behöver tips om sur b20 och krånglande blinkers!

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
x941018
Posts: 4
Joined: Sun Jun 06, 2010 10:53 pm

behöver tips om sur b20 och krånglande blinkers!

Post by x941018 »

Hej!
Jag skulle behöva lite hjälp, kör en ombyggt pv 445 från 1953 med en b20 o stromberg förgasare (a-traktor) . den har nu börjat blivit sur, alltså svårstartad och läggar av ibland. den drar också ganska mkt, kom kanske 2-3 mil på 10 liter. vet nån vad som kan vara fel?

Har även nå knas med blinkersen, blinkar jag åt tex höger så lyser vänstra sidans blinkers, o blinkar på höger pch tvärtom.
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: behöver tips om sur b20 och krånglande blinkers!

Post by Shift »

Jag hade samma problem med mina blinkers förut. Ena stiftet som sitter vid blinkerspaken hade ramlat ur och låg mot det andra.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: behöver tips om sur b20 och krånglande blinkers!

Post by QV »

Eftersom blinkersen verkar fungera (fast då på fel sida) så är felet att kablarna ut i från blinkersspaken inte går till rätt sida av bilens blinkerslampor.

Så från blinkdonet går en kabel upp till blinkersspaken, denna kabel är rätt och skall ej kopplas om
Ifrån blinkersspaken går två andra kablar. Om du byter plats på dessa kommer höger blinkers att blinka på höger sida som man förväntar sig.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
x941018
Posts: 4
Joined: Sun Jun 06, 2010 10:53 pm

Re: behöver tips om sur b20 och krånglande blinkers!

Post by x941018 »

men alltså, blinkar jag åt höger så blinker höger lysen, men det lyser även på vänster sida. samma sak fast tvärt om om ajg blinkar åt andra hållet.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: behöver tips om sur b20 och krånglande blinkers!

Post by QV »

OK då tror jag att jag förstår...

Då är det någon form av kortis på kablarna mellan blinkersspaken och (om det hade varit en original amazon) skarvstycket under instrumentbrädan vid vänstra A-stolpen.

Det troliga är att spaken är trasig om det har fungerat innan.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
x941018
Posts: 4
Joined: Sun Jun 06, 2010 10:53 pm

Re: behöver tips om sur b20 och krånglande blinkers!

Post by x941018 »

Problemet är att jag köpte den med helt tattardragna blinkerser, utan relä eller nånting, men utan relä lös det rätt. sen när jag koppla in det så blev det som det är nu . inte relät heller köpte nytt idag o testa, samma skit där.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: behöver tips om sur b20 och krånglande blinkers!

Post by QV »

Menar du att det lyser stadigt på ena sidan och blinker på den andra?
Isåfall ligger relät fel. det skall ligga i serie med + matningen till blinkerspaken. Det skulle kunna ligga parallelt med utgående kablar från blinkersspaken nu om den uppför sig som beskrivet högts upp.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
x941018
Posts: 4
Joined: Sun Jun 06, 2010 10:53 pm

Re: behöver tips om sur b20 och krånglande blinkers!

Post by x941018 »

ja precis, okej. ska kolla det då.
Tackar!
Post Reply