Page 6 of 7

Re: Amazon Epa "kortizon"

Posted: Fri Jan 28, 2011 7:52 am
by granfot
Nu vet jag inte om det är rätt eller lämpligt, men när vi bytte kam i min motor så gick nedre anslutningen till kylaren sönder, det började läcka som ett såll där. :/ Jag började fundera på att svetsa eller löda ihop den, men hade ingen lödutrustning som hade klarat det, men mekanikern spacklade sprickan med PP100 och det fungerar fortfarande.

Fast skulle jag göra om det så är det nog lödning som gäller. (Om nu inte det finns bra skäl till att inte elda på en kylare... :P )

Re: Amazon Epa "kortizon"

Posted: Fri Jan 28, 2011 9:03 am
by Hasse63
Stor lödkolv, Gasol eller gassvets. Värm lös hela anslutningen och rengör väldigt noga, borsta gärna med mässings"stål"borste. löd dit den på nytt med lödtenn och lödfett. Funkar också med en mindre lödkolv om man samtidigt värmer med en värmepistol. :wink:

Skulle inte ta nått spackel för det håller inte i längden. :D

Re: Amazon Epa "kortizon"

Posted: Sat Jan 29, 2011 1:39 pm
by daniel_sandberg
kanske bra att tänka på att inte värma för mycket heller. Finns nog en risk att man kan värma lös lödningarna i cellpaketet annars ;)

Fick hjälp av min morfar som lödde om en anslutning på en kylare till en volvo 360. Så det går =)

Felet som fick min anslutning att gå sönder var att ena motorfästet var kass och slangen för kort så motorn drog sönder anslutningen..

Re: Amazon Epa "kortizon"

Posted: Sat Jan 29, 2011 3:36 pm
by Uffe
Kan bara hålla med Hasse63, spackel står inte emot vattnet i längden. Däremot hade en 2-K Epoxy metallfylld knådmassa lätt gjort jobbet, med samma förarbete som Hasse nämnde gällande rengöring. Men visst, löda eller gassvets blir ju i detta fallet ännu bättre :) Fast har man inte denna utrustning är faktiskt en sådan knådmassa guld värd som nödreparartion. Jag lagade kompisens dieseltank i somras där tanken hade läckage i en svetsfog... med 200 liter diesel i kölsvinet som följd. Det räddade hans båtsommar 8)

Re: Amazon Epa "kortizon"

Posted: Sat Jan 29, 2011 10:55 pm
by volvoamazon1967
Hej!

Lödde ihop kylaren idag, men det blev inte vackert. Väntar på mitt packet ifrån VP med en massa småtjafs, så som bromsslangar fram, bromsljuskontakt, säkringar till gasreglagen mm.

Jag har problem med överhettning och funderar på om det går att ta bort termostaten och köra med kylargardin innan temperaturen är uppe?? Eller tar det mycket längre tid för värmen då??

Har även problem med att frambromsarna ibland tar VÄLDIGT snett fram (så pass att fingrarna får sig en rejäl omgång) ,ibland låser sig det framhjul som tar bara jag petar på pedalen men för det mesta fungerar dem helt felfritt. Först trodde jag det var cylindrarna med då tycker jag det skall försvinna olja om det är dem som läcker och det gör det inte (nivån har inte rört sig sedan jag köpte den). Någon som haft detta problem??

Tack för svaren allihopa :)

Re: Amazon Epa "kortizon"

Posted: Sat Jan 29, 2011 11:20 pm
by QV
Jag har fundrat lite på dessa problem.

Min hugger inte men den drar lite höger (oftas) i början av inbromsningen. Men ibland drar den vänster i början???
Skall byta ut metallbiten med en pil på som sitter mellan bromsbanden i ovankant av bromsbanden. Denna metallbit är viktig för bromsarnas funktion. Varför och hur den påverkar har jag inte lärt mig (ännu)....

Hysteriska bromsar kan man få av läckande bromsvätska. Har väl bromsbanden blivit skadade av bromsvätskan så är de bara att slänga.

/Janne

Re: Amazon Epa "kortizon"

Posted: Wed Feb 09, 2011 7:23 am
by volvoamazon1967
Hej!

Har kollat upp frambromsarna och sprintarna eller vad man ska säga som håller bromsbackarna på plats var borta, en på varje sida :shock: . Bromsbanden var dock fina så jag sätter bara dit nya sprintar.

Ska bygga en avdragare för trummorna bak idag :D

Här syns det vad som fattas
Image

Image

Re: Amazon Epa "kortizon"

Posted: Wed Feb 09, 2011 7:40 pm
by QV
De där sprintarna gör varken till eller från när det kommer till bromsning. Allt de gör är att hålla backarna på plats när trumman inte sitter där.

Ovanför cylindern, bakom de två fjädrarna sitter en "trekant" (med en pil pekandes i färdriktningen) den måste gå lätt på sin axel.

/Janne

Re: Amazon Epa "kortizon"

Posted: Fri Mar 04, 2011 9:59 pm
by volvoamazon1967
Hej!!

Har fixat bromsarna nu, bytt handbromsvajrar mm. Har även fixat laddningen, stödlagret och kylningen så nu rullar det på igen :D

Re: Amazon Epa "kortizon"

Posted: Sat Apr 02, 2011 10:22 am
by volvoamazon1967
Hej!

Har fått ett problem till, ett ganska irriterande också.

När jag svänger höger ett kvarts varv dör motorn, men inte om jag svänger mer eller om jag svänger åt vänster. Personligen misstänkte jag att det är någon kabel som jordar emot rattstången men jag ser inget som verkar vara skyldigt.

Någon som haft problemet förr??

Tacksam för ALLA svar

Re: Amazon Epa "kortizon"

Posted: Sat Apr 02, 2011 10:49 am
by QV
om du har tändningslåset på rattstången skulle jag kolla under den kåpan.

/Janne

Re: Amazon Epa "kortizon"

Posted: Sun Apr 03, 2011 8:08 am
by volvoamazon1967
Hej!

Nej, det tänkte jag också, men jag har ju inget rattlås.

Re: Amazon Epa "kortizon"

Posted: Thu Apr 28, 2011 5:53 am
by volvoamazon1967
Hallå!

Fick ordning på elfelet, bytte ut plus (+) kabeln från T-låset till T-spolen =)

Har även fått ett växellådshaveri, men motor och lådor är urlyft i tisdags och planeras att montera ihop på lördag :D

Re: Amazon Epa "kortizon"

Posted: Thu Jun 09, 2011 3:13 pm
by volvoamazon1967
Hej!

Var även i denna tråd ett tag sedan, men en hel del har hänt :)
Låter bilderna tala, är mycket roligare så tycker jag :D

Image

Image

Vibrationsfri kardan, den första blev inte bra.
Image

(Även det lilla hålet är lagat)
Image

Image

Image

Polerat och städad båt på släp :D
Image

Och en tvätt på de :D
Image

Image

MVH

Re: Amazon Epa "kortizon"

Posted: Thu Jun 09, 2011 6:18 pm
by 121
Nästan så man längtar tillbaka till EPA-åldern. Tror det var roligare då, även fast man har dyrare leksaker nu.