Page 1 of 1

Skillnad M40 och M41 kopplingshus?

Posted: Sat May 15, 2010 5:23 am
by Rolf
Klacken som haller kopplingens slavcylider ar avbruten pa min kopplingskapa.

Jag har en M40 kapa, men den ser annorlunda ut.

Ar skillnaden mest for styrkan skull? Kan jag anvanda M40 kapan med OD ladan?

M41
Image

M40
Image

Re: Skillnad M40 och M41 kopplingshus?

Posted: Sat May 15, 2010 8:04 am
by Lars Bd
Det finns 4 kåpor avsedda för M40/41 lådor,
en för 62-66 med hydraulisk koppling som saknar de 2 nedersta skruvhålen.
67-68 hydraulisk med skruvhål för förstärkningskonsollen.
69-74 vajerkoppling
75 en kåpa avsedd för B21 med M40/41.
Bilden du visar är inte på en M40/41 låda men kanske på en M410 från en 1800E 70.

Re: Skillnad M40 och M41 kopplingshus?

Posted: Sat May 15, 2010 12:24 pm
by Arne
Ja bilden du visar är en M400/M410 låda som är bultad inifrån kopplingskåpan. M40/M41 är bultad från växellådssidan. M400/M410 kopplingskåpan från 164 passar inte mot B18/B20. Det var bara vissa årsmodeller på P1800 som hade en soeciell kopplingskåpa för B20 som passade mot M410.

Re: Skillnad M40 och M41 kopplingshus?

Posted: Sun May 16, 2010 4:29 am
by Rolf
Arne wrote: Det var bara vissa årsmodeller på P1800 som hade en soeciell kopplingskåpa för B20 som passade mot M410.
Denna uppsattning sitter pa en B-18 just nu.

Sa denna vaxellada ar unik ocksa? Med gangade hal?

Ar det en starkare OD an t.ex. en 67 OD?

Ar kopplings kapan i bild no 2 en 67-68 modell?

Rolf

Re: Skillnad M40 och M41 kopplingshus?

Posted: Sun May 16, 2010 10:29 am
by Ragge
nej , själva vxl lådan är inte så unik . den sitter ju på volvo 164 och i ditt fall med sprängkåpa mot B18 så är kåpan mera unik då det bara var P 1800-70 som hade M410 låda och B 18 . 164,an hade ju B 30 och därmed en annan kåpa till densamma lådan . de 4 hålen mot vxl lådan skall då vara ogängade och bultskallarna inifrån kåpan och gängorna i öronen på lådan . denna låda är mycket starkare än både amazonens (typ D ) och 140 ( typ J ) .

Re: Skillnad M40 och M41 kopplingshus?

Posted: Sun May 16, 2010 11:39 am
by QV
Att lådan är starkare vet vi. M40 vs M400

Men är det inte samma OD enhet (typ J alltså) på både M40 och M400?

/Janne

Re: Skillnad M40 och M41 kopplingshus?

Posted: Sun May 16, 2010 1:42 pm
by Lars Bd
Även ingående axeln till 1800E modellen av M410 lådan skiljer jämfört med 164 modellens M410 låda.
Kåpan på bild nr2 är en 67-68 årsmodell men passar direkt 62-66 också.

Re: Skillnad M40 och M41 kopplingshus?

Posted: Sun May 16, 2010 2:54 pm
by Rolf
QV wrote:Att lådan är starkare vet vi. M40 vs M400

Men är det inte samma OD enhet (typ J alltså) på både M40 och M400?

/Janne
Så denna vore perfekt på en icke orginalbil som skriker efter en OD, t. ex en hgv...

Jag undrar ochså om OD enheten är anmorlunda?

Re: Skillnad M40 och M41 kopplingshus?

Posted: Sun May 16, 2010 7:30 pm
by Lars Bd
http://volvo1800pictures.com/document/v ... _typ_J.pdf avhandlar typ-J på M41 och M410 dvs samma typ men med någon liten skillnad tex oljetrycket.

Re: Skillnad M40 och M41 kopplingshus?

Posted: Mon May 17, 2010 4:56 pm
by hakano
Ragge wrote:då det bara var P 1800-70 som hade M410 låda och B 18
B18 på årsmodell 1970? :roll:

Re: Skillnad M40 och M41 kopplingshus?

Posted: Mon May 17, 2010 5:14 pm
by Ragge
fan , jag skrev fel ... bra att du var vaken där H .