1967 Combi, en ägare, nu med mera puts och fix bilder

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: 1967 Combi, en ägare, nu med putsbilder

Post by Ragge »

jäklar så fint det blir Rolf !! får ju lust att riva min combi också , men då har jag inget att åka i ... får vänta tills en eller två till är klara .
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: 1967 Combi, en ägare, nu med putsbilder

Post by Amakombi »

Blir väldigt bra detta:D..

ser oxå att du fått väck de hemskt fula sidospeglarna på sista bilden.. tur var väl de :wink:
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: 1967 Combi, en ägare, nu med putsbilder

Post by Rolf »

Amakombi wrote:Blir väldigt bra detta:D..

ser oxå att du fått väck de hemskt fula sidospeglarna på sista bilden.. tur var väl de :wink:
Helt riktigt, dom var hemska. Jag skulle helst ha skärmspeglarna, med då blir det ju hål i dörrarna. Jag har ett par nya Talbot kopior, men dom monteras innifrån, och jag skall fixa till dörrpanelen om jag tar av den, så jag får vanta lite.

Jag slängde på denna kromade"jänkespegel" så länge, för dom plast speglarna gjorde ont i ögat !
poolio
Posts: 303
Joined: Sun Oct 08, 2006 12:47 am
Location: Jemtland - Schweden
Contact:

Re: 1967 Combi, en ägare, nu med putsbilder

Post by poolio »

Hasse63 wrote:UJ så fint det blir med "enkla" knep. 8)
Håller med ! Vackert....
Ser att garaget innehåller andra vackra bilar åxå....Impala-58... :wink:

Image
Plymouth '38
Lincoln Capri '55 x 2
Buick LeSabre '62
Impala Wagon '67
Ranchero '65
...å lite till....
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: 1967 Combi, en ägare, nu med putsbilder

Post by 123GT »

Vackert Rolf ! Ser också ut som om du har ett kanon"objekt" att utgå ifrån !
Har bärjärnen till bakre stötfångaren också export brackets ? Orkar du fixa en bild isåfall ?
/sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: 1967 Combi, en ägare, nu med putsbilder

Post by Rolf »

Ursäkta för sent svar, Sven

Jag skall kolla när jag får hit bilen igen.

Jag blev upptagen av ett "mellanspel" en 66 Impala HGV så jag ställde undan den ett tag. Impalan är nu i ordning, så det är dags att byta lagringsplats snart, jag kan inte vänta på att skruva på Combin.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: 1967 Combi, en ägare, nu med putsbilder

Post by Uffe »

Amazon Kombi!! Mmmm :D Bra jobbat! Du tänder gnistan till nya tag i garaget :D
Amazon 1957
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: 1967 Combi, en ägare, nu med putsbilder

Post by Rolf »

OK, dags att fixa vidare. Impalan ar nu undanstalld, och man kan fortsatta fixa Combin:

Image

En del prylar har kommit in.

Image

Repro knoppen ar valdigt fin. Garanterat snabba vaxlar. 0-100 pa flera minuter !

Justergrejorna for bakre bromsbackarna var ocksa kassa. Bytte dom och fick justerat ut belaggen. Nu har man en riktig bra bromskansla.
Last edited by Rolf on Sun Oct 17, 2010 4:53 am, edited 2 times in total.
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: 1967 Combi, en ägare, nu med putsbilder

Post by Rolf »

123GT Sven ville se "exportjarnen" i bak:

Image

Fullstanding tackta med Torslanda massa.

Ett annat intressant fakta. Som noterat ovan, var export bracket fast punktat pa min 67 US modell. Daremot pa min 65:a reservdelsbil var den los, den bara ramlade ner nar jag tog av kofongaren. Man undrar varfor?

Nasta projekt:

Image

Bussningar i bakvagnen verkar vara slut. Aven med nya KYB stotdampare kanns bilen vinglig i bak. Jag ser inte fram emot detta, men det maste ju goras. Stand by...
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: 1967 Combi, en ägare, nu med putsbilder

Post by Rolf »

Man fick elda som skam tills man kunde komma at aluminium klumpen:

Image

Image

Sen blev det nya fjadrar och limiting straps, eller vad det heter pa svenska. Nu gar den riktigt gott pa vagen.

Sen hittade jag en lite bubbla nar jag skulle montera reflexerna, och givetvis skulle man dit och pilla med Mora kniven.

Image

Av med kofangaren:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

En kompis hade en finare kofangare. Saknar forfarande hornen, men han tror dom ligger pa vinden, vi skall kolla senare nar han har tid. Detta ser i alla fall battre ut an forrut.

Image

Anteligen har jag reflexerna monterade, en kromad avgasforlangning (bilen gar fortare) och en enkel kromad ram runt nummerskylten.

Nu behover man inte skammas i alla fall.

Image
Last edited by Rolf on Tue Nov 23, 2010 1:41 am, edited 1 time in total.
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: 1967 Combi, en ägare, nu med putsbilder

Post by Ragge »

det blev ju kanonfint det där Rolf !! Jag tänkte på det där med hornen bak , har du vanliga bakhorn så går de att kapa av och svetsa på en platt plåt och borra hål för gummit , jag gjorde så till min combi och tog 2 mm rostfri plåt , det syns bara om man lyfter i gummit .
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: 1967 Combi, en ägare, nu med putsbilder

Post by Rolf »

Sidopanelerna fram var ju lite slitna, och jag hade dörrpanelplast pa lager. Den har en slät yta pa en sida, och lite skrovligt pa den andra. Jag kopierade mina gamla:

Image

Image

Nar man anda had det isar, sa kan man ju snygga till hyllan lite.

Image

Nu har man en sidopanel som ser ganska orginal ut, med som haller fint, och inte suger at sig fukt.

Image


Next: Framhjulslager, H4 insatser, hjälpstyrarm och mera...
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: 1967 Combi, en ägare, nu med putsbilder

Post by Rolf »

Ragge wrote:det blev ju kanonfint det där Rolf !! Jag tänkte på det där med hornen bak , har du vanliga bakhorn så går de att kapa av och svetsa på en platt plåt och borra hål för gummit , jag gjorde så till min combi och tog 2 mm rostfri plåt , det syns bara om man lyfter i gummit .
Bra ide Ragge, men jag tror att min kompis har ett par liggandes. Han har skrotat Volvo bilar i tjugo ar, och han borjar bli gammal, sa det ar dags att rensa upp lite, och jag skall hjalpa till, och forhoppningsvis kan jag komma ivag med lite grejor som jag kan anvanda pa Combin, men ocksa GT'n. (Jag såg ett par rostfria dörrar på hans vind ;-) )

Pa tal om det, det ar ganska konstigt, men det ar ingen som vill ha gamla Volvo grejor i USA numera, ungdomarna vill ju bara ha "boyracers" med Bom-bom låda i. Det ar bara gamla nostalgi gubbar som jag som tycket det ar kul med 100 hästars motor !
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: 1967 Combi, en ägare, nu med mera puts och fix bilder

Post by Amazonsport »

Kanske en dum fråga men dessa Export Brackets, var de till för att fästa bogserlina i eller vad?

För övrigt Rolf, en MYCKET välhållen och fin bil du hittat.. Men inte ens på Amerikanska västkusten klarar de sig utan att rosta vid reflexerna bak ser jag. Väldigt trist men du fick till det snyggt som attan..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
ammakillen
Posts: 228
Joined: Sat Jul 24, 2010 7:46 pm

Re: 1967 Combi, en ägare, nu med mera puts och fix bilder

Post by ammakillen »

hej,fin kombi du har,kul att se utveklingen på den :) smart ide med panelerna,mina är också taskiga/fuktiga,tog du dom från en 240 eller?
mvh jonas
volvo 144a 72 sommarbilen
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
Post Reply