Page 1 of 1
Lite problem Weber 45or
Posted: Sun Jun 06, 2010 7:56 am
by olman
Motorn går som en dröm på tomgång. Kan ställa kaffekoppen på ventilkåpan.
Varvar snällt upp stillastående med lite blödder .
Men blöddrar o hoppar låter nästan som den misständer upp till 3000 rpm när man kör. Sedan börjar den låta trevligt
Provat o satt i större lågfartsmunstycken dom som satt i var på tok för små enligt tabell.
Även provat o byta ut fördelaren o tändspolen.
Är nog ganska rätt grundbestyckade enligt tabell efter hur resten ser ut.
Kan fel acc munstycke vara boven kanske ??
Bara o kasta in teorier så man får uppslag.
Klart rullande är det bästa o det blir det nog senare ..
Men kul om det gick hyfsat innan.
Re: Lite problem Weber 45or
Posted: Sun Jun 06, 2010 9:28 am
by olman
Fyller på med lite fakta ...
Motor 2.1 l steg 3 topp extraktorrör brytarlöst 085 fördelare
Just nu original bensinpump med filterking regulator.
Webrar
Nålventil 225
Huvudmunstycke 150
lågfart 65 F8
Luftmunstycke 170
Acc munstycke 45
Starmunstycke 140 F5
Halsring 36
Bara o ösa på med åsikter ..
Är liksom ny på det här med 45or och i lärofasen.
Fyller på med att alla fyra stiften blir sotiga som fan..
Re: Lite problem Weber 45or
Posted: Mon Jun 07, 2010 10:20 am
by mekomaskin
Vad har du för kamaxel?
Re: Lite problem Weber 45or
Posted: Tue Jun 08, 2010 9:55 am
by olman
Mindre lågfart gjorde susen..
Men blir nog en bredbandslambda så man får bättre koll på blandningen.
Re: Lite problem Weber 45or
Posted: Tue Aug 03, 2010 10:24 pm
by rallyezon
Försök en gång på lågfart med 55F6 så blir det magrare.
Kolla flottörnivå, skulle vara 8 mm vid mässing eller 12 mm vid plast.
Nålventil 200 räker.
Bränsletryck max.0,2 bar
Re: Lite problem Weber 45or
Posted: Mon Aug 23, 2010 7:55 pm
by benz70
olman wrote:Fyller på med lite fakta ...
Motor 2.1 l steg 3 topp extraktorrör brytarlöst 085 fördelare
Just nu original bensinpump med filterking regulator.
Webrar
Nålventil 225
Huvudmunstycke 150 (165)
lågfart 65 F8 (60f8)
Luftmunstycke 170 (155-170)
Acc munstycke 45 (ok) pumpventil 50)
Starmunstycke 140 F5
Halsring 36 (har alldrig bestyckat med 36hals. men däremot 38-40 då stämmer de jag angivit.)e rör föredrar jag f16. f2 svårare på gögre o få till mitt tycke..sen har du vadja förstått fixat flottörnivån.. justera bland skruvarna så skall de gå korrekt.. men kam axeln är ju också avgörande i de ja angivit.. mvh anders. (timos) garaget.
Bara o ösa på med åsikter ..
Är liksom ny på det här med 45or och i lärofasen.
Fyller på med att alla fyra stiften blir sotiga som fan..
Re: Lite problem Weber 45or
Posted: Mon Aug 23, 2010 9:09 pm
by olman
Fått bilen o gå som en dröm med ..
E rör F16
Nålventil 200
Högfart 150
Lågfart 55 F8
Luft 170
Acc 40
Bottenventil 40
Halsring 36
Re: Lite problem Weber 45or
Posted: Sat Sep 04, 2010 10:09 am
by J.LUNDIN
Har ni somnat in....?
Re: Lite problem Weber 45or
Posted: Sat Sep 04, 2010 9:55 pm
by mekomaskin
Okej, då späder vi på diskussionen med lite fler frågetecken!
Det där med lågfartsbestyckningen hänger väl också ihop lite med hur många progressionshål förgasarna har. En del har 3, en del har 4. Hur påverkar det fjärde hålet igentligen? När är 4 hål bättre (vilka motortyper eller kamaxlar etc) ? Har aldrig fått någon riktigt bra förklaring på detta.
Dessutom en fundering till: För det mesta när man läser bestyckningsråd till Weber 45or på B20 handlar det om 55F8, 60F8 eller 65F8 som lågfartsmunstycken. Det blir ofta ett ganska stort steg när man skiftar mellan dom här tre. Finns det några andra som hamnar mitt emellan i skalan?
Re: Lite problem Weber 45or
Posted: Sun Sep 05, 2010 9:45 am
by J.LUNDIN
Ju fler progressionshål desto "modernare" förgasare. Att man på de senare modellerna har fler hål hänger ihop med att man försökt anpassa förgasarna till rådande avgaslagstiftning. Weberförgasarna är från början inte någon utpräglad tillbehörsförgasare utan satt som originalmontage på ett antal olika bilmodeller. De progressionshål som förgasarna har var då anpassade till just den motor som dom satt på, därav att det finns ett antal olika varianter på dessa hål. Enklast att få till verkar dock de äldre modellerna vara, de med endast två hål och med små diametrar på dessa hål. Det man justerar med dessa hål är stigningen på bränslekurvan från lågfart och upptill drygt 2500 rpm då nästa system tar över.
När det gäller lågfartsmunstycken så finns det en hel del olika varianter att välja mellan, just F8 verkar fungera i alla lägen till en 4 cylindrig 2liters motor. Själv har jag provat även övriga modeller av lågfartsmunstycken, på min tid fanns det 13 olika modeller att välja emellan.Enligt Weber själva så finns det 25st olika typer av lågfarts munstycken att tillgå. Dom munstycken som är lika varandra vad gäller centrumhål är F4, F7 och F8, dom har ett centrumhål på 2,0mm. Ser vi till sidohålet så har F4 1,4mms hål, F8 1,2mm och F7 2st 1,2mms hål. Med hjälp av dessa olika sidohål så kan man få till olika bränsle emulsion vilket kan överbrygga de 0,5mms steg som annars är tillgängligt då man använder en och samma munstycksserie.