Mellanlägg till fjäder fram finnes ... ?

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
HerrVerBaL
Posts: 49
Joined: Mon Jan 26, 2009 8:22 pm

Mellanlägg till fjäder fram finnes ... ?

Post by HerrVerBaL »

hej alla experter, jag undrar om ni vet vart man finner den sk mellanläggs "skålen" till fjädrarna fram till amazon ? behövs den ?
sitter emellan gummit och fjädern innan balken, den liksom vilar o gummi delen vad den nu heter ....

tack på förhand

mvh

undrar för de jag har är lite väl rostangripna
HerrVerBaL
Posts: 49
Joined: Mon Jan 26, 2009 8:22 pm

Re: Mellanlägg till fjäder fram finnes ... ?

Post by HerrVerBaL »

likväl undrar jag om det finns några uppgifter på hur hårt man drar bultarna till framvagnen, den stora till undre länkarmen och de klämmorna runt övre bussningarna på övre. kort sagt undrar jag över det mesta ... som vanligt

tack på förhand alla visa experter med likasinnade intresse :D
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Mellanlägg till fjäder fram finnes ... ?

Post by QV »

Har inte kollat om det finns något moment på dessa. Man lärde sig i unga dar ungefär vid vilket moment man drog sönder en bult.

Det finns rätt stor risk att det moment man har i handen inte är något vidare men att dra åt bultarna lagom fungerade för 30 år sedan :D vid min återmontering av bilen fick man kolla bultar till höger och vänster i början. Tappade några bultar/skruvar de första 50 milen :roll: så vid varje nytt ljud fick man en bensträckare.... när man gick runt bilen (eller kröp under).

Hittar du inget moment i böckerna finns det listor vilket moment som är rekomenderat som max på de olika bultdimensionerna. Har du kvar originalbultarna så är det antal streck på bultskallen som visar vilken hålfasthetsklass bulten har.

/Janne

Använder igentligen bara momentnyckel på motordelar. Tänk på att rensa gängorna och olja dessa innan åtdragning om du vill ha rätt åtdragningsmoment.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
HerrVerBaL
Posts: 49
Joined: Mon Jan 26, 2009 8:22 pm

Re: Mellanlägg till fjäder fram finnes ... ?

Post by HerrVerBaL »

okey Qv, då vet jag ... vi får prova oss fram lite. låter som ett skönt sätt på något vis. tack för svaret iallafall :)
Post Reply