Rotisserie/Fordonsvagga

Moderatorer
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Rotisserie/Fordonsvagga

Post by cruisingphill »

QV, det låter bra det, var lite osäker men då kan jag använda de fästen jag har tillverkat.

Vidare så har jag både goda och dåliga nyheter, de goda är att jag fått allt klart, de dåliga nyheterna är att jag måste förstärka bygget på sina ställen, främst så är det själva pivån som är för klen, jag har nämligen gjort ett antal hål för att låsa den i olika vinklar med en sprint, tyvärr så klipper den antingen av sprinten eller så töjs hålen itu, detta kommer att lösas genom att jag låter en kompis svarva till en hylsa med 10mm gods och i den en solid tapp i ca 20-25mm diameter. Tappen kommer att svarvas så det bli som en kolv i cylinder och tätas på båda sidorna och hål för smörjnippel kommer att finnas för minskad friktion. Det borde bli aningen stabilare än att köra med de rören som tydligen inte höll för så stor vikt men jag är inte riktigt på det klara med hur jag ska lösa själva låsningen av de olika vinklarna, antingen får det vara steglöst eller fasta lägen, frågan är bara hur man löser det steglöst? Kanske en stoppskruv som man spänner in mot tappen? Kanske kommer den ändå att glida? Om man lettrar ytan? Tips!? Ideer!?

Dessutom så måste jag ge Amazonsport en eloge för tanken kring hjulplattorna, jag har helt omvärderat min uppfattning från igår efter att ha utsatt dessa för ett stresstest, jag hoppade hårt och länge på benen precis bredvid och fann att plattorna sakta men säkert böjdes uppåt så dessa kommer att förstärkas med en fyrkantsprofil på ovansidan.

Någon annan som har byggt en sådan här tingest som har lust att lägga upp byggbilder, eller ange mått på detaljer såsom pivå etc.
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Rotisserie/Fordonsvagga

Post by Amazonsport »

Tack för det :) , ang. din pivå tror jag att det funkar som du gjort om du förstorar det rejält precis som du var inne på. Kolla på ett motorstativ och gå upp lite till i storlek sen. Inte kul att få en bil över sig, inte ens en tom kaross.

Kanske skulle jag funderat över ett fyrkantsrör mellan mittre hjulens infästningspunkt på respektive stöd så de inte kan glida isär under arbete. Kanske lite överkurs men men.. Sen behövs nog snedsträvor åt sidan också inte bara mot centrum. Precis som du ritat på skissen. Annars kanske allt viker sig när du snurrar karossen.
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Rotisserie/Fordonsvagga

Post by cruisingphill »

Bilder på hur det ser ut nu, nia pivåtappar kommer att svarvas till under nästa vecka, ger mig på en förstärkning till hjulen i samma veva, sedan blir det till att testa bygget:)

Detta var tydligen för klent..fan så svets jag har att kapa bort när jag byter pivå :cry:
Image

Båda ställningarna klara
Image

I användarposition
Image

Rör som håller samman de två delarna, klämmor används för att kunna justera
Image

Och sist en bild på plattan till ena hjulet som jag stresstestade genom ett par rejäla jämfotahopp :roll:
Image

Bifogar skrytbild på den svets som till utseende är den jag är mest nöjd med någonsin :mrgreen:
Image
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Kalle
Posts: 101
Joined: Mon Mar 21, 2005 12:17 am
Location: kronoberg

Re: Rotisserie/Fordonsvagga

Post by Kalle »

Magnetpulverprovade svetsar? mycket impad :o
-68 Combi
-65 Sport
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Rotisserie/Fordonsvagga

Post by cruisingphill »

Kalle wrote:Magnetpulverprovade svetsar? mycket impad :o
Va? Nej nej nej, här testas inget :lol:
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Rotisserie/Fordonsvagga

Post by Hasse63 »

Som Amazonsport skrev så.... Du måste göra om ljulens färte, för minsta lilla konstruktionen viker sig så kommer du bli svårt att rulla runt vaggan. Risken är att det viker sig helt och med risk att en vital svets någon annanstans gör att .... Ja urch hoppas bara det blir en tånagen som kommer lite i kläm :roll:

Gogglade lite och hittade en ritning där hjulens färtpunkter inte viker sig.
OBS att det är 4 ljut på var sida
http://www.harwoodperformance.bizland.c ... rev.2).pdf

Den PDF-filen hittades här http://www.harwoodperformance.bizland.c ... ial_20.htm

Mvh Hasse
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Rotisserie/Fordonsvagga

Post by cruisingphill »

Som jag skrev tidigare så kommer jag att göra om infästningen till hjulen, eller iaf förstärka dessa med fyrkantsprofil på ovansidan, som det är nu så fick jag hoppa riktigt hårt ett par gånger innan den ville börja svikta, med tanke på att det är sex hjul totalt så tror jag inte att karossen och vaggan tillsammans väger så pass att hjulplattorna viks men man vill ju som sagt vara på den säkra sidan, tånaglarna vill jag väldigt gärna ha kvar.
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Rotisserie/Fordonsvagga

Post by Dieseltroll »

Tjenare Phill!

Hittade lite matnyttig information åt dig. Jag har väl en viss känsla av att du redan är klara med vaggan och håller som bäst på att svetsa på amazonen, men det kan säkert glädja andra som funderar på samma bygge.

Hittade i en bok info om att en tom kaross skulle väga ca 315kg och att tyngdpunkten för en bil med fyra passagerare skulle ligga på 62 cm (antar att det är över marken)

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Post Reply