Page 1 of 1

OK, mera snack on KPZ 5.5 faljarna

Posted: Fri Jun 04, 2010 6:19 am
by Rolf
Jag bor i USA, sa gamla KPZ 5.5 ar inte latt att hitta.

Det ar inga problem, det finns gott om faljbyggare har, sa jag kommer att ta 6 tums faljbanor, och monterar pa Volvo centrum.

Jag gillat 5.5ornas lagom breda look.

Fragan ar: Jamfores med en orginal 4 tums falj, ar all offset, "extra" bredd utat?

Nagon som vet?

Re: OK, mera snack on KPZ 5.5 faljarna

Posted: Fri Jun 04, 2010 6:52 am
by Ragge
skillnaden på 4 " fälg och 5,5" är 4 cm . kollade en gång med offset utåt och inåt från anliggningsytan så var det 3 cm utåt och 1 cm inåt det gjorde .

Re: OK, mera snack on KPZ 5.5 faljarna

Posted: Fri Jun 04, 2010 12:21 pm
by Lars Bd
Jämför du 5,5" med 4,5" fälgen så är nog all breddning utåt.

Re: OK, mera snack on KPZ 5.5 faljarna

Posted: Fri Jun 04, 2010 2:57 pm
by Rolf
Jättebra, det är vad behövde veta. Min tanke var att ta en 4 tums fälg och montera 6 tums fäljbanan "neutralt", med ingen ändring på offset, för att inte belasta lagren.

Det ar ju viktigt att det ser "fett" ut, så att säga.

Tackar.

Re: OK, mera snack on KPZ 5.5 faljarna

Posted: Sat Jun 05, 2010 6:46 pm
by Lars Bd
Kolla frigången innåt på 4,5" fälgen innan du monterar 6" banan neutralt.

Re: OK, mera snack on KPZ 5.5 faljarna

Posted: Tue Jun 08, 2010 1:59 am
by Rolf
Lars Bd wrote:Kolla frigången innåt på 4,5" fälgen innan du monterar 6" banan neutralt.
Bra råd, skall göra det. Jag rapporterar tillbaka, det kan ju vara bra att veta.

Re: OK, mera snack on KPZ 5.5 faljarna

Posted: Wed Jun 09, 2010 7:26 am
by Skrotnicke
Image

Länken verkar funka...
Så här fungerar det med fälgbanor: Den taskiga skissen skall illustrera 2 fälgbanor i genomskärning.
Den övre är en SAAB 9000 5 1/2", den undre en 7" Mercafälg från sent 80-tal, kommer inte ihåg vad modellen heter. Det roliga med dessa är att centrumet från Amazon passar direkt i dessa (samma diameter), följer väl någon standard...
Skissen visar fälgarna "rättvända", utåt till vänster.
Nu brukar man montera fälgbanorna vända, och då kan du själv se att det inte blir finns något att svetsa banorna i då "upphöjningen" inte är bredare på 6" fälgen om du ska montera banorna med orginal offset. All breddning hamnar utåt...
Det går väl att trixa med detta också, men det blir lika mycket jobb som att svetsa i ett par plåtremsor i befintliga fälgbanor.
Det tar ett antal timmar med vinkelslip och MIG för att få till det, men är inte särskilt komplicerat.
Åker själv med SAAB-varianten 5 1/2" och 195/65*15.

Re: OK, mera snack on KPZ 5.5 faljarna

Posted: Wed Jun 09, 2010 10:14 pm
by Rolf
Tack Skrotnicke, bra visuell demonstration. Det ar ju det som är det trixiga, att få släta fälgbanor, utan att "reversa"

Man kan ju spackla upp dom som någon gjorde, men jag hoppas att jag kan hitta en 6 tums bana utan säkerhets kanten. Vet inte vad det heter på svenska...

Re: OK, mera snack on KPZ 5.5 faljarna

Posted: Mon Jun 28, 2010 9:31 pm
by Devil
Säkerhetskant :wink: