Jag är en snål jävel (fjädrar fram)

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
gullberg86
Posts: 96
Joined: Thu Oct 22, 2009 11:56 pm

Jag är en snål jävel (fjädrar fram)

Post by gullberg86 »

Jag gillar att köpa delar på biltema. Och nu måste jag köpa nya fjädrar, framför allt fram.

Biltema säljer inga amazonfjädrar, vad ja kan se. Men till en massa andra bilmodeller.
Nu till frågan: finns det fjädrar tillhörande andra bilmodeller som passar på en amazon 64:a?
Biltema säljer fjädrar till halva priset än tex mekonomen, vp-autoparts och kg-trim.
Det är typen orginalfjädrar, eller motsvarande som jag vill ha. Sänkingsats har jag redan och är jävligt trött på det. Fjädrarna fram är så ihoptryckta så att framvagnen ligger och vilar på genomslagsgummit.
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Jag är en snål jävel (fjädrar fram)

Post by TVR »

Här finns en lista med mått, längd, osv för Biltemas fjädrar:
http://www.struve.se/OSC/fjadrarbiltema.htm
En välvillig person har helt enkelt ägnat en förmiddag eller två på Biltema med att mäta upp alla fjädrarna! Så det enda du behöver göra är att leta upp en ny fjäder som du vet är specad för Amazon någon annanstans. Sen mäter du längd (ej inspänd fjäder), diameter, tråddiameter och antal varv.

Kommer du fram till att någon av dem passar på Amazon så glöm inte att posta artikelnummret här! :wink:


EDIT: Finns även som xls här http://www.detomaso.nu/slask/Biltemafjadrar.xls
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
gullberg86
Posts: 96
Joined: Thu Oct 22, 2009 11:56 pm

Re: Jag är en snål jävel (fjädrar fram)

Post by gullberg86 »

åkte till skroten och plockade av ett par framfjädrar som ser ut att ha suttit i 45år. genomvidriga fjädrar, 50spänn st..
Men skall ägda den lugna tiden på jobbet att matcha biltemas fjädrar mot amazon-fjädrar.. återkommer senare med resultat
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Re: Jag är en snål jävel (fjädrar fram)

Post by Micke_932 »

Nu är det ju mycket påverkar fjädrarna, hur långt ut på bärarmarna dom sitter, material osv så även om du hittar fjädrar som passar så kolla upp vilken bil dom hör hemma hos och kolla att vikten stämmer åtminstone något sådär, risken är ju att bilen blir liggande på magen eller pekar rätt upp i luften.
TimpaGT
Posts: 3
Joined: Sat Aug 07, 2010 2:28 pm

Re: Jag är en snål jävel (fjädrar fram)

Post by TimpaGT »

Hur går det med forskningarna ang. fjädrarna?
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Re: Jag är en snål jävel (fjädrar fram)

Post by horgalaten »

Varför inte ta med fjädern till Biltema och jämför. Så får du säkert rätt......

Mvh Jörgen :o
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
Post Reply