Rotisserie/Fordonsvagga

Moderatorer
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Rotisserie/Fordonsvagga

Post by cruisingphill »

Jag har idag varit hos Stena Stål och köpt på mig lite förnödenheter (18m fyrkantsprofil och 6m plattjärn), jag har nämligen länge gått i funderingarna att skaffa mig en så kallad " rotisserie", eller fordonsvagga som man kanske kallar de på svenska?
Jag har sett i ett par trådar ett andra användare har byggt egna med varierande konstruktioner och jag tänkte ge mig på något liknande. Dessvärre verkar det som om folk har fått tag på stål alldeles gratis eller har haft liggande varpå deras kostnader för bygget inte redovisas rättvist. Vem som helst som är i renoveringstagen ser ju fördelarna med en sån här konstruktion och jag är i tagen att bygga mig en sådan som sagt. Jag har hittat en förebild http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... serie.html, dock kommer jag att ha en annan typ av infästning på fordonet.

Jag kommer givetvis att tillse att anordningen är hjulburen så att bilen kan dras ut/in i garaget men också för att kunna lastas av/på släp den dagen det blir att åka till lackeraren. Där dyker det dock upp ett par frågor som jag hoppas att ni andra kan hjälpa till med, vad väger ett amazonchassie tomt, det ända som är monterat är dörrar samt bagagelucka då bilen kommer att sitta i vaggan. I mitt regbevis så står det att bilen väger 1170kg, motor, låda, avgassystem, kardan, inredning, front, skärmar och motorhuv är i dagsläget avplockat och detta tillsammans bedömer jag väga omkring 300kg, och sedan uppskattar jag hejvilt att bakaxel och framvagn tillsammans väger 100kg, då jag har fått ner chassiet inkl. dörrar och bagagelucka till uppskattningsvis 750kg, är detta en rimlig gissning? Anledningen till att jag behöver veta är för att jag vill ha hjul på vaggan som klarar vikten utan att bli allt för svårrullad, just nu lutar det åt hjul som klarar 200kg/st, så med 6st sådana borde jag ha ryggen fri?

Bilder och mer detaljinfo kommer givetvis när konstruktionen tagit form, leverans av material sker i dagarna hem till gården, tills dess, spåna gärna vitt och brett om tips och ideer, gärna med bilder på era egna konstruktioner och patentlösningar, ni som kan får gärna mäta upp vad det är för infästningshöjd som krävs för att få markfrigång vid 360graders rotering, samt höjd till pivå från marken.

//Phille, Leg. Mångsysslare
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Ante
Posts: 14
Joined: Fri May 21, 2010 8:46 am

Re: Rotisserie/Fordonsvagga

Post by Ante »

Funderar också på ett sådant bygge.... vad gick stålet på?

Har funderingar kring att använda Biltemas motorstativ och göra om dem lite.... tror det blir billigare än att köpa stål?

tips och ideér är välkomna!
Lillasyster
Posts: 16
Joined: Tue Jun 02, 2009 4:33 pm
Location: Ljusdal

Re: Rotisserie/Fordonsvagga

Post by Lillasyster »

Gjorde en sån här förra året: http://www.harwoodperformance.bizland.c ... v.2%29.pdf
http://www.harwoodperformance.bizland.c ... ial_20.htm

Praktiserade och fick materialet gratis, har dock inte testat den.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Rotisserie/Fordonsvagga

Post by QV »

Nu vet jag inte om jag hittar något foto från den analoga tiden så man ser vilken "karossmitt" jag använde.
Har för mig att jag använde en punkt i jämnhöjd med ventilkåpan och det vart något för högt. Det gick att vrida karossen för hand till 90 grader men man fick ta i.... strax ovan växellåda är nog en bra ballanspunkt.

Höjden på min (lånade) ställning var precis så att den inte slog i sidan. Har ju kvar plattjärnen som satt mellan ställningen och karossen så det går ju att mäta.

/Janne

autodidakt kvacksalvare
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Rotisserie/Fordonsvagga

Post by cruisingphill »

Ante: Materialet jag köpte gick lös på ca 1900kr men jag köpte något mer än jag beräknar att använda, till detta kommer dock kostnad för 4-6 st stabila hjul (uppskattningsvis 125kr st) samt svetsgas, svetstråd och kap/slipskivor till vinkelslipen. Har räknat omkring 2500-3000kr för en rejäl vagga av stabil konstruktion som går att använda till olika sorters chassin av samma storlek som amazonens, vilket är ungefär 2-3000kr billigare än att köpa färdig.
Att använda motorstativ går nog bra, dock måste dessa troligvis modifieras både i höjd, bredd samt en helt ny typ av infästning vilket får mig att tvivla på att konstruktionen är stabil nog, dessutom så är hjulen på de motorstativen inte av högsta kvalitet, vilket försvarar förflyttning av vaggan.

Lillasyster: Den sidan har jag varit och kollat mycket på, fin ritning och säkert en stabil konstruktion men den verkar ändå vara något overkill för min del vad gäller konstruktionen då den troligtvis klarar tunga jänkebilschassin vilket min inte är avsedd för.

QV: Jag har mätt bilen och funnit ett ungefärligt centrum, och själva infästningen i framändan (stötfångarfästen) måste enligt mina beräkningar befinna sig minst 90cm ovan mark för att chassiet ska gå att snurra 360 grader, vidare så skall avståndet från den roterande axeln till infästningen på fordonet vara uppskattningsvis 30cm ifrån varandra, dock har jag inte provat de verkliga viktförhållandena som troligtvis är som du säger, alltså att bilens viktfördelning i höjd/sida finns i höjd med ventilkåpan/topplock och i linje bakåt. Det sista kommer man ju att kunna anpassa vaggan efter genom justermån mellan 10-50cm, ev. kommer en hydraulisk kolv att finnas till hands för att kunna höja/sänka även då bilen är tiltad.


Nu kliar det i smefingrarna 8)
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Rotisserie/Fordonsvagga

Post by cruisingphill »

Imorse ringde Stenas chaffis och fick snabbt ut och ta emot stålet.

Blev att snabbt skicka barn till dagis och sedan bege sig ut. Är ledig idag så jag passar på när jag är själv :)

2st 6meters 50x50x5mm
1st 6meters 40x40x4mm
1st 6meters 70x5mm
Image

Min skiss jag har för bygget, ändringar sker efterhand som idéer dyker upp
Image

Börjat kapa upp lite
Image

Svetsar ihop basen på ena, 150cm bred och benet är 100cm långt.
Image

Och även fäst den vertikala stången, denna ska stabiliseras med stag åt tre håll.
Image

Öst på max med min 180ampare, ger bra kräm och svetsarna ser hållbara ut
Image

Så långt kom jag under 1½h, sen bröt jag för lunch, vilket jag har nu men nu ska jag ut och fortsätta. Kanske får jag klart det hela till kvällen om jag ligger i :roll:

I'll be back
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
lundin
Posts: 38
Joined: Tue May 22, 2007 6:04 pm
Location: Hedemora

Re: Rotisserie/Fordonsvagga

Post by lundin »

Heja, Heja! Så ska det se ut.
Väntar med spänning på slutresutatet eftersom jag skulle vilja göra en kopia...
Lemmy 121
Posts: 237
Joined: Tue Aug 11, 2009 8:31 am

Re: Rotisserie/Fordonsvagga

Post by Lemmy 121 »

Ser spännande ut! Skulle vara kul att bygga något eget. Man kanske ska ta och kopiera din bara du blir klar. :)
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Rotisserie/Fordonsvagga

Post by cruisingphill »

lundin och Lemmy 121 : Kul att ni gillar det, tanken var lite att få folk att göra egna så att dessa fantastiska prylar får det genomslag som det förtjänar, men allra mest så gör jag det för att jag älskar att konstruera och bygga saker :D

Har arbetat mer i eftermiddag med vaggan. Bilderna tar vid där jag slutade sist..

Kapat ur för att fästa det yttre röret högst uppe..
Image

Svetsat fast röret, det var tydligen galvat vilket gjorde det lite svårsvetsat men det gick tillslut och jag fick rejäl genombränning vilket jag tror är viktigt med tanke på att all vikt/hävstångseffekt just här
Image

Fäst ett rör på en 4" lång 50X50 profil
Image

Röret fästes på detta sätt..
Image

Två stycken stänger som ska hålas för att man ska kunna justera höjden..
Image

..på detta sättet.
Image

Kapade ytterliggare fem 4" längder av 50x50 profilen
Image

Plattjärn, 70x200x5mm, denna ska fästas på ena 4" längden och sedan fästas på bilen i stötfångarinfästningen.
Image

Måttat och gjort hål för att se att det blev bra innan svetsning
Image

den passade!
Image

monterat där det ska sitta
Image

Har under arbetets gång kapat upp dubbla längder av allt så slipper jag stå mycket mer med vinkelslipen imorgon, det som syns är i stort sätt allt som behövs för ena delen, jag bygger mina identiska med varandra för enkelhetens skull.
Image

Var iväg en sväng till staden efter lunch och köpte fler kapskivor till vinkelskurarn', ramlade då in i en butik och fick tag i bättre begagnade hjul, fyra bromsade och två obromsade, alla ledade och de ska klara minst 200kg st.
Image


Längre har jag inte kommit idag. Kvar att göra på den ena delen är att göra hål i den tvärgående stången för att kunna justera bredden, ska även fixa till pivån och sätta stag mellan benen och den vertikala stången. Givetvis ska hjul också monteras.

När jag är klar med båda delarna och testat att den fungerar som den ska, och inte visar tecken på att vara ostabil eller annat otyg så kommer jag att mäta upp allt jag byggt och presentera snyggt här ihop med en kostnadsskiss och tillvägagångssättbeskrivning.
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Rotisserie/Fordonsvagga

Post by einar- »

Intressant bygge 8) Lär nog ut och containerdyka mer efter rör och stålprofiler ser jag :wink:
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Rotisserie/Fordonsvagga

Post by cruisingphill »

Har fortsatt under dagen med bygget, dessvärre har jag inte haft allt för mycket tid men lite har jag fått gjort.

Gjort hål för fasta lägen, Vinkel i grader 0 - 45 - 90 - 135 - 180 - 225 - 270 - 315 - 360/0
Image

Enligt ovan..
Image

Vet inte om det kommer att behövas men för säkerhets skull så fästes ett diagonalt stabiliseringsstag för att avlasta.
Image

Image

Låsning till fästet
Image

För att inte bygga allt för mycket på höjden när hjulen är monterade så kapades plattjärn till för att kunna få en högre infästning. 230x70x5mm
Image

Tillpassning..
Image

Fastsatt..
Image

Var noga med att hjulen kan snurra runt fritt
Image

Alla hjul monterade och ena delen av bygget är färdigt, kvar är bara att göra en infästning för röret som kommer att hålla samman de två ställningarna, men det löser jag nog med fastsvetsade avgasklämmor ovanpå plattan för de främre hjulet.
Image

Image

Här syns alla delarna som jag kapat upp till nästa ställning, den blir identisk med den jag byggt nu förutom möjligtvis låsningen för olika vinklar vid pivån.
Image

För den som känner sig manad att göra en egen:
Image

Anledningen till varför jag inte började bygga ihop den andra delen idag.. :roll:
Image


Det var allt för nu :)

//Phille, dagen till ära med svetsbrända armar :|
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Gullan
Posts: 78
Joined: Thu Aug 27, 2009 8:48 pm
Location: Hässleholm

Re: Rotisserie/Fordonsvagga

Post by Gullan »

Så, då var denna tråden satt på bevakning. :)
Gullan en 4dr med automatisk växellåda.
Anno 1965
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Rotisserie/Fordonsvagga

Post by Amazonsport »

Ser ju bra ut, kul att bygga ;)

Det enda som verkar kunna ge sig är plattjärnen till hjulen. Kanske du ska förstärka med ett vinkeljärn på ovansidan av plattjärnen så dom inte viker sig uppåt när bilens tyngd kommer på.
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Rotisserie/Fordonsvagga

Post by cruisingphill »

Nej jag tror inte att plattjärnen kommer att vika sig, de är 5mm tjocka och har enbart ca 70mm mellan fyrkantsprofilen och plattan för hjulen som kan svikta, 70x70x5mm böjer man inte utan rejäla krafter, dessutom så är det sex hjul som vikten fördelas på, men självklart, om jag anar att det kan vara en svag punkt så kommer dessa att förstärkas.

Min kamera ligger just nu ute i garaget varpå jag inte kan bjuda på fler bilder för tillfället men under gårdagen så fixade jag en ny gastub så arbetet har fortlöpt, andra delen av vaggan är nästan klar, jag håller på att ta upp hål för höjdjustering samt tillverka fästen för att passa in i stötfångarfästet bak på bilen. En undran som dök upp i mitt huvud är huruvida bilens stötfångarfäste bak kommer att klara av att bära upp vikten? Det är ju bara 1-1,5mm tjock plåt som är vikt och punktad. Borde jag kanske tillverka något som jag kan fästa där draget har suttit innan eller tror ni att det håller med original stötfångarfästen? Kan tillägga att de inte på något sätt är rostangripna eller skadade på annat sätt.

Jag lär ju om inte annat bli varse det då det hela är färdigt, ska bara ta ner bakaxel och framvagn innan bilen hamnar i vaggan, förhoppningsvis sker det imorgon efter jobb eller i början av nästa vecka.

Kul att folk gillar mitt lilla sidoprojekt :D
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Rotisserie/Fordonsvagga

Post by QV »

min kaross hängde något år i stötfångarfästet bak och fram.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply