og er mye lettere å få tak på.
13134 VD
Gyllengul (84)
414-247
50233
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Tidig -57a

Post by Uffe »

Glycerin la sig bara uppe på gummit utan att väta ytan alls (för mig i alla fall). Mitt glycerin står i skåpet oanvänt. Däremot en lågviskös mineralolja på sprayburk (Loctite 8001) funkar kanon! Känns som jag skrivit detta förut några gånger va :wink:
Amazon 1957
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Tidig -57a

Post by Amazon »

Det beror nog på hur torra mattorna är. Mina har varit insmorda även av förra ägaren så det fungerade bra med glycerin tycker jag. Brukar gnugga in en riklig mängd med en trasa innan jag ställer undan bilen på hösten så det kan stå och verka under vintern, sen torka av överflödigt till våren.
Volvo P1200VB 1958
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Tidig -57a

Post by A-masen »

För många, många år sedan jobbade jag i ett offsetryckeri. Där förekommer det stora rullar, valsar av olika slag, se här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Offsettryck
Den gummivalsen som ingår skulle varje morgon, om jag minns rätt, "regummeras". Man strök på en gummilösning av något slag så att gummit blev mjukt och smidigt på ytan.

Är det någon här som är i tryckeribranschen, som känner till om det är gångbart även till golvmattor i bilar?
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Tidig -57a

Post by olleholm »

Har symetriska strålkastarinsatser köpta på VP men lyktpottorna,V-knoppen+spak nos följde med bilen. Har testat 2 extra kardantunnelmattor som har legat i blöt med tvättpulver 5-6 tim.Skurat dem med en borste och de blev kanon :o Imorgon blir det fortsättning med dom riktiga mattorna,ingen rast och ingen ro :wink:
OddSverre
Posts: 86
Joined: Tue Apr 06, 2010 12:22 pm
Location: Akershus, Norge

Re: Tidig -57a

Post by OddSverre »

Loctite 8001 er en såkalt hvitolje, mer eller mindre det samme som vaselinolje.
Vaselinolje selges på det fleste mackar og byggvarehandler, og koster en brøkdel av hva Loctiten koster.
13134 VD
Gyllengul (84)
414-247
50233
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Tidig -57a

Post by einar- »

Uffe säljer loctite så därför rekommenderar han det :wink: Vi får väl bättre pris genom dig va Uffe? :lol:
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Post Reply